Miksi näin käy jouluna?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Miksi näin käy jouluna?

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Perkules vieköön, 99:stä meni kansipahvi, kuplaa paisuntasäiliössä ja lämpötilat heittelee (sekä sisällä että mittarissa), ja juuri kun olin suunnitellut n.600km ristiretkeä sukulaisia kohti :( , eikä postikaan kerkiä mun lahjojani sinne enään kuskaamaan.

Miksi juuri nyt (no tosin parempi nyt kuin kesken matkan)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Murphin laki :x
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Miksi näin käy jouluna?

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

lefa42 kirjoitti:Perkules vieköön, 99:stä meni kansipahvi, kuplaa paisuntasäiliössä ja lämpötilat heittelee (sekä sisällä että mittarissa), ja juuri kun olin suunnitellut n.600km ristiretkeä sukulaisia kohti :( , eikä postikaan kerkiä mun lahjojani sinne enään kuskaamaan.

Miksi juuri nyt (no tosin parempi nyt kuin kesken matkan)
No kerpele.. jos asuisit lähempänä niin ens yönä ois pahvinvaihtotalkoot vaikka pihalla.. :?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jos tosiaan olisi osat valmiina niin ehkä saattaisin tuon itsekin uskaltaa tehdä, syyläri pitäisi tiivisteiden lisäksi hakea, kun entinen alkoi tämän päivän aikana suihkutella :/

Koitan nyt saada laitakotteron ja ens viikolla sitten tutun huoltomiehen hoivaan, jotta saa mahd. pian liikenteeseen, itsellä kun tuppaa remontit välillä venymään, ja töissä tarvii käydä joka päivä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lefa, mulla on hyvinkäällä tuplaysi joutilaana, saat lainaksi jos voin auttaa. sattuu olemaan kaks samanlaista pihassa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Erittäin jalo tarjous, kiitän siitä, mutta koitan nyt vielä tästä lähimaastosta jotain kulkinetta saada, meilläkin on tässä kuitenkin 160km välimatkaa, mutta pidetään mielessä.

Yksi ajokki olisi jo tyrkyllä, mutten kyllä niin hullu ole että yrittäisin 309 pösöllä moista matkaa, ja vieläpä kuvitellen sen sujuvan ongelmitta :)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kuinkas todennäköistä muuten on, että kansi on kierossa (olen ajanut autolla 30km vian esiintymisen jälkeen, eli kun alkoi tulla kylmää, siitä suorilta korjausmiehen puheille ja sit kotiin piiloon), entäpä uskallanko huomenna töihin mennä, kun matkaa on 7km / suunta.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

lefa42 kirjoitti:Kuinkas todennäköistä muuten on, että kansi on kierossa (olen ajanut autolla 30km vian esiintymisen jälkeen, eli kun alkoi tulla kylmää, siitä suorilta korjausmiehen puheille ja sit kotiin piiloon), entäpä uskallanko huomenna töihin mennä, kun matkaa on 7km / suunta.
Jos ei keittänyt ihan kutkulleen, niin en usko, että kansi olisi niin kiero etteikö pidä uudella tiivisteellä. Niin.. ja mulla olis ollu kansipahvi, venakopan tiiviste ym. jemmassa.. mut ne on täällä. :|


Edit: Mut eikös huomenna ole varaosaliikkeet auki normaalisti.. eikun remontin tekoon ja vaikka netissä messengerillä reaaliaikaiset ohjeet pulmatilanteisiin..
Viimeksi muokannut Myrkky, Ke Joulu 22, 2004 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Siis auto EI ole keittänyt, koska tarkkailen nesteitä jatkuvasti (menneisyydessä omistin opelin), vaan heti kun lämmitys oikkuili, kysyin viisaammalta mikä vika, vastaus oli kansipahvi, samalla kaverilla oli tänään vastaavasta kärsivä bmw, joka ei myöskään keittänyt, mutta oireet samat.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

En tiedä muutakuin että kerran yhden insinööri miehen saabin kansipahvin laittaneena , oli kiero kuin korkkiruuvi. Ei kuulemma kuulu hänelle onko kone kuiva vai ei :lol: .
Oikeni koneistajan mukaan nippa nappa.
Koneessa ei ollut jäähdytys nestettä kuin 2l about kun auki otin.
Jos ei kauaa ajettu niin menee tiivisteellä. Kanattaa kuitenkin tarkistuttaa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Asia selvä, nestettä kyllä oli suht oikea määrä (tosin kuplaa lykkäsi ja syyläri sihisi) mutta lisäsin silti varman päälle, koska en rikkoa halua, kotiin vaan piti päästä, kun myöhemmin kävin koelenkillä (3km), lämmöt oli normaalit ja sisällekin lämpöä tuli.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

900i kirjoitti:Kanattaa kuitenkin tarkistuttaa.
Ja hätätilassa "suurinpiirtein" tarkistuksen tekee näppärä mies etsimällä varastoistaan rakotulkin ja vähiten ruosteisen käsisahan("puukkosahan") jos ei ole pitkää metalliviivainta. Tätäkin keinoa on kokeiltu joskus oikein pahan pulan tullen hyvin kokemuksin ja ihan väittäisin toimivaksi jos sahaa ei ole pahasti kaltoinkohdeltu..


On nämä pikaremontit vaihtelevissa olosuhteissa ja etenkin puutteellisilla työkaluilla oma extreme-lajinsa.. kokemusta on niin kytkinlevyn vaihdosta matkalle levinneeseen golffiin eteläruotsissa motellin parkkipaikalla ukkosmyrskyssä kuin startin vaihdosta 30asteen pakkasella kyljelleen lumipenkkaan kipattuun corollaan.. :lol:
(corollaremonttiin piti käydä lainaamassa läheisen metsän laidasta ropsi pöngäksi pitämään auto kyljellään, paikalliset poliisit katselivat ihmeissään kun kaverin kanssa kahdestaa ropsia kannettiin öiseen aikaan jalkakäytävällä.. :D)

http://www.kolumbus.fi/kariikonen/sateessa.jpg
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllä jotain extremeä tulee jos itse rupean laittamaan ja vieläpä omassa verstaassa (kylmä sellainen) :)

Oletus :

Haen huomenna ehjän syylärin, kasan tiivisteitä ja pari tupakkiaskia, mitä työkaluja (erikoisempia sellaisia) tarvitaan, momenttiavain ainakin uupuu verstaasta, eli se, mutta mitä muuta.

Onko jotain muuta tilpehööriä mitä myös tulisi/kannattaisi vaihtaa operaation aikana?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

lefa42 kirjoitti:Kyllä jotain extremeä tulee jos itse rupean laittamaan ja vieläpä omassa verstaassa (kylmä sellainen) :)

Oletus :

Haen huomenna ehjän syylärin, kasan tiivisteitä ja pari tupakkiaskia, mitä työkaluja (erikoisempia sellaisia) tarvitaan, momenttiavain ainakin uupuu verstaasta, eli se, mutta mitä muuta.

Onko jotain muuta tilpehööriä mitä myös tulisi/kannattaisi vaihtaa operaation aikana?
Ennen virallista työkalujen hakureissua avaa venttiilikoppa ja katso millaiset on kannenpultin kannat.. ilman virallistakin työkalua selviää jos on sopivan vahvoja hylsyjä.. en nyt muista, että pitikö olla 6-vai 12-kanttisia.

Edit: rautalankaa pitää olla, jolla nokkapyörän saa viriteltyä roikkumaan ketju kireälle... extremekaveri tosin survoo jonkun puuliiteristä löytyvän klapin ketjun ja kopan väliin.. molempia on käytetty. :)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mielestäni kannattaa se kansi käydä oikaisemassa, maksaa 40e täälä.
kun luulisi jo tuon ikäluokan autossa ainakin hapettumaa olevan jonkin verran kannessa, eli ei kovin kauaa uusi pahvi kestä.
jos ei oikaise niin ainakin vetää lohkon ja kannen kunnolla epäkeskolla puhtaaksi n240-320 paperilla.
Vastaa Viestiin