Siis, tuo navan mutterihan pitää ton vetonivel, laakeri, napa -paketin läjässä! Siinä ei ole mitään säätöä. Käytännössä ite olen vetänyt metrin varrella ihan rivakasti kiinni. 300Nm on melkoinen voima. Sen voi tietysti metrin varren kera järkeillä, että 30kg pitäis olla vaakassa olevan varren päässä punnusta...stara kirjoitti:- pallonivel 45 Nm eli 4,5 kpm eli noin 15 kp voimalla 30 cm räikänvarrella näppituntumalla
- vetoakselin pään mutteri 300 Nm eli noin 30 kpm, tarkoitus lie varmistaa kaikki löysät pois jaettujen viistokuulalaakerien välistä kuormitusolosuhteissakin
900 (osin 99,90, 9000) Omavalmiste, työkalu, kierteet,
Re: momenttiarvoja
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: momenttiarvoja
Pakosarjan momentti vaihtelee malleittain!stara kirjoitti: Imusarja: 16V: 22nm (8v: 18nm)
Pakosarja: 25nm
ote teknisistä tiedoista:
Re: 900 (osin 99,90, 9000) Omavalmiste-TYÖKALUT, kierteet,ki
RAUTAISANNOS on the road
minun suosikkini: menevät muuten aika pieneen laatikkoon, paitsi varanesteet.
...nippusiteet ja jeesusteippi kattavat n. 85% työkalutarpeesta...
sanoo sähkäri...
minun suosikkini: menevät muuten aika pieneen laatikkoon, paitsi varanesteet.
...nippusiteet ja jeesusteippi kattavat n. 85% työkalutarpeesta...
sanoo sähkäri...
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
9-5 Aerowagon -03.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24041
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
ajatelin rakentaa tuon jousivoiman kumous välineen onko kellään kuvaa ku se on paikallaan... eli esim siinä kuvassa se punainen...
eli se vissiin tulee ylätukivarren ja sen peltireunan väliin estäen ylätukivartta laskeutumasta ku autoa nostetaan ylöspäin......
eli se vissiin tulee ylätukivarren ja sen peltireunan väliin estäen ylätukivartta laskeutumasta ku autoa nostetaan ylöspäin......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
juuri niin, ylempänä on näkemyksiäni , niistä vaan mukaellen........
koska se kuitenkin joskus unehtuu sinne paikoilleen, niin tärkeää on olla sen verta pitkät "kantapäät, " alareunan topparin jälkeen, ettei kippaa sisään , koska silloin vetarin sisempi kumi on todella vaarassa.
koska se kuitenkin joskus unehtuu sinne paikoilleen, niin tärkeää on olla sen verta pitkät "kantapäät, " alareunan topparin jälkeen, ettei kippaa sisään , koska silloin vetarin sisempi kumi on todella vaarassa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
takaiskarien alapään viri 6- kanttilenkkiavain
takaiskarien alapään viri 6- kanttilenkkiavain
se alapää on aika kenkussa paikassa. Ei sovi hylsy ja 12 kanttiset silmukka-avaimet tuppaavat lipsumaan mutterien pyöristyksestä johtuen ja siellä on 18 ja 19 mm avainvälejä vuosimallista riippuen.
Normaalit lenkkiavaimet herkästi lipsuu, kun ovat 12 - kanttisia ja niiden varsi on niin pitkä, jotta autoa joutuu sen takia nostamaan vähän turhaan ja vakiotunkeilla hankalan korkealle ( siis maassa kun työskentelee).
Laikkasin joutilaasta pyöränmutteriavaimesta tuhtia 19 mm 6- kanttihylsyä ja hitsasin n. 6 x 30 mm latakkaan. Sen verran lyhyempään varteen, että voi käyttää ahtaissa paikoissa LYÖNTIavaimena.
Jatkovartta sitten väljemmillä vesillä
18 mm 6- kanttia joutuu kyllä jostain voimahylsystä nirhaseen, sitä ei ole lenkkiavaimissa muissa kuin Bilteman pikakiintoavaimissa, jotka ovat tyyriin puoleisia.
se alapää on aika kenkussa paikassa. Ei sovi hylsy ja 12 kanttiset silmukka-avaimet tuppaavat lipsumaan mutterien pyöristyksestä johtuen ja siellä on 18 ja 19 mm avainvälejä vuosimallista riippuen.
Normaalit lenkkiavaimet herkästi lipsuu, kun ovat 12 - kanttisia ja niiden varsi on niin pitkä, jotta autoa joutuu sen takia nostamaan vähän turhaan ja vakiotunkeilla hankalan korkealle ( siis maassa kun työskentelee).
Laikkasin joutilaasta pyöränmutteriavaimesta tuhtia 19 mm 6- kanttihylsyä ja hitsasin n. 6 x 30 mm latakkaan. Sen verran lyhyempään varteen, että voi käyttää ahtaissa paikoissa LYÖNTIavaimena.
Jatkovartta sitten väljemmillä vesillä
18 mm 6- kanttia joutuu kyllä jostain voimahylsystä nirhaseen, sitä ei ole lenkkiavaimissa muissa kuin Bilteman pikakiintoavaimissa, jotka ovat tyyriin puoleisia.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 900 (osin 99,90, 9000) Omavalmiste, työkalu, kierteet,
tein ohjausnivelien väljyyden kokeiluun TI- työkalun, eli hitsasin joutilaan pyörän kiinnityspultin putkenpätkään. Sen kun kiersi välyksettömäksi napaan ja siitä hetkutti, niin tunsi hyvin raidetangon nivelien välykset kurtun läpi. saattaa toimia pystysuunnassa myös pallonivelien välyksen testauksessa ( kun jousivoimien kumouspalikat ovat paikoillaan, )
TIEDOKSI::ohjauksen nivelien ei muuten tarvitse olla täysin välyksettömiä, korjaamokässäri kertoo kulumisrajaksi tehostetulle ohjausvaihteelle : päittäisvälys max 1.0 mm ja tehostetun raidetangon päälle, päittäisvälys max 2 mm, ja säteisvälys max 1 mm. ( ei sitten kerro, saavatko olla yhtaikaa ( tulkitsisin kyllä ), ihmeen suurelta tuo 2 mm: kin minusta tuntuu, luulisi tekevän aika väpätystä renkaaseen)?? hassua muuten, jotta pyöräntuennan pallonivelien suhteen ei vastaavasti oli mitään kulumisrajaa ilmoitettu ??
Mulla oli juuri katsastuksessa molemmilla puolilla ohjauksen nivelissä pieni välys, niinkuin on ollut jo monta vuotta, kelpasi silti.
ei kelpaa välys enää::. pitää olla nykyisin täysin välyksettömiä, löivät katsarilla saabin tiedotteen käteen..
Kaikki jarrujen ilmausruuvit kannattaa suojata jumittumista vastaan jollain erittäin joustavalla silikoniputken pätkällä ja täyttää tila vaseliinilla tai vastaavalla ( toimii palkeena, kun hattu tiivistyy siihen). Aina renkaan vaihdossa tarkistaa ja tarvittaessa lisää vaseliinia.
Samoin voi suojata ulkonevia paljaita kierteitä (esim 900 ylätukivarren pultit tai etuiskarin alapää, jotka tunnetusti korkkaa herkästi vanhoina)) tai myös panemalla esim tervaspraytä ja joutilas lisämutteri löysähkösti suojaamaan paljasta kierrettä.
TIEDOKSI::ohjauksen nivelien ei muuten tarvitse olla täysin välyksettömiä, korjaamokässäri kertoo kulumisrajaksi tehostetulle ohjausvaihteelle : päittäisvälys max 1.0 mm ja tehostetun raidetangon päälle, päittäisvälys max 2 mm, ja säteisvälys max 1 mm. ( ei sitten kerro, saavatko olla yhtaikaa ( tulkitsisin kyllä ), ihmeen suurelta tuo 2 mm: kin minusta tuntuu, luulisi tekevän aika väpätystä renkaaseen)?? hassua muuten, jotta pyöräntuennan pallonivelien suhteen ei vastaavasti oli mitään kulumisrajaa ilmoitettu ??
Mulla oli juuri katsastuksessa molemmilla puolilla ohjauksen nivelissä pieni välys, niinkuin on ollut jo monta vuotta, kelpasi silti.
ei kelpaa välys enää::. pitää olla nykyisin täysin välyksettömiä, löivät katsarilla saabin tiedotteen käteen..
Kaikki jarrujen ilmausruuvit kannattaa suojata jumittumista vastaan jollain erittäin joustavalla silikoniputken pätkällä ja täyttää tila vaseliinilla tai vastaavalla ( toimii palkeena, kun hattu tiivistyy siihen). Aina renkaan vaihdossa tarkistaa ja tarvittaessa lisää vaseliinia.
Samoin voi suojata ulkonevia paljaita kierteitä (esim 900 ylätukivarren pultit tai etuiskarin alapää, jotka tunnetusti korkkaa herkästi vanhoina)) tai myös panemalla esim tervaspraytä ja joutilas lisämutteri löysähkösti suojaamaan paljasta kierrettä.
Viimeksi muokannut stara, Pe Joulu 17, 2010 11:09. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 900 (osin 99,90, 9000) Omavalmiste, työkalu, kierteet,
Ilmaruuveihin tulpat päihin + uudet ruuvit aina 2 vuoden välein ku vaihtaa nesteet + kuparitahnaa kierteisiin.
Ylä ja alapallonivelten pultit ruostesuojavahan kanssa paikoilleen tai vedenkestävän vaseliinin ( esim- perämoottorirasvat ) ja sitte ruostesuojavahalla ( esim. CRC SP 400 ) töljää reilusti kannat ja kierteet.
Ylä ja alapallonivelten pultit ruostesuojavahan kanssa paikoilleen tai vedenkestävän vaseliinin ( esim- perämoottorirasvat ) ja sitte ruostesuojavahalla ( esim. CRC SP 400 ) töljää reilusti kannat ja kierteet.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147