Takapään pohjauskumi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Reetu

Takapään pohjauskumi

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Niin..... tossa iskarinvaihdon yhteydessä huomasin , että nuo takapään pohjauskumi olivat kadonneet , miten on, hommaanko uudet vaatiiko katsastus ja ovatko tuiki tärkeät.


Entä hyväksyykö katsastus jousen välissä olevia kumeja. ??
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Taisi olla omassakin nuo pohjauskumit kateissa muutaman vuoden, eikä katsastuksessa mainittu mitään. Tosin on niistä nykyään ehkä hyötyäkin tuon madalletun alustan kanssa. Vanhoilla takajousilla oli koko ajan pohjauskumeja vasten kun oli auto täynnä porukkaa. Saahan nuita onneksi tarvikkeena, eikä pitäisi olla kovin kalliita, jos meinaat laittaa. Esim Motonetissä

Taka-akselin pohjauskumi (1/puoli). . . . . . . . . . . . . 18-1174 6.39€

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
900S-91
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 20:34
Paikkakunta: Piikkiö

Tuurista kiinni

Viesti Kirjoittaja 900S-91 »

Ake:n ohjeiden mukaan kumien puuttuminen on korjauskehoitusperuste (D3/5.3). Linkkiä en osaa liittää tähän kun ovat muokanneet sen PDF:äksi jotta meikäläiset eivät osaisi kopsata ja muokata. Ammattilaiset sitten erikseen...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jyväskylässä ainakin vaativat että kumit ovat siellä paikoillaan, oma satku ei mennyt ko..kumien takia läpi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ei muuta, kun kumien ostoon sitten vaan.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Reijo kirjoitti:Ei muuta, kun kumien ostoon sitten vaan.
Minä itse hommasin toisesta satkusta kumit, ja isolla korilaatalla ja pikaliimalla homma onnistuu.. :)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
@teemu
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: La Loka 18, 2003 10:46
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja @teemu »

Vaativat tääl hämeenlinnankin konttoril pohjauskumit kiinni ja piti viel
käydä näyttämäs että oli laitettu!
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Motonetissä on myynnissä myös "Yleismallin" pohjauskumeja 8mm kierteellä. hinta noin 3e. Toimivat myös hienosti.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ahaa .. täytyypä vilkaista.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

kyllä minunkin GLs:ssässä vaadittiin ne kumit, ihan näytille piti viedä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mikähän sitten oli tilanne jotain 10 vuotta sitten, kun löysin isän huoltokirjasta maininnan, että autosta oli puuttuneet nuo pohjauskumit ja hän oli ne sinne laittanut . Olivat ilmeisesti puuttuneet jo jonkin aikaa(edellinen omistaja irroittanut?) ja ainakin kerran oli katsastettu ilman huomautuksia. No, nykyään tilanne on siis se, että kumit pitää olla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eiköhän ole kyse siitä että huomaako inssi että puuttuuko ne kun noita on niin moninaisii versioita, ettei katsari välttämättä muista mitä pitäis etsii.

Pari kertaa on itseltäkin uupunu, eikä ole edes huomatettu mutta olen myös joskus käynyt näyttämässä uusiks.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Multa vartavasten kysyi että missäs niiden pitäis olla :D (Tuossa sigun mantassa) ja kun ne sieltä löytyi niin ei huomauttamista. Takapäästä ne ei kiinnostannetkaan katsastusmiestä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Yksiselitteisesti ne vaaditaan. Katsastusmieskin on "Vain" ihminen eikä voi aina muistaa kaikkea tarkastaa....
Itsellä ollu kolme saabia viimeisen 5vuoden aikana ja jokaisesta on tullut jossain vaiheessa huomautus, kun kumi on pudonnut. Ja kolmen eri kaupungin katsastusasemilla.

Se on muuten aika paha huomata jos ei ole asiaan vihkiytynyt, kun alkuperäinen kumi irtoaa vulkanoinnistaan niin jäljelle jää iso prikka jonka keskellä on 8mm pultti kuusiokolo kannalla. Se on niin paikkaansa kuuluvan näköinen osa, ettei heti edes tajua että siitä puuttuu jotain.

JA myös usein aika lujasti kiinni ruostunut... :?
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Kumit pitää olla!

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Katsastusmiehetkin ovat ihmisiä ja meitähän on moneksi.

Ei kaikki välttämättä aina huomaa, tai takua että sieltähän puuttuu ne kumit. Voi olla että joku ei edes välitä tai satu kiinnostaan juuri sillä hetkellä.

Niin ne kumit on SAABin toiminnale melko välttämättömät, siis tarpeelliset. Muuten saattavat iskarin yläpäät tulla läpi sieltä takaa.

Ja ajo-ominaisuuksienkin kannalta ne ovat tarpeelliset etenkin kuormattuna. Ne ovat nimittäin aika usein käytössä.
SAAB
Vastaa Viestiin