900 16V kansista??? Aeron kansi halki

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6494
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kävinpä ottamassa muutaman kuvan, kun omaankin Aeroon on parhaillaan tekeillä pieni moottoripäivitys, ja tarkoitus olisi nimenomaan laittaa juurikin vanhempaan symmetriseen kanteen symmetriset imunokat.

Tuossa symmetrinen imunokka:
Kuva

Tässä epäsymmetrinen nokka:
Kuva

Symmetrinen imukanava:
Kuva

Epäsymmetrinen imukanava:
Kuva

Eski
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Aksu900 kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Joo ja -84 kannessa on symmetriset imukanavat ja uudemmassa epäsymmetriset eli huonommin virtaavat. Toimivuuttahan se ei estä. :)
Niin,eiköhän se kuitenkin ole toistepäin.Se asymetrisyys parantaa seoksen pyörteilyä.josta taas seuraa tehokkaampi palamistapahtuma.
Mikä niin? Toistan vielä: -84 kannessa symmetriset, hyvin virtaavat kanavat, kun taas -85->93 2.0 kansissa epäsymmetriset huonommin virtaavat kanavat.

Tuo epäsymmetrisyys vaikuttaa tosiaan olevan joko epäonnistunut kokeilu tai joku päästöjuttu, hyötyä siitä ei ole tehon, väännön eikä kulutuksen suhteen ainakaan. :roll:

Toisinpäin ajateltuna tuo epäsymmetrinen kansi on saabin huonoin 16v kansi.
Joo-o,ajattelin väärin.Äkkiseltään vaan tulee mieleen parempi pyörteily OSAteholla ja siten parempi polttoaine talous.Ahdoilla ahdistaa varmasti,se on selvä.
Tulee vaan mieleen kun moni kiillottaa imupuolen kanavatkin peilikirkkaiksi lisätehon toivossa. :roll: Ja muutenkin aina tuntuu olevan suurempi parempi..
Mutta olisi taas pitänyt muistaa mihin osioon kirjoittaa ja mitäkin.Jokaisellehan on huipputeho tärkein juttu näemmä.
Viimeksi muokannut tomaatti, Ma Tammi 08, 2007 17:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja imupuoltahan ei ikinä kiilloteta peiliksi, pisaroituu bensa!
pakopuoli voidaan vetää niin ei karsta niin tartu..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Niin,sitä just meinasin.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

eli -89 kanteen käy -84 nokka-akselit?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6494
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

antti.hakamaa kirjoitti:eli -89 kanteen käy -84 nokka-akselit?
Saabin 16V nokat käy aina ristiin, eli kyllä käy. Tuossa tulee kyllä kaikista huonoin mahdollinen yhdistelmä; sekä epäsymmetriset imunokat että imukanavat...

Eski
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko näitä symmetrisillä kanavilla olevia kansi vain -84 mallissa?

täytynee katsella ilmeisesti kantta missä nokat mukana jos ei tälläistä vanhaa kantta löydy ehyenä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

tomaatti kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti: Tuo epäsymmetrisyys vaikuttaa tosiaan olevan joko epäonnistunut kokeilu tai joku päästöjuttu, hyötyä siitä ei ole tehon, väännön eikä kulutuksen suhteen ainakaan. :roll:
Joo-o,ajattelin väärin.Äkkiseltään vaan tulee mieleen parempi pyörteily OSAteholla ja siten parempi polttoaine talous.Ahdoilla ahdistaa varmasti,se on selvä.
Tulee vaan mieleen kun moni kiillottaa imupuolen kanavatkin peilikirkkaiksi lisätehon toivossa. :roll: Ja muutenkin aina tuntuu olevan suurempi parempi..
Mutta olisi taas pitänyt muistaa mihin osioon kirjoittaa ja mitäkin.Jokaisellehan on huipputeho tärkein juttu näemmä.
Niin taisin myös mainita tuosta kulutuksesta.. Tuossa kanavakoossa olet oikeassa, porukka isontelee kanavia hillittömästi kun venttiililautasen koko ja kanavakoko pitäisi aikuisten oikeasti olla jonkinlaisessa suhteessa. No sepä ei minulta oo pois. :)

T5 kannessa on symmetriset kanavat ja reilusti isommat kuin tuossa 202, siltikin polttoainetalous on T5 kannella parempi. ;) Parhaat normikäytön ominaisuudet ja kaasuunvasteen saa pikkuisen portatulla 202 symmetrisellä kannella, virtausnopeus pysyy kohtuu korkeana alakierroksillakin mutta maksimivirtaus on silti varsin riittävä. 212 kansi on myös hyvä aihio.

Ihan tämmösten käytännön kokeilujen perusteella kirjotin mitä kirjotin.
Aki Peltola #1132
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6494
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mitenkäs se turbon vesikierto toteutetaan, jos laittaa vanhemman kannen kaveriksi vesijäähdytteisen ahtimen..? Pitääkö kanteen tehdä lähtö vesikierrolle, vai mistä se otetaan..?

EDIT: Kävin vertaamassa kansia tallissa, ja en ainakaan omilla silmilläni löytänyt mitään eroa -84 ja -87 kansista, joista uudemmassa on siis ollut vesijäähdytteinen turbo kiinni. Eli ilmeisesti turbon vesikierrolla ei ole lähtöä kannessa..?

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ti Tammi 09, 2007 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllähän tuo kuva selventää pirusti noiden kanavien eroa.Kun ei ole koskaan edes sattunut käsiin tota vanhempaa kantta niin en äkkiseltään olisi ajatellut pykälää olevan noin paljon tuossa uudemmassa.Mutta jälleen kerran,1 kuva selventää enemmän kuin 1000 sanaa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Eski kirjoitti:Mitenkäs se turbon vesikierto toteutetaan, jos laittaa vanhemman kannen kaveriksi vesijäähdytteisen ahtimen..? Pitääkö kanteen tehdä lähtö vesikierrolle, vai mistä se otetaan..?

EDIT: Kävin vertaamassa kansia tallissa, ja en ainakaan omilla silmilläni löytänyt mitään eroa -84 ja -87 kansista, joista uudemmassa on siis ollut vesijäähdytteinen turbo kiinni. Eli ilmeisesti turbon vesikierrolla ei ole lähtöä kannessa..?

Eski
imusarjasssa sen lähtö on 2-3 pyttyjen välissä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikös tuo b212/b234 ole symmetrinen myös?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

On symmetrinen.
Aki Peltola #1132
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

antti.hakamaa kirjoitti:onko näitä symmetrisillä kanavilla olevia kansi vain -84 mallissa?
Muut saa tässä tredissä tietää mitä on missäkin vuosimallissa. Useista 202-kansista jotka olen nänyt niin äkkiseltään muistellen vain yhdessä taisi olla asymmetriset kanavat. Joten kyllä symmetrisiä varmasti löytyy. Omani olen jo diilannut eteenpäin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

minkäslainen imunokka on vapari 16v kannessa?
mites onko matalapaine turboissa sama kansi ja nokat kuin täys paineisissa?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin