Satkun katon vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Satkun katon vaihto

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Ostin sähkökattoluukulla varustetun mätävikaisen 5D-satkun entisen luukuttoman toveriksi. Kattoluukun siirtämiseksi on ilmeisesti helpointa siirtää koko katto? Mistä kohdista irrotus on viisainta tehdä?
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Satkun katon vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

rökösö kirjoitti:Ostin sähkökattoluukulla varustetun mätävikaisen 5D-satkun entisen luukuttoman toveriksi. Kattoluukun siirtämiseksi on ilmeisesti helpointa siirtää koko katto? Mistä kohdista irrotus on viisainta tehdä?
Treenattiin katon vaihtoa yhteen 99:iin. Me katkaistiin pilarit vaan tylysti poikki sopivista kohtaa. Tehtiin pahvista ja pellistä sapluunat, joilla merkattiin katkaisukohdat samallatapaa molempiin autoihin. Sitten vaan rälläkät soimaan. Molempien autojen katot kävivät toistensa tilalle. Ruttuun mennyt katto hitsattiin luovuttaja-autoon vielä kiinni muutamasta kohtaa, jotta tuuli ei vie "romuvaraston" kattoa mennessään. Ainakin 99 pysyi hyvin muodossaan vaikka korin sisällä ei ollut tukirakenteita. Katon saaja pysyi erinomaisesti muodossaan, koska siinä on turvakaaret. :)

kuva1

kuva2

kuva3

kuva4

kuva5

kuva6 tässä ehjän katon luovuttaja sai risan katon :)

viimeinen kuva, tässä homma valmiiksi tehtynä.

Ainakin tuon projektin pohjalta voisin sanoa, että katon vaihto on ihan täysin mahdollinen homma tehdä, kunhan vaan merkkaa jollakin varmalla konstilla katkaisukohdat molempiin autoihin samaan kohtaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Satkun katon vaihto

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Siinäpä oli esimerkillinen vastaus. Melko tarkkaa puuhaa varmasti tuolla tyylillä tehdä, ja siksi keräänkin tässä rohkeutta muiden kokemuksia kyselemällä. Uskaltaa alkaa itsekin katkomaan pilareita, kun näkee jonkun muun onnistuneen ensin.

Toinen vaihtoehto olisi kaiketi porata pistehitsit kattokouruista, jolloin pilarit tarttis katkoa vain edestä ja takaa. Takanahan tehtaan hitsisauma on jätetty malliksi näkyville. Kovempi homma taitaa kyllä olla tällä tyylillä, mutta pykälän ehkä idioottivarmempi. Menis todennäköisesti ainakin ovet vielä vaihdon jälkeen kiinni, mutta takaluukun ja tuulilasin kohtalot olis vielä epävarmat. :)
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Satkun katon vaihto

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Eipä tuo katon vaihto tolppia myöten ole kummoinenkaan homma. Ennemmin tekee niin kuin raapii pelkän kattopellin irti ja luovuttajastahan se tarvisi vielä saada siedettävässä kunnosa auki.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Satkun katon vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite tekisin tuolla pilarien katkomistyylillä. Se takimman pilarin katkaisu olisi tosiaan mahdollista tehdä siitä samasta saumasta, mikä on tehtaallakin vissiin sinne hitsattu. Sillätapaa voisi välttyä isommilta muodonmuutoksilta siinä pilarissa. Tuossa meidän tapauksessa ulkonäkö ei ollut tärkeää, joten takapilareita ei edes kitattu ennen maalausta. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin