og satkun lootaöljyt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Hyvinkään AutoExpertillä tarjosivat Mobilin 75W laatikkoöljyä kovan tiukkaamisen jälkeen. Sanoivat vaan ettei sitä yleensä tarjota kun se on tuplasti kalliimpaa kun normaalit moottoriöljyt.

Mitä mieltä raati on? Vetääkö tämä mobilin lootaöljy vertoja Nesteen hypoidimössölle?

Ja nyt kun lootassani on surullisen kuuluisaa mobil rally formulaa (juu, Nesteellä laittavat sitä SAABin lootaan oletusarvoisesti!!!) niin pitäskö se mun loota jotenkin huuhdella ennen öljyn vaihtoa???

Kiitos!
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

900i kirjoitti:Eli onko enemmistö nyt sitä mieltä että kun laatikko öljyt vaihtaa niin litra nesteen sae 75w ja loput muuta litkua.vai koko tilavuus sae75w
Ei, vaan koko loota täyteen Nesteen SAE 75W:tä, jos sitä jostain saat.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

SAE 75W

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Alla aiemmin kirjoittamani kommentti:
Saabi C900 kirjoitti:Nyt on tehty soittokierros, kaikki huoltamot tarjoavat ilmeisesti hyllytavarana vain 80W-90 mutta 75W saa myös tilattua, 20 litran puteli kustantaa yhdeltä huoltamolta kysyttäessä 52€. Laitan vielä suoran linkin nesteen sivulle kyseisestä öljystä.
Jotkut myyjistä alkoivat väittelemään että ei sellaista olekkaan mutta saivat sitten tarkistettuaan syödä sanansa. :lol:

Linkki: http://193.110.33.60/doc/ttiedote_acces ... 00&lang=fi
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eikös GL5 ole liian liukasta satkun lootaan? 8O
Tota sae75W on ilmeisesti joskus saanu GL4:na?

Onkos tota jollain listalaisella laatikossan?
Miten synkat ehtii mukaan?

Toki toi on paljon halvempaa, jos omistaa monta saabia tai ostaa kaverin kanssa tuon pönikän.
Nesteen synteettinen vaihteistoöljy 75w-90 GL4 maksaa jo 9euroo litra motonetis, mutta tuon pitäis toimii satkun lootas vaikka olis hieman piristettykin...
Toki vastaavaa mobiliakin löytyy vs200 tjsp n.19e/l

Tota ensimmäistä oon joskus kokeillu, mutta kakkosen synkat oli jo ennen vaihtoo aika huonos jamas, eikä ne tuosta parantunu, muuten kyllä vaihtaminen keveni.
Tota öljyy varten huuhtelun vois kaiketi suorittaa synteettisel moottoriöljylläkin...
Pitäisköhän kokeilla niin kauan kun nykynen laatikko on vielä hiljanen...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Teemu: Siis tuo paljon puhuttu Nesteen 75W jota "ei saa kuin 20 litran astioissa" saakin Motonetistä litratavarana???
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

enhän mä niin sanonu, motonetin tavara on 75w-90.
Mutta kyllä toi ainakin yhtää hyvää tuonne pitäis olla kuin tuo yksiasteinenkin.
Tietty hintaa tulee melkein yhtä paljon kuin tuolle 20 litran törpölle, jos tota laatikkoa huuhtelee jollain.
Vaihtoivatko noi sun laatikkoöljys liikkeessä propun vai takakannen kautta?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

moi, en tiedä mitä kautta vaihtoivat, selitätkö lisää mitä merkitystä (huomaa että olen itse supernoviisi näissä...)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

lucaf kirjoitti:moi, en tiedä mitä kautta vaihtoivat, selitätkö lisää mitä merkitystä (huomaa että olen itse supernoviisi näissä...)
Plugin kautta saa parhaiten vanhat öljyt ulos. Huono homma on vain se, että kaikissa malleissa ei tuota plugia ole, joten homma menee hiukan vaikeammaksi, kun pitää rupee perälevyjä purkamaan. Itselläni ei ole kokemusta kun tuosta plugin kautta vaihdosta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No takalevyhän tuosta lähtee aika helpolla irti, eikä tiivistekkään maksa monta euroo.
Etuna on että saa suodattimen putsattuu(en tiiä onko kaikis vanhemmis) ja muutenkin saa laatikon valutettu tosi tyhjäks + plus pyyhittyy metallijämät pois laatikon pohjalta.

Mimmille iso plussa esimerkillisestä aktiivisuudesta, toivottavasti tuo tulosta!


Teemu
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Mimmi kirjoitti:Soitin muuten just äsken Motonettiin semmoiselle, joka pystyy vaikuttamaan valikoimaan ja hän pisti samantien kyselyn Nesteelle.
Hyvällä lykyllä saadaan Motonetistä tuota 75W litran purkeissa (en lupaa mitään).
Tuo olisi hyvä juttu. Kyselin täältäpäin Nesteen asemilta saatavuutta yleensä. 4 asemaa 5:stä sanoi ettei ole ollenkaan olemassakaan :?: Yks asemanhoitaja oli sitten sen verran noheva että luki kansionsa tarkemmin ja sitähän saa 20 l peilarissa mut ei kuulemma litran, hinta oli tuo sama jonka joku muukin oli saanut eli 52 € pytty. Saishan tuosta tietty traktorin lootaan samalla mut tuo luokitus GL4 vastaan GL5 pitäis vielä siihen saada vakuutus ettei tulis turha ostos.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Kun en noista öljymerkinnöistä mitään ymmärrä, voisiko joku valistaa. Jos kerran nesteen75w on suositus, niin eikö mikä tahansa 75w silloin aja saman asian? Ja mitäs se 90 siellä perässä tarkoittaa?
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

lucaf kirjoitti:Kun en noista öljymerkinnöistä mitään ymmärrä, voisiko joku valistaa. Jos kerran nesteen75w on suositus, niin eikö mikä tahansa 75w silloin aja saman asian? Ja mitäs se 90 siellä perässä tarkoittaa?
En ole kemisti itsekään, mutta alla olevasta linkistä voisi päätellä kun tutkailee tuotetietoja.

http://www.neste.fi/tiedote.asp?path=79 ... fi&first=1

Eikö isompi luku liene "sakeampaa" öljyä eli kylmä kangistaa sen helpommin. Toisaalta kesähelteillä ja äärilämpötilassa (kuuma) voitelu on taatumpaa?? 75 on ns. "suora" öljy, yksiaste, ja W joku laajennus siitä. 75 W 90 sitten jo laajempi käyttöalueeltaan eli kai tulkittavissa moniasteöljyksi. Jossain oli ihan lämpötila-alueet joihin eri laadut sopivat, mut nyt en saa päähäni mistä se taulukko löytyis. Vanhempien (vm-76) Valmettien käyttöoppaasta ainakin jotain ilmenee.

Edit: Täältä ainakin jotain selvennystä noihin lukemiin purkkien kupeissa.

http://www.neste.fi/artikkeli.asp?path= ... ;2768;2769

Eikä se kai tarkoita sitä että just Nesteen öljyä pitäis olla laatikossa. Aikoinaan 75:sta oli myös TB:lla mutta nyttemmin kai aika on ajanut ohi ja kysyntää on niin vähän ettei valmistusohjelmaan enää kuulu "oudompia" tuotteita.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Elikkä miksi ei mineraaliöljyä laatikkoon. Siksi, että se on alunperin tarkoitettu moottoriöljyksi. Se ei siedä KOVAA pintapainetta joita syntyy vaihdelaatikossa, kun hammasrattaat pyörivät toisiansa vasten. Lisäksi, koska esim. Nesteen Hypoidi SAE75W on vaihdelaatikko- ja tasauspyörästö-öljy lisäaineistettu kestämään kovia pintapaineita, on lisäksi erittäin notkeaa, jolloin esim. kylmäkäynnistyksen jälkeen (kun antaa auton käydä vaihde vapaalla) öljy "levittyy" kylmänä vaihdelaatikon osiin paremmin kuin mineraaliöljy (10W30 jne...).

Ja miten saat "puhdistettua" laatikon mineraaliöljystä. Tällä tavalla tuhlaa about 2,8 litraa öljyä, mutta kuitenkin. Vaihda laatikkoon Hypoidi SEA75W:t, ja käy ajamassa vaikka kymmenen kilometriä. Vaihda heti laatikkoon uudet Hypoidit sisään, silloin ku ne kymmenen kilsaa ajetut on vielä kuumana. Silloin olet saanut laatikon "puhdistettua" ja ku laitat muutaman kilsan ajon jälkeen uudet sinne laatikkoon, niin sinne on jääny niin vähän mineraaliöljyä, ettei se pilaa hypoidiöljyn ominaisuuksia. Ja tietenkin laatikkoremontin yhteydessä on hyvä vaihtaa paremmat öljyt, kun kaikki osat pöydällä puhdistettu.

Ja niissä öljylaatujen sotkemisessa on sama homma myös moottoriöljyissä, ja kuten aikasemminkin (ehkä) kirjoitin ja nyt kirjoitan uudestaan, että mitään öljylaatuja ei saa sotkea keskenään. Silloin se öljy jota on vähemmän (eli suuremmalla tod. näk. jota lisätään toiseen) huonontaa suuremman öljymäärän laatua, ominaisuuksia. Siitä voi seurata, että vaihdelaatikko kuluu nopeampaa, auton moottori voi leikata kiinni.

Eli, jos pistät uusia öljyjä askiin, niin laita jompaa kumpaa, Hypoidia tai 10W30:stä. Kummatkin sellaisenaan ovat hyviä (hypoidi on parempaa), mutta sekoituksena ovat vahingollisia.

EDIT: Tai sitten voit tsekata alla olevat viitteet Nesteen sivuilta, kumpaa laittaisit askiin

http://193.110.33.60/doc/ttiedote.asp?p ... 00&lang=fi

http://193.110.33.60/doc/ttiedote.asp?p ... 00&lang=fi
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Minäkin laitan lusikkani vaihteistoöljysoppaan.

Tuo eniten suositeltu Nesteen Hypoidi MP 75W GL5 on MINERAALIöljyä, koska Nesteen tiedotteen mukaan "Se on valmistettu liuotinjalostetuista parafiinisista tai nafteenisista perusöljyistä."

Neste Hypoidi S 75W - 90 GL4 (Motonetissa myynnissä?) ja
Neste Gear S 75W - 90 GL4
ovat synteettisiä, tuo S-kirjain tyyppimerkinnässä.

RJK
99 -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

En nyt taas muista enää aiemmin käytyjä keskusteluja sen tarkempaa, mutta olikohan se niin että toi GL5 tarkoitti vaan synteettisiä öljyjä.

Täytynee tota ruveta kyseleen jostain....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin