Öljyproppu tiukassa..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Tämä varmaan pitäisi kohta jo siirtää projektit osioon, mut modet tehköön sen jos näkevät tarpeelliseksi. Eli jo edellämainitun öljypropun lisäksi olisi pieni pintamaalimurhe. Eli takaovien listoista on lähtenyt maali ja aukot on pahimmillaan naisen nyrkin kokoisia. Mitä siis tehdä? Massaa koloihin vai? Ja konepelti on aika kuppainen johtuen siitä että edellinen omistaja kaatoi jarrunestettä konepellille, nyt on tosi paskan näköinen. Pitäis siis hiota ja maalata uudestaan, mutta mistä sopiva maali?
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja stara »

jos tuo vm 88 kyseessä, niin eipä siihen montaa leimaa enää tilastollisesti oteta, eli ei kandee liikoja investoida käyttösaappaaseen. Pensselillä vaan korjailee nopeasti kuivuvaa maalia ja taas saapas kulkee siistinä. esim hammerite kuivaa äkkiä ja sitä voi eri sävyjä sekoittaa keskenään, siitä se sävy aika lähelle syntyy.
Perfektionistit voivat sitten ruiskia kilikali- pullosta ihan oikeaakin sävyä päälle. mutta riittävää kalvonpaksuuttahan ei noilla kilikaleilla saa.
Putkarit, joopajoo, niillä tosiaan nylppää sitten loputkin.. Kannattaa nyt vaan ostaa/ lainata se tuumanen hylsy jostain ja jos se ei pelitä niin sitten on tietenkin sejasama vaikka nylppääkin, koska mene hitsihommiksi sen jälkeen.
Jurrissa = sopivasti "naftassa " kandee muuten noita putkareita käyttää, niin voi panna homman viinan syyksi jos mäkeen menee. :lol:
konepelti kandee ostaa sovinnolla käytetty saman värinen, halvin ja helpoin, eiköhän noita löydy.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Öljysuodattimissa jätetään yleensä se tärkeä asia huomiotta,eli se tiivisteen öljyäminen..varmasti puree kiinni vaikka olis käsipelillä kiristetty..

Jos ei lukkopihdeilläkään tahi siirtoleukapihdeillä lähde proppu niin voishan siihen kokeilla taltalla reunasta naputtelua..on vaan aika pehmeä varmaan se pultti..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja jus »

Hammeriten päälle ei voi maalata kilikalipullolla, kiehuu.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja stara »

http://www.tikkurila.fi/deco_products?C ... uct_id=175. aidon hammeriten valmistus on lopetettu 1.9.2009
korvaavaa tuotetta tehdään, mutta tuote lienee eri , ainakin ohennin on ja sanotaan että ei kestä esim tinneriä ( Minulla on vain sitä originaalia vielä käytössä). Harmi kun lopetettu, ehkä joku patentti- royalty tuska tuossa syynä.

Vanhan laadun kanssa ohentimena olen käyttänyt tinneriä ja muutamassa tunnissa on kuivunut. kilikalia aika vähän harrastettu, kalikalia lasissa voisi tietty nyt helteillä kokeilla.
Nykytiedoissani siis selvä monttu::::mrgreen:
------------------
jus kirjoitti:Hammeriten päälle ei voi maalata kilikalipullolla, kiehuu.
Viimeksi muokannut stara, Su Elo 05, 2012 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Öljyproppuja on avattu muutama silleen että otetaan lattarautaa pätkä ja hitsauskoneella kunnon räimäsyllä proppuun hitsaten kiinni. Sitten vaan vasaralla isku latakkaan ja on ihme jos ei aukea. Uusi proppu tietenkin sitten reikään uuden kupariprikan kanssa maltilliseen momenttiin. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Nyt on haettu erinäinen määrä isompaa ja pienempää väännintä ja menen illalla taas möyrimään auton alle. On se kumma jos ei yks proppu ala antautumaan! Ilmottelen sitten että miten äijän kävi.
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

No juu eihän se sieltä mihinkään irronnut. Tarjosin ensin sitä tuumasta avainta ja ei, sitten lukkopihtejä ja ei, sitten epätoivossa niitä putkitonkeja mutta ei jumalauta niilläkään. Ja arvaatte varmaan että se on aika kauniissa kunnossa jo se mutteri. Eipä jääny paljon muita vaihtoehtoja kun hitsata joku raudanpätkä siihen ja koittaa sillä.. Paha vaan kun eihän mulla mitään hitsauskonetta ole, pitää ottaa lakki kouraan ja lähteä pyytämään kaverilta apua.

On se kumma miten iso homma öljynvaihdosta saadaan aikaiseksi jos sitä ei ole vuoskausiin tehty. Ja hienosti sanottuna harmittaa jo ihan pikkasen vaan et se näin vaikeaksi meni. Kymmenen minuutin hommasta tais tulla viikon projekti..
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja jus »

Siinä on varmaan ylikiristyksen lisäksi sellainen 3-4 mm leveä kupariprikka. Se jämähtää melko tiukkaan. Kapeammalla pärjää hyvin.
Sprident
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Syys 11, 2010 08:32
Paikkakunta: 90130

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja Sprident »

Kakspilikkuykkösen öljyproppu oli pyöristetty lukuisissa avausyrityksissä jo edellisten omistajien toimesta, joten ensimmäiset öljynvaihdot tein imusysteemillä yläkautta. Keväällä sain auton nosturille ja ajan kanssa aloin irrotella proppua naputellen ja koputellen välillä kaasulla lämmittaen. Kovin lujaa en viitsinyt moskallakaan lyödä ettei alumiiniöljypohja murru. Jossain vaiheessa otin pistepuikon tai lyöntitaltan ja sen avulla sain iskuja propun kanttiin lyöden propun liikahtamaan, putkipihdeillä liikahti loppumatka ja huraa, vanha proppu irtosi. Kierteet eivät olleet vahingoittuneet, joten uusi paikalleen momenttiavaimella kiristäen oikeaan tiukkuuteen. Aikaa kului kaiken kaikkiaan puolitoista tuntia kärsivällisesti naputellen ja lämmittäen.

Tiivisteeksi laitoin sellaisen modernimman, jossa on kumisysteemi sisällä. Missäs malleissa sitä nailontiivistettä käytettiin?
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Joo on siinä sellainen paksu kupariprikka, tilasin jo uuden sellaisenkin samantien. Jos saan sen sieltä joskus pois niin laitan uuden kyllä pikkuisen järkevämmin kiinni. Ei ole tota pulttia pakko vetää kiinni millään metrisellä varrella...
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
hitman
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2012 21:36

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja hitman »

Mites siellä mahtuu pienellä/sopivalla viilalla työskenteleen? 2001 9-3:sta tuli kerran viilattua 12 mm hylsylle sopiva kun oli pyöristynyt eikä saanu pihdeilläkään enään auki.
= Viilaa ensin kahdelta vastakkaiselta kantilta, sitten seuraavat vastakkaiset jne. jos tilaa riittää, 9-3:ssa kun tein tuon, käytin varmaan tunnin viilalla nysväilyyn. Välillä sovitin 12 mm hylsyä hollille, kun tuntui et hylsy uppoaisi pulttiin, leka/vasara käteen ja hylsyn lyönti pohjaan. Vähän naputtelua hylsyyn,vääntöä, ja aukeshan se.
Vaatii selällään/kyljellään maaten "hiukan" kärsivällisyyttä.
Viilaa työnnetään, ei vedetä, samalla pitäis yrittää säilyttää asentokulmat samoina.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kyllähän tuossa viilaamaan mahtuu, kun proppu osoittaa suoraan alaspäin melko avoimessa kohdassa. Helpointahan silti olisi, jos saat ajettua auton johonkin pajalle, jossa pystyvät hitsaamaan joko isomman mutterin tai mitä hyvänsä (vääntämistä helpottavaa) siihen proppuun kiinni.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja stara »

aika hiljaista on, mutta kun tarkkaan kuulostelee, niin viilan suihke ja varstojen läiske taustalla erottuu...
Viimeksi muokannut stara, La Elo 11, 2012 09:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Onko muuten varma ettei sitä proppua ole liimattu kiinni jos haljennut kierteenjuuresta joskus aikaisemmin?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin