T8 prötää viellä!! tulpatjohdot mitattu, mielipiteitä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T8 prötää viellä!! auttakee!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ennakko pitäisi olla sen 20 astetta 2000rpm alipaineletku irti tulpattuna eikä paikallaan joten se ainakin on pielessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää viellä!! auttakee!

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

jcarlson kirjoitti:Ennakko pitäisi olla sen 20 astetta 2000rpm alipaineletku irti tulpattuna eikä paikallaan joten se ainakin on pielessä.
Koitettiin kyllä korvakuulolla säätää ton ekan säädön jälkeen, mutta ei se missään vaiheessa näyttänny paremmalta. Luulis et se olis jossain vaiheesa ees vähän parantunnut.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 prötää viellä!! auttakee!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onkohan tulpat miten karstaiset? Jos puolasta loppuu puhti, niin tulpat ei pysy edes puhtaana. Kipinän voimakkuus vaikuttaa siihenkin, uskokaa tai älkää. Kun ahtopaine nousee, niin seoksen sytyttäminen vaatii paremman kipinän, kuin alipaineilla. Ehkäpä tässä syy? (Eihän ropaillessa ole mennyt puolan lattaliittimet ristiin, eli jännite- ja miinus-johto?)

Sytkäosissa suosittelen käyttämään aitoja Bosch osia jakajassa. Pyörijän resistanssi on 1kilo-ohmi. Tulpanjohdoissa olennaista on että resistanssi on noin 6kiloa/metri. Elikkäs pisin johto on jotakin 4-5kiloa ja lyhemmät vähemmän. Vääränlaisilla johdoillakin saa harmaita hiuksia itselleen. Ite ostin taannoin Eurowires-merkkisen sarjan. Myyjällä olleesta kuvastosta näki jo teknisistä tiedoista tuon resistanssin, joka oli sama kuin Saabin alkuperäisissä. Bougicordi on toki täällä foorumilla liputettu "varma valinta", joissa on tietenkin oikea resistanssi.

Virranjakajan alipainekellon pitää olla T8 mallia. Olen itse kokeillut miten T16:n kello toimii T8:ssa. :arrow: ei toimi kunnolla. Kone ei vedä kunnolla ja reagoi huonosti kaasuun.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: T8 prötää viellä!! auttakee!

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Moro!

Harmin paikka kun putkis prötää. Tuli mieleen, että voisiko rikkinäinen ohjauspaineensäädin aiheuttaa prötäämistä ahdoilla? Eikös imusarjasta mene letku myös ohjauspainesäätimelle, joka aiheuttaa ahtopainerikastuksen? Voisiko siinä olla häikkää. Painemittari ohjauspainelinjan väliin ja katsoa muuttuuko paine kun alkaa ahtaan?! Mitä muut on mieltä?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää viellä!! auttakee!

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Mertmi kirjoitti:Onkohan tulpat miten karstaiset? Jos puolasta loppuu puhti, niin tulpat ei pysy edes puhtaana. Kipinän voimakkuus vaikuttaa siihenkin, uskokaa tai älkää. Kun ahtopaine nousee, niin seoksen sytyttäminen vaatii paremman kipinän, kuin alipaineilla. Ehkäpä tässä syy? (Eihän ropaillessa ole mennyt puolan lattaliittimet ristiin, eli jännite- ja miinus-johto?)

Sytkäosissa suosittelen käyttämään aitoja Bosch osia jakajassa. Pyörijän resistanssi on 1kilo-ohmi. Tulpanjohdoissa olennaista on että resistanssi on noin 6kiloa/metri. Elikkäs pisin johto on jotakin 4-5kiloa ja lyhemmät vähemmän. Vääränlaisilla johdoillakin saa harmaita hiuksia itselleen. Ite ostin taannoin Eurowires-merkkisen sarjan. Myyjällä olleesta kuvastosta näki jo teknisistä tiedoista tuon resistanssin, joka oli sama kuin Saabin alkuperäisissä. Bougicordi on toki täällä foorumilla liputettu "varma valinta", joissa on tietenkin oikea resistanssi.

Virranjakajan alipainekellon pitää olla T8 mallia. Olen itse kokeillut miten T16:n kello toimii T8:ssa. :arrow: ei toimi kunnolla. Kone ei vedä kunnolla ja reagoi huonosti kaasuun.
Nyt ollaan kokeiltu melkeen kaikki uudella puolalla ja syttyyksiköllä eikä auta..On se jännä että 900 rungossa tuo moottori toimi moitteettomasti, taitaa olla tos meijtin putkiksessa huonokarma :( Samalla ku nostin ton koneen tohon putkikseen niin vaihoin just nuo sytty osat uusiksi (bremi), voisiko todellaki nyt olla vaan siitä kiinni että on väärät ohmit noissa tarvike osissa? Pitää mitata ne saadaanko samat lukemat pyöriästä ja johdoista. Jos nyt tuo ei auta niin me aateltiin että tehään tuon sytytyksen johdotus kokonaan uusiksi kokeillaan sitten.

Toimiiko puola jos sen plus ja miinus on väärinpäin? Meilla kummiski käy tuo auto ihan normaalisti tyhjäkäynnillä.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää viellä!! auttakee!

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Tuli mitattua nuo sytkän osat:

Pyöriä: 1,041 Kohm

Johdot:
~61cm = 10,16Kohm
~56cm = 10,01Kohm
~36cm = 7,03Kohm
~32cm = 6,51Kohm

Voisko tuo prötäys johtua noista tulpanjohdoista että prötää?
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: T8 prötää viellä!! tulpatjohdot mitattu, mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

On ne ainakin huonot. Pitäisi olla 6 kohm/m
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 prötää viellä!! tulpatjohdot mitattu, mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

jos koittais vaihtaa noi ja kattoa jos vaikka prötäys häviää.. Mistäs sais Bougicordia pk seudulta.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Jammer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 16:44
Paikkakunta: Espoo

Re: T8 prötää viellä!! tulpatjohdot mitattu, mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja Jammer »

Gorak_ kirjoitti:jos koittais vaihtaa noi ja kattoa jos vaikka prötäys häviää.. Mistäs sais Bougicordia pk seudulta.
Tilaamalla fixuksesta.
Saab 900 Special
Saab 9-5 Wagon 2.3t MY2002 Autom. Stage1+E85
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: T8 prötää viellä!! tulpatjohdot mitattu, mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Joo,kannattaa kattoa että on bougit ja boshilaiset virranjakajakansi ja pyörijä.
Muut ei ainakaan kirratussa t-16 koneessa toimi jollei nyt mennä aftermarket puolelle sytytyksessä.
Vastaa Viestiin