Pelastakaa satkuja!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja aero »

kimmoa kirjoitti:Ehkä joo. Kotelot ja saumat on mitä todennäköisimmin täysin mätiä, näkyi ruoste päälle eli ei. Samoin nuo aiemmin mainitsemani kohdat.
Jep, mutta niiden kanssa voi lähteä siitä, että miggijumpaksi riittää vain ne - ja yllättyä iloisesti, jos jotain niistä ei sittenkään tarvi tehdä uusiksi.
kimmoa kirjoitti: Toki tuollaisten autojen kanssa voi päästä pintapeltien suhteen vähemmällä mutta niissä se ruoste ei yleensä ole lähellekään niin hankala korjattava.
I disagree. Juu, se pintapelti on paremmin käsillä eli sinänsä helpompi ylipäätään paikata. Mutta siinä se paikka olisi kiva saada oikeasti täydellisesti näkymättömiin, mikä tietää hillitöntä hiomis- täyttö ja maalausurakkaa. Kotelon paikassa harvaa ihmistä häiritsee, jos sen paikan olemassaolon huomaa, jos kohdan ylipäätään jossain tilanteessa näkee. Sama koskee vetaritunneleita, takaiskarin yläpäitä yms.
kimmoa kirjoitti:Summasummarum, töitä kutakuinkin yhtä paljon näkyi ruoste eli ei. Moni ei vaan tunne näiden autojen rakennetta niin että osaisi tarkastaa ne pahimmat sudenkuopat.
Totta, ne on onneksi lueteltu mm. sinun ja f-19:n toimesta tuossa hetkeä aiemmin. Tosin hukkuvat taas viestiketjun keskelle melko nopeasti. Ehkä ei olisi haitaksi kasata tänne mallikohtaisia sudenkuoppalistoja, ns. ostajan oppaita, minkä voisi sitten opetella ulkoa tai printata matkaan, kun lähtee autoa katsomaan. Eikä tuo rajoitu vanhoihin satkuihin, ne voisivat olla ihan hyödyllisiä niin vanhempiin kuin uudempiinkin malleihin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja vmt »

^ Jaa-ääni listoille. Oon jo pitkään meinannut ehdottaa, että jokaiselle mallikohtaiselle alueelle pitäis saada pysyväksi aiheeksi ensimmäiselle sivulle jonkinlainen tyyppivikalista.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja -pete »

"Sudenkuoppalista" kuulostaa minustakin hyvältä idealta. Jos sellainen saadaan tänne foorumille aikaiseksi, vaikkapa nyt satkuista ensin, niin lupaan muokata siitä myös (kuvien kera?) jutun Saabistiin. Se tavoittaisi myös ei-niin-ahkerasti-foorumilla-pyörivät ja löytyisi lehtikansiosta myöhemminkin helposti. Miltä kuulostaisi?

Oma tietämykseni ei riitä moisen listan tekemiseen alkuunkaan, joten "jonkun" tarttisi nyt pistää homma alulle. Kuka haluaa olla Jonkku?

Edit: "Jonkku" on näköjään löytynyt. Iso hatunnosto aerolle!
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

:mrgreen:
Viimeksi muokannut tuhojuho, Ti Touko 06, 2014 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Entinen jäsen#2331
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

tuhojuho kirjoitti:900 CD tuli "pelastettua" tänään 8)

Kaveri tuli katsomaan kyseisellä autolla oman finkku projektinsa edistymistä ja lähti linja-autolla takaisin kotiinsa :mrgreen:
No niin, onnea uuden hankinnan johdosta. Ainakin on tilaa takapenkillä oikoa jalkojaan. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

:mrgreen:
Viimeksi muokannut tuhojuho, Ti Touko 06, 2014 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Entinen jäsen#2331
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Helppo ratkaisu, poika kuskiksi ja sinä rouvan kanssa samppanija- tai konjaakkiklaassin kanssa taakse. :D
# 419 Vesa Pohjalainen
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

:mrgreen:
Viimeksi muokannut tuhojuho, Ti Touko 06, 2014 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Entinen jäsen#2331
kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja kvande »

tuhojuho kirjoitti:900 CD tuli "pelastettua" tänään 8)

Kaveri tuli katsomaan kyseisellä autolla oman finkku projektinsa edistymistä ja lähti linja-autolla takaisin kotiinsa :mrgreen:
Älä sitten tulevaisuudessa käännä veistä haavassa :wink:

Auto on ensimmäinen kalenterivuonna 1986 valmistetuista kuudesta CD:stä (14. helmikuuta 1986). - Ja siten 6:nneksi viimeinen koskaan valmistettu yksilö.
Sen ensimmäinen omistaja oli Elecster Oy Toijalasta, jonka jälkeen se oli Hämeen autovarusteen ja parin yksityisen omistajan (Tampere ja Espoo) kautta tullut minulle vuonna 2002.
Minun oli tarkoitus pitää auto loppuikäni joten kaikki peltityö on tehty parhaan taitoni mukaan, poislukien viime kesänä Hyvinkään autopeltipalvelussa teettämäni ovien kunnostus (1900€).
Nyt heikkona hetkenäni (tallipaikan menetys + omakotitalon hankinta + täristävät sisemmät vetonivelet) huomasin joutuneeni tilanteeseen, jossa auto vaihtoi omistajaa puolivahingossa. - Tulen varmaan lopun ikäni katumaan tätä hairahdusta, mutta toisaalta tämä vaihtoehto tarjoaa CD:lle arvoisensa kohtelun myös tulevaisuudessa.

Lopuksi tuli mieleeni, että vakionopeuden säädin ei toimi sulakerasian läpiviennin kohdalta vuotavan alipaineletkun takia.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja f-19 »

f-19 kirjoitti:Sitten olisi myös:
- Jonkun kuntoinen punainen Contour-takapenkin selkänoja
- Jousia
- Takaluukun sivuverhoilut
- Takaluukun lattia
- Viistokeulan puskurien kuoret
- Puskurien jatko-/sivupalat
Tässä osia ensimmäiseltä varaosavaraston siirtoreissulta:
https://picasaweb.google.com/1092427741 ... dnf6ceY7gE

Kuvissa ei siis ole kaikki osat enkä kaikesta ole hankkiutumassa eroon, ainakaan vielä. Mutta esim. about kolmeen moottoriin olisi ainekset mutta ensimmäisenkin varamoottorin kasaaminen on ottanut pari vuotta. Olen jemmannut hyväkuntoiset lohkot, kampurat, kanget, päätylevyt, öljypumput, vesipumput jne sekä uudet männät joka koneeseen.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Mulla on kuvia tuosta punaisen ässän hitsausprojektista, jossa ruostepaikkoja näkyy jonkin verran auton takapäästä. Jos näistä tulee sivusto niin nuo kuvat saa, kun pyytää.
-pete kirjoitti:"Sudenkuoppalista" kuulostaa minustakin hyvältä idealta. Jos sellainen saadaan tänne foorumille aikaiseksi, vaikkapa nyt satkuista ensin, niin lupaan muokata siitä myös (kuvien kera?) jutun Saabistiin. Se tavoittaisi myös ei-niin-ahkerasti-foorumilla-pyörivät ja löytyisi lehtikansiosta myöhemminkin helposti. Miltä kuulostaisi?

Oma tietämykseni ei riitä moisen listan tekemiseen alkuunkaan, joten "jonkun" tarttisi nyt pistää homma alulle. Kuka haluaa olla Jonkku?

Edit: "Jonkku" on näköjään löytynyt. Iso hatunnosto aerolle!
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mullakin on jonkun verran kuvia noista ruostealttiista vikapaikoista, sekä ennen- että jälkeen-kuvat.
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja -pete »

Mainiota, että kuvia on jo valmiiksi olemassa. Kuvia voi lähettää vaikkapa lehden toimituksen osoitteeseen saabisti.toimitus@gmail.com. Tai jos kuvat on jossain pilvipalvelussa, niin linkki kuviin riittää.

Ihan tähän seuraavaan lehteen juttua ei vielä tule, sillä sen aineistopäivä on tänään ja seuraavat pari viikkoa menee sitten aika tiiviisti materiaalin perkaamisessa.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

dj_pirtu kirjoitti:Alkaa femma olla niin hyvässä kunnossa että lisää ropattavaa pitäis saada. Tuollaista ajattelin käydä katsomassa: http://www.nettiauto.com/saab/900/5751402

Hintaa nyt on liikaa heti.
Tänään katsomaan ja syynäämään ruostepaikat. Leimattu 5/2013 ja umpeen menee 2/2014 että on varmaan edelliselle leimalle ollut jo puuhaa kun noin on myöhästynyt.

Edit: ruostetta kaarissa ja ovien alareunoissa alkavaa mutta menis vielä korjaamalla. Maalipinta tosi haalistunut, sisältä todella siisti. Kone kalkatti ja naputti, vähän hiljeni kun käytti jonkunaikaa. Sen verran kuitenkin ruostehommaa heti etten lämmenny.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Vastaa Viestiin