OG900 Gle, 1979, AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Big Oa
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Syys 26, 2008 19:40
Paikkakunta: Korsholm - Mustasaari

OG900 Gle, 1979, AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Viesti Kirjoittaja Big Oa »

Hei.

Minun SAABini automaattivaihteisto on mennyt rikki, :( ja mistä voisin ostaa (kunnostetun tai käytetyn) vaihteiston?

Se on
- Saab 900 Gle (B-moottori)
- vm: 1979

Sopiiko aut.vaihteiston sinne 99:n (ja 900:an) moottoriin? :?:

Voisitteko kirjoittaa esim. yritäjän nimi (tai myyttekö käytetyn laatikon, kirjoita minun YV:lle). :wink:
/Oa
-"Enemmän kuin vain SAABismin sairaus = Mer än bara SAABism sjukan"!
*Brown SAAB 95/1974,MR 6.3.2009,*Lagunblue SAAB 95/1978*Grey SAAB 95/1975
*Darkblue SAAB 900 GLE/1979,MR 26.7.2010,*SAABO-Caravan 1967,*SAAB 9000/1993
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: OG900 Gle, 1979, AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Googletin pikaisesti varaosapurkamot.Auto-osa center ilmotti vm 82 automaattilaatikkoa 168e.Vois löytyä enemmänkin kun kahlaat purkaamoita ja tietty ilmotusta foorumin ostopalstalle.Viisaammat voi kertoa käykö vm 82 laatikko sun vuotiseen...Itse ostin juuri auto osa centeristä vm87 vaparin automaattilaatikon vm91 matalapaineturboon ja hyvinhän se kävi! maksoin 250e laatikosta.Sellanen kutina on ettei näitä borgwarnereita oo montaa mallia.Itseasiassa löytyy jostain keskustelusta linkki sivuille missä näkyy kaikkien vuosimallien laatikkotyypit.Pitää ehtiä...
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: OG900 Gle, 1979, AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Onkos sun laatikko borgwarner 35 vai 37? näköjään vm 81 eteenpäin kaikki mallit 37....eli johtopäätöksenä vm 81-92 ainakin sama laatikko.välitys suhteet tietty vaihtelee mallin mukaan.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Big Oa
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Syys 26, 2008 19:40
Paikkakunta: Korsholm - Mustasaari

Re: OG900 Gle, 1979, AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Viesti Kirjoittaja Big Oa »

32334649 kirjoitti:Googletin pikaisesti varaosapurkamot.Auto-osa center ilmotti vm 82 automaattilaatikkoa 168e.Vois löytyä enemmänkin kun kahlaat purkaamoita ja tietty ilmotusta foorumin ostopalstalle.Viisaammat voi kertoa käykö vm 82 laatikko sun vuotiseen...Itse ostin juuri auto osa centeristä vm87 vaparin automaattilaatikon vm91 matalapaineturboon ja hyvinhän se kävi! maksoin 250e laatikosta.Sellanen kutina on ettei näitä borgwarnereita oo montaa mallia.Itseasiassa löytyy jostain keskustelusta linkki sivuille missä näkyy kaikkien vuosimallien laatikkotyypit.Pitää ehtiä..
Onkos sun laatikko borgwarner 35 vai 37? näköjään vm 81 eteenpäin kaikki mallit 37....eli johtopäätöksenä vm 81-92 ainakin sama laatikko.välitys suhteet tietty vaihtelee mallin mukaan..
Hei 32334649 ja muut! :D
Kiitos että te olette kirjoittaneet neuvoja tällä foorumilla miten löytää varaautomaattivaihteisto ja muutamia ovat lähetäneet minulle sähköpostitsen kautta. Olen ottanut jo yhteyttä yksityishenkilöidet ja kysyn laatikon.
/Oa 8)
/Oa
-"Enemmän kuin vain SAABismin sairaus = Mer än bara SAABism sjukan"!
*Brown SAAB 95/1974,MR 6.3.2009,*Lagunblue SAAB 95/1978*Grey SAAB 95/1975
*Darkblue SAAB 900 GLE/1979,MR 26.7.2010,*SAABO-Caravan 1967,*SAAB 9000/1993
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: OG900 Gle, 1979, AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Jos auto on -79, on siinä ns. B-moottori ja niissä oli aina BW35. Jos siis haluat säilyttää auton täysin alkuperäisenä niin tuollainen sun olisi löydettävä. 99-mallin vaihteisto käy myös kunhan vaihdat etukannen, jossa on moottorin etukiinnike, siitä vanhasta.

Teknisesti uudempien mallien BW37 käy täysin ja on lujempi, niistä ei katkeile turbiiniakselit. Öljypumppukin oli muistaakseni hieman järeämpi, leveämmin rattain.
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: OG900 Gle, 1979, AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Tiiätkö kimmoa onko bw37 900 turbon/matalapaineturbon laatikoissa mitä eroja verrattuna vaparin? ei tunnu kukaan varmaksi tietävän. Esim jos katsoo 900 2,1 ja ässän teho ja vääntölukuja ei paljoa eroa.vois ajatella että sama laatikko.joku kirjotti että jos väännöt menee yli 200nm alkaa vaparin laatikko luistamaan.....tätä en allekirjoita.minun ässässä vaparin laatikko ollu jo 25tkm ongelmitta ahdoilla 0.4-0.6 . Nyt 0.8.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: OG900 Gle, 1979, AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

EPC:stä selailemalla eroina löytyy mm:
-enska
-taaempi kytkin, tai levysarja siihen (olikos turbossa enempi levyjä?)
-venttiilikoneiston kotelo ja yksi jousi siinä.
Noi on haettu vm -92:lla
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: OG900 Gle, 1979, AUTOMAATTIVAIHTEISTO

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

En muista enää kunnolla, kun aikaa on 20v siitä kun noita rakentelin. Momentinmuuntimia oli erilaisia, mutta mikä on vaikutus käytännön ajossa, jää mysteeriksi. Ensiöveto oli turbossa muistaakseni 0.84, vaparissa 0.98. En koskaan törmännyt siihn että kytkinpakoissa olisi ollut eroa, mutta omaani rakensin kytkimet sorvaamalla painelevyä ohuemmaksi niin että sinne pakkaan sai ylimääräisen levyparin. SIlloin pystyi ajamaan kickdown-vaijeri löysemmällä ja sai mukavammat vaihdot.

Saat lisää painetta ja sitä kautta tehonsiirtokykyä kytkinpakkoihin ja jarruihin kiristämällä vaijeria. Haittana on vaihtopisteiden karkaaminen ylöspäin ja vaihtojen nykivyys. Ei tuo mikään nätisti vaihtava loota tietysti oo koskaan, jos sitä vertaa tämän päivän tekeleisiin taikka senkin ajan jenkkilaatikoihin.

Peruspainetta saa lisää laittamalla aivolaatikkon sen ison jousen alle pari rikkaa. En tiedä vaikuttaako negatiivisesti tiivisteiden kestoon. Sukulaisella oli aikanaan BW35-laatikolla Saab ja se aina pakkasilla pullautti momentinmuuntimen stefan ulos. Mutta täysi järjestelmäpaine ei olisi koskaan pitänyt tulla sinne asti. Ehkä laatikossa oli joku muu vika lisäksi.
32334649 kirjoitti:Tiiätkö kimmoa onko bw37 900 turbon/matalapaineturbon laatikoissa mitä eroja verrattuna vaparin? ei tunnu kukaan varmaksi tietävän. Esim jos katsoo 900 2,1 ja ässän teho ja vääntölukuja ei paljoa eroa.vois ajatella että sama laatikko.ku kirjotti että jos väännöt menee yli 200nm alkaa vaparin laatikko luistamaan.....tätä en allekirjoita.minun ässässä vaparin laatikko ollu jo 25tkm ongelmitta ahdoilla 0.4-0.6 . Nyt 0.8.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: OG900 Gle, 1979, AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

BW35:ssä käynnistyksenesto muilla kuin D- Ja N-vaihteilla on vaihdelaatikossa ja BW37:ssa se löytyy vaihdekepistä.
Vastaa Viestiin