Vesijäädytetty turbo ilman vettä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En usko että suurta haittaa siitä vesikierron puuttumisesta aiheutuu. Merkittävin pointtihan siinä on juuri arkikäytössä se, että periaatteessa normaaliajon jälkeen ei vesijäähdytetyssä ahtimessa tarvita jälkijäähdytystä öljyn kiinnipalamisen ehkäisemiseen (polettamiset sitten erikseen..) Keskivertoautoilijan tuntien on varmasti ollut erittäin hyödyllinen lisä, mutta jos tietää mitä tekee ja muistaa jälkikäyttää niin ei se vesikierron puute haittaa.

Garretin kolmosessa tuo vesijäähdytys ehkä hiukan parantaa halkeilevan pakopesän kestoa. Mitsuissa ym. modernimmissa ahtimissa on parempilaatuista seosta jo muutenkin eikä samaa vaaraa niin pahasti ole. Kyllä T03 ilman sitä vettä pärjää siis, mutta itse laittaisin joskus toimintaan kuitenkin, jos ei muuten niin ihan vaan käyttömukavuuden vuoksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

tema kirjoitti:
V-M kirjoitti:On molempia on purettuna useita, muistelen että öljy osiot ovat yhtä isot molemissa. "Runkoon" on tehty tila vedelle kasvattamalla rungon kokoa. Mutta tarkistan asian, kuvia tuosta on vaikee ottaa kun ei ole sitä "letku" kameraa :roll: Mutta kyllähän se on selvää kun on tuollainnen valu jossa on tuo erillinen öljykanava ja ontelo ympärillä että lämmön vaikutukset kohdistuu ohuempaan metalli kerrokseen kuin tuossa kokonaan valetussa (pelkkä öljy jäähy).

No joo... poljin mäkin kyllä ihan surutta ilman vesiä :oops: jäähdyttelin kyllä sitten pitempää.

Mulla on vain Garretteja ja KKK. Ei yhtään mitsua.

V-M
Eli nollakolmosen kohdalla ei olis niin kriittistä. Toisaalta ei pätene välttämättä uudempiin samalla lailla?
Niin 03:set on järeetä valua mutta yksilöitä. Enpä uskalla suosilella mutta mulla on yoiminut ja monella muullakin, tietty on noita särettykkin. ja rumaa jälkeä on tullutkin, onneksi yleensä turbiinin puolella.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin