Uusien og-satkujen vaihdelaatikot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Uusien og-satkujen vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ei kovin tarkkaa vastausta tähän askarruttaneeseen kysymykseen löytynyt, niin pistetään nyt foorumilaisten spekuloitavaksi tällanen pohdinta...

Noita viimisten og-satkujen laatikoita kun nyt on kehuttu pisin foorumia, niin mitkä niissä nyt on merkittävimmät erot vanhempiin, että onko jotain taikuuksia vai onko vaan käytöstä ja kilometreistä kiinni? Oliko '91 vai '92 kun tuli leveemmät rattaat, mutta vaikuttaako noi sitten käyttökokemukseen huomattavastikin, vai muuttuiko laatikossa tai vaihtajamekanismissa jotain muutakin? Lähinnä siis kiinnostaa onko tuo erinomaisuus vain käyttäjäkohtainen kokemus, vai onko aikakauden Tuulilasitkin ylistäneet uusittua laatikkoa?
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Uusien og-satkujen vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja toms »

Vetopyörästössä suurimmat paineet saava laakeri on järeämpi -89 alkaen ja takaluukussa sisäänrakennettu"öljynsuodatin" Muusta ei ole tietoa mutta nyt talvenalla tulee itselle kunnostukseen vajaa 200 tkm ajettu vm-92 laatikko. Mitään vikaa ei ole mutta vaihdan kriittisimmät laakerit eli juuri nuo vetopyörän laakerit ja kaikki stefat ( alkuperäiset). Siittepä tietää mitä uutta siellä on vanhoihin verrattuna ku aika monta laatikkoa tullut korjattua.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Uusien og-satkujen vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Eikös kepin keskitys hoidu noissa uudemmissa lootan sisältä eikä enää sillä "ei ehkä niin hirveän tarkalla" muovi-jousi-hässäkällä...?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Uusien og-satkujen vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja tetammi »

^Näihä se on.
Lisäks vaihdekepin alanuppi on metallii uudemmissä eikä muovii niin sekin vaikuttanee ainakin siihen miltä vaihtaminen tuntuu.

Mul olis raato missä vain 150tuhat ajettu laatikko, mitään kauheeta eroo ei ainakaan nurkissa ajellessa ei huomannu. Pitäis kai pikku hiljaa päättää että säästääkö tuon ässään vai mitä tekis...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Uusien og-satkujen vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

lordofgreed kirjoitti:Eikös kepin keskitys hoidu noissa uudemmissa lootan sisältä eikä enää sillä "ei ehkä niin hirveän tarkalla" muovi-jousi-hässäkällä...?

eikö tuo keskitys muuttunut jo ennemmin, oliko jo pystäreissäkin tätä sisäisellä keskityksellä muistaakseni...?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Uusien og-satkujen vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

keskitys muuttui jossain -86 tai -87 vuosimallin paikkeilla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Uusien og-satkujen vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Itellä ei ole kokemusta kovinkaan monesta satkun laatikosta ajettuna, saatikka purettuna, mutta oliko se ton keskityksen kanssa jotenkin niin että se oli aluksi laatikossa, sitten ulkopuolella ja lopuksi taas laatikossa..? Tää on vaan luetusta muistelua tää.

Toi metallinen alakuula varmaan vaikuttaa näissä iäkkäämmissä peleissä ihan merkittävästi, kun ajan myötä ei tuu vastaavaa kulumista kun nailonisella, näin mutuna edelleen. Oisko toi sitten MY91 vai 92 alkaen..?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Uusien og-satkujen vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

nylon pallollakin oleva kestää ihan yhtä lailla kuin metallinenkin kun sitä voidellaan säännöllisesti.

itse olen kerran vuodessa rasvannut huollon yhteydessä aina sen vaihdekepin kuulan ja 400 tkm ajetussa -89 900:sessakin toimii vaihteet lähes kuin uutena. ilman että kepissä on väljää.

keskitys on vanhemmissa 5v.laatikoissa siellä vaihdetangossa ja uudemmissa sitten laatikon sisällä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin