Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24045
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
.,.....
Viimeksi muokannut nalleolut, Ma Huhti 10, 2023 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
No jos niitä on myytäviksi asti liikkeellä niin kandee laittaa linkki ilmoitukseen. Viittäsin lauseellani kytkinlevyyn omassa tapauksessasi et tarvitse pitkiä pihtejä. Lyhennetyn avaimen käyttö ei ole pakollista.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Kyllä silloin, kun välikettä tarjotaan asetelman väiin saa ja pitää painaa poljin pohjaan. Jos kytkin irrottaa huonosti tai on kulunut, saattaa jopa joutua tekemään parin kertaan, ensin polin pohjaan, ohuempi lanka väliin, poljin ylös ja tarvittaessa sen mustan muovisuojan uudelleenasettelua painelaakeria vasten. Sitten poljin taas pohjaan, ohut lanka pois välistä ja se toivottavasti tällä kertaa riittävä paksumpi välike väliin.
Kuusiokoloruuvien ollessa löysättynä tai irrotettuna ei saa polkimeen enää koskea, tai sylinteri purkautuu --> vaikeuksia.
Polkimen puoliväliin painetuksi kiilaaminen muun ropaapisen ajaksi estää jarrunestesäiliön valuminen tyhjäksi (pääsylinterin männän tiiviste säiliöltä tulevan täyttöreiän ohi kuljettuaan estää virtauksen säiliöstä pääsylinterin läpi kytkimelle päin).
Kuusiokoloruuvien ollessa löysättynä tai irrotettuna ei saa polkimeen enää koskea, tai sylinteri purkautuu --> vaikeuksia.
Polkimen puoliväliin painetuksi kiilaaminen muun ropaapisen ajaksi estää jarrunestesäiliön valuminen tyhjäksi (pääsylinterin männän tiiviste säiliöltä tulevan täyttöreiän ohi kuljettuaan estää virtauksen säiliöstä pääsylinterin läpi kytkimelle päin).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 637
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Aa, selvä. Eli alkuun pohjaan ja sitten kun välike on paikallaan, voi ja kannattaa jättää poljin puoliväliin.jus kirjoitti: ↑Ke Huhti 05, 2023 14:19Kyllä silloin, kun välikettä tarjotaan asetelman väiin saa ja pitää painaa poljin pohjaan. Jos kytkin irrottaa huonosti tai on kulunut, saattaa jopa joutua tekemään parin kertaan, ensin polin pohjaan, ohuempi lanka väliin, poljin ylös ja tarvittaessa sen mustan muovisuojan uudelleenasettelua painelaakeria vasten. Sitten poljin taas pohjaan, ohut lanka pois välistä ja se toivottavasti tällä kertaa riittävä paksumpi välike väliin.
Kuusiokoloruuvien ollessa löysättynä tai irrotettuna ei saa polkimeen enää koskea, tai sylinteri purkautuu --> vaikeuksia.
Polkimen puoliväliin painetuksi kiilaaminen muun ropaapisen ajaksi estää jarrunestesäiliön valuminen tyhjäksi (pääsylinterin männän tiiviste säiliöltä tulevan täyttöreiän ohi kuljettuaan estää virtauksen säiliöstä pääsylinterin läpi kytkimelle päin).
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24045
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
.........
Viimeksi muokannut nalleolut, Ma Huhti 10, 2023 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
ehkä tässä tapauksessa mennään maltillisella budjetilla eli pelkkä painelaakeri vaan ja kamat kasaan.kohtuu 20 e investointi toki torista voi tehdä hyvät kaupat jopa kympilläkin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24045
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
....
Viimeksi muokannut nalleolut, Ma Huhti 10, 2023 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Kaveri painaa kytkimen pohjaan. Parills isolla meisselillä estät painelaakeria palautumasta ja kaveri nopeasti päästää kytkimen ylös ja polkasee uudestaan pohjaan. Ja vielä kerran. Nyt mahtuu lanka, joksi käy mm sytytystulpan johto tsi 4-5 mm kupariputki, hyvin väliin. Käpälien pitää jäädä kunnolla alas.
Sitten työsylinteri ja painelaakeri yhdessä ylös asetelman ja levyn kans.
Jotain tummaa kosteutta tuossa näkyy, jos moottoriöljyä niin perästefan vaihto samalla. Jos kytkinnestettä niin sylinteri vaihtoon /korjuuseen
Sitten työsylinteri ja painelaakeri yhdessä ylös asetelman ja levyn kans.
Jotain tummaa kosteutta tuossa näkyy, jos moottoriöljyä niin perästefan vaihto samalla. Jos kytkinnestettä niin sylinteri vaihtoon /korjuuseen
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Noh, ei se painelaakeri rikkoutuessaan juurikaan riko muita kuin kuluvia osia... paitsi ehkä juuri se työsylinteri.
Kitisevään painelaakeriin laittaisin kyllä sopivaa vaseliinia.
Kitisevään painelaakeriin laittaisin kyllä sopivaa vaseliinia.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
ei sitäkään kerran kotiutuessa liikkenvaloissa satku muuttui puoliautomaatiksi samalla kun luulin että polvipumpio meni rikki . liiraten päästiin loppu 500m kerrostalon pihaan ja eikun su iltana purkamaan autoa ja syylliseksi paljastui hirttänyt painelaakeri joka sukelsi paineasetelman väliin.
sattumalta sängyn alla oli painelaakeri joka ikäänkuin kätevällä ranneliikkeellä hakeutui kohteeseen, taisin käydä kuupan katosta ottamassa langan minkä kikotin väliin ja pakkihan olikin jo valmiina paksissa joten siltä osin asia oli kunnossa. ja aamulla taas sillä lähdettiin
koska siihen aikaan oli pakko
sattumalta sängyn alla oli painelaakeri joka ikäänkuin kätevällä ranneliikkeellä hakeutui kohteeseen, taisin käydä kuupan katosta ottamassa langan minkä kikotin väliin ja pakkihan olikin jo valmiina paksissa joten siltä osin asia oli kunnossa. ja aamulla taas sillä lähdettiin
koska siihen aikaan oli pakko
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 637
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Totta kai tuli heitettyä roskiin vanhat sytytystulpan johdot syksyllä.petromies kirjoitti: ↑Ke Huhti 05, 2023 17:02Kaveri painaa kytkimen pohjaan. Parills isolla meisselillä estät painelaakeria palautumasta ja kaveri nopeasti päästää kytkimen ylös ja polkasee uudestaan pohjaan. Ja vielä kerran. Nyt mahtuu lanka, joksi käy mm sytytystulpan johto tsi 4-5 mm kupariputki, hyvin väliin. Käpälien pitää jäädä kunnolla alas.
Sitten työsylinteri ja painelaakeri yhdessä ylös asetelman ja levyn kans.
Jotain tummaa kosteutta tuossa näkyy, jos moottoriöljyä niin perästefan vaihto samalla. Jos kytkinnestettä niin sylinteri vaihtoon /korjuuseen
Tuota möhnää keltaisen viivakoodin päältä pyyhkiessä tuntui öljyltä, mutta onko jotain tapaa varmistua...? Ettei toisaalta vaan olisi 30 vuoden ajan kerääntynyttä likaa?
Perästefa kuitenkin lienee sama kuin kampiakselin takatiiviste? Onko helposti vaihdettavissa samalla kun paineasetelman ja työsylinterin on ottanut pois tieltä?
Edit: korjausmanuaalin mukaan vaan "remove the clutch assembly, remove the old seal using a screwdriver, fit the new seal" eli aika helppo ja varmaan järkevää tehdä joka tapauksessa? Kuvittelin jo, että pitää laskea öljyt ulos kokonaan.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
juu saahan senkin vaihtaa ja samalla kun irroittaa vp :n niin sivuun nostossa samalla sormella kokeilee onko lageri ok ja vaihtaa tarvittaessa senkin taikka lipaston
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 637
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Mistä laakerista tarkalleen puhut ja mistä ihmeen lipastosta? Ei ihan aukea nää kaikki termit.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Se silmälakeri mitä sä kysyit Kin. Pääpaino sanalla senkin se lipasto oli kevennys .
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 637
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti
Ok. Jos oikein oon käsittänyt niin painelaakeri ja irroitinlaakeri ovat sama asia. Onko se silmälaakeri myös synonyymi näille väi joku kolmas...
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d