Satkun katon vaihto
Satkun katon vaihto
Ostin sähkökattoluukulla varustetun mätävikaisen 5D-satkun entisen luukuttoman toveriksi. Kattoluukun siirtämiseksi on ilmeisesti helpointa siirtää koko katto? Mistä kohdista irrotus on viisainta tehdä?
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Satkun katon vaihto
Treenattiin katon vaihtoa yhteen 99:iin. Me katkaistiin pilarit vaan tylysti poikki sopivista kohtaa. Tehtiin pahvista ja pellistä sapluunat, joilla merkattiin katkaisukohdat samallatapaa molempiin autoihin. Sitten vaan rälläkät soimaan. Molempien autojen katot kävivät toistensa tilalle. Ruttuun mennyt katto hitsattiin luovuttaja-autoon vielä kiinni muutamasta kohtaa, jotta tuuli ei vie "romuvaraston" kattoa mennessään. Ainakin 99 pysyi hyvin muodossaan vaikka korin sisällä ei ollut tukirakenteita. Katon saaja pysyi erinomaisesti muodossaan, koska siinä on turvakaaret.rökösö kirjoitti:Ostin sähkökattoluukulla varustetun mätävikaisen 5D-satkun entisen luukuttoman toveriksi. Kattoluukun siirtämiseksi on ilmeisesti helpointa siirtää koko katto? Mistä kohdista irrotus on viisainta tehdä?
kuva1
kuva2
kuva3
kuva4
kuva5
kuva6 tässä ehjän katon luovuttaja sai risan katon
viimeinen kuva, tässä homma valmiiksi tehtynä.
Ainakin tuon projektin pohjalta voisin sanoa, että katon vaihto on ihan täysin mahdollinen homma tehdä, kunhan vaan merkkaa jollakin varmalla konstilla katkaisukohdat molempiin autoihin samaan kohtaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Satkun katon vaihto
Siinäpä oli esimerkillinen vastaus. Melko tarkkaa puuhaa varmasti tuolla tyylillä tehdä, ja siksi keräänkin tässä rohkeutta muiden kokemuksia kyselemällä. Uskaltaa alkaa itsekin katkomaan pilareita, kun näkee jonkun muun onnistuneen ensin.
Toinen vaihtoehto olisi kaiketi porata pistehitsit kattokouruista, jolloin pilarit tarttis katkoa vain edestä ja takaa. Takanahan tehtaan hitsisauma on jätetty malliksi näkyville. Kovempi homma taitaa kyllä olla tällä tyylillä, mutta pykälän ehkä idioottivarmempi. Menis todennäköisesti ainakin ovet vielä vaihdon jälkeen kiinni, mutta takaluukun ja tuulilasin kohtalot olis vielä epävarmat.
Toinen vaihtoehto olisi kaiketi porata pistehitsit kattokouruista, jolloin pilarit tarttis katkoa vain edestä ja takaa. Takanahan tehtaan hitsisauma on jätetty malliksi näkyville. Kovempi homma taitaa kyllä olla tällä tyylillä, mutta pykälän ehkä idioottivarmempi. Menis todennäköisesti ainakin ovet vielä vaihdon jälkeen kiinni, mutta takaluukun ja tuulilasin kohtalot olis vielä epävarmat.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Satkun katon vaihto
Eipä tuo katon vaihto tolppia myöten ole kummoinenkaan homma. Ennemmin tekee niin kuin raapii pelkän kattopellin irti ja luovuttajastahan se tarvisi vielä saada siedettävässä kunnosa auki.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: Satkun katon vaihto
Ite tekisin tuolla pilarien katkomistyylillä. Se takimman pilarin katkaisu olisi tosiaan mahdollista tehdä siitä samasta saumasta, mikä on tehtaallakin vissiin sinne hitsattu. Sillätapaa voisi välttyä isommilta muodonmuutoksilta siinä pilarissa. Tuossa meidän tapauksessa ulkonäkö ei ollut tärkeää, joten takapilareita ei edes kitattu ennen maalausta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01