Kiihdytysongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Kiihdytysongelma

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Etsin jo tietoa ko. aiheesta foorumilta ja korjausoppaasta. Ongelma on nyt vähäisempi, mutta vaivaa yhä. Auto saab 90.

Vika seuraava: kiihdytettäessä kun kaasupoljinta painaa reilummin, seuraa voimakas nykäys tai useampi. Nykiminen voi jatkua niin, että auton vauhti laskee, kunnes poljinta nostaa. Rauhallinen kaasun poljenta ja tasainen polkimen liike ei aikaansaa ko. ongelmaa.

Ongelman ratkaisemiseksi olen säätänyt sytytyksen kohdalleen ajoitinmerkkien mukaan, vaihtanut alipainesäätimen ja jakajan kannen sekä pyörijän. Polttoainepumpun siivilän katsoin joskus aiemmin. Tarkistin myös ruuvien kireyden. Kaasuttimen luistin olen putsannut, kalvokin on vaihdettu ja öljymäärä on oikea. Tein myös perussäädön kaasuttimeen korjauskäsikirjan mukaan. Imusarjassa ei näy halkeamia tiivisteessä tai pinnassa. Polttoaineletkut ovat näkyviltä osin ehyitä ja liitokset ovat pitäviä.

Moottori käy erittäin hyvin tyhjäkäyntiä ja reagoi kaasuun hyvin kunhan on maltillinen.

Missähän piileksii syyllinen kovemmassa kiihdytyksessä esiintyvään voimakkaaseen nykimiseen?
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

vain arvelua

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin onkos niitä päästöjä katottu pakokaasuanalysaattorilla.
Kun kerran sen perussäädönkin teit.

Ajattelin vaan että jos seos on niin rikkaalla. Että se ei oikein toimi kun kaasutin rikastaa seosta nopeassa täyskaasukiihdytyksessä.

Tämä voi johtua mm. kaasuttimen kohokammion uimuriventtiilin kuluneisuudesta (vika alkaa vähitellen sitä mukaa kuin ko. osa kuluu).
Myös pa. suutin ja neula vaikuttava tähän osiaan. Olisko neula kulutnut, ja vielä sillain, että ei oo tasaiseti kulunu.

Nää on ny niitä arvelua. Saa kommentoida.
SAAB
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Polttoaineneula on suorassa ja kulumista ei silmämääräisesti näy. Suuttimesta en tiedä.

Vika ilmaantui noin 3- 4 vuorokaudessa. Alkoi pienillä nykäyksillä matalilla kierroksilla vaihteen vaihtojen yhteydessä.
Muutaman päivän kuluttua ajamisesta ei enää meinannut tulla mitään.

Kaasuttimen Co- säätöä kokeilen kääntää pienemmälle. Jos säädöt ei auta, pitää viedä pakokaasutestiin.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Sekä isäni (kaasari)satku että omani (myöskin kaasari)satku oireilevat samalla tavalla. Omassani oireet eivät ole kovin pahat, kiihdyttely sujuu hyvin, kun ei runttaa kaasua kerralla pohjaan.
Sen sijaan isän satku nykii välillä hyvinkin pahasti ja tuntuu, ettei auto kiihdy mihinkään. Kummallista asiassa on se, että välillä auto "piristyy", eikä nyi juuri ollenkaan.
Voisiko karstainen kone aiheuttaa (ajoittaista) nykimistä? Isäni nimittäin ajelee sen verran rauhallisesti, että karstaa saattaa päästä kertymään. Minulla taas on vähän raskaampi kaasujalka :)

Ai niin ja molemmat ovat Pierburgin kaasuttimella.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Karstaantumiseen voisi olla myös syynä rikastimen käyttö liian kauan kylmäkäynnistyksen jälkeen. Omassa autossa rikastinta on käytettävä syyskeleillä max. 10 minuuttia. Käynnistymisen jälkeen työnnän rikastimen noin puoleenväliin.

Karsta heikentää imukanavan toimintaa, tehoa ja taloudellisuutta.

Aiheuttaako tämä sitten sanotunlaista hillitöntä nykimistä?
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Kuriositeettina tämä: päästömittaus antoi arvoja 5,5 -8 Co eri säädöillä.

Todennäköisin syy siis neulassa ja suuttimessa sekä uimurissa kun kaasutinta tarkastelee täysin purettuna.

Kiitokset jelppiä tarjonneille.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Myös polttoainepumpun hyytyminen voi aiheuttaa moisia nykimisiä.
Itse ettisin vikaa pitkään kun oma kaasaripeli toimi pienel kaasul ihan hyvin, mutta nyki rajusti rivakkaammas kiihdytykses.
Vika löytyi sitten kun olin tien poskes. :cry:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pelaako kohokammion tuuletus oikein? Just muutama päivä sitten "korjasin" sedän 99:stä nykimisen pois pienellä puhdistuksella ja syynä oli, että kohokammion tuuletus ei pelannut oikein. Ja myös polttoainepumppu voi olla jo lopun edellä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Kun rikastimen "tyhjäkäyntinokan" ja säätöruuvin väli on rikastin kiinni 1 mm pitäisi kohokammion tuuletuksen periaatteessa olla kohdallaan.

Kappaleiden välys oli suurempi kuin 1 mm jo ennen nykimistä, mutta säädin tuuletuksen kokolailla kohdalleen ilman mainittavaa parannusta.

Joten huolenaihe saattaa hyvinkin olla se polttoainepumppu. Tilanne selkiää kunhan saan uudet osat kaasuttimeen ja pääsen koeajolenkille.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Jos on mahdollista kokeilla toisesta autosta osia, niin puola voisi olla vikana, jos kerran olet jo kokeillut vaihtaa jakajan kannen. Kerran oli omassa satkussa täsmälleen sama vika. Puola oli aiemmin vaihdettu uuteen tarvikeosaan, vika hävisi kun vaihtoi toisesta autosta jakajan kannen ja boschin puolan. Yksittäin vaihdettuna ei ollut mitään vaikutusta, mutta kun vaihtoi molemmat, ei ongelmia enää tullut.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Olikos autossa Stömberg CD-175..?
Jos oli niin mites se öljyn laita...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Autossa on Solex (ex- Strömberg) 175 CD- kaasutin.

Öljynä olen käyttänyt aina ATF- öljyä, mutta nyt kokeilin Valvolinen moottoriöljyä.

Auto nykii tällä hetkellä kaupunkiajossa erittäin harvoin, lähinnä mäissä tasakaasulla. Kovempaa kiihdytettäessä nyppää suunnilleen samassa polkimen liikeradan kohdassa edelleenkin.

Laitan toisen, täysin entratun kaasuttimen autoon ja vien testiin säädettäväksi. Saa nähdä loppuuku nykiminen sitten siihen. Jos ei, täytyy vikaa alkaa etsiä muualta polttoainejärjestelmästä.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Vastaa Viestiin