900i kylmäkäynnistys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

tknummelin kirjoitti:Tuo näyttää paljon tutummalta :) Katsotaanpa siitä suunnasta. Kunhan vielä saisi sen varaosan (hirmu herutus käynnissä)... 8)
Juuri niin kun kirjoitin. :lol: :lol: Kuva selventää.
Kuva
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja Timppa »

mullon sama vika, mutta se ilmenee vaan haaleena. kylmänä ja kuumana lähtee laakista heti, mut haaleeta moottorii saa sahata välillä aika kauan ennenku hörähtää. tuli kans mieleen toi lämpö-aika-kytkin, oliskohan se viallinen? :?:
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Kiitokset kuvasta. Siis tuo messinkinen mötikkä? :lol:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

re:ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Timppa kirjoitti:mullon sama vika, mutta se ilmenee vaan haaleena. kylmänä ja kuumana lähtee laakista heti, mut haaleeta moottorii saa sahata välillä aika kauan ennenku hörähtää. tuli kans mieleen toi lämpö-aika-kytkin, oliskohan se viallinen? :?:
Edellisellä sivulla Isolohkon kuvissa on selitetty toiminta. :D Jos se lämpöaikakytkin sulkeutuu liian aikaisin niin se on mahdollista.
Monta muuta mahdollisuutta on huonoon käynnistyvyyteen. Painevaraaja-(tuumailu) jos painevaraaja temppuilee niin aika ei riitä kun ollaan "hilkulla", tulpat huonot-väärä kärkiväli, jakajan kansi-nastat palaneet, kosteat sytytysjohdot, määräsäädin poskellaan- yksi kunnon yskäsy sekottaa jo sen lautasen säädön. Tässä muutamia. Oliskos apuja?
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

tknummelin kirjoitti:Kiitokset kuvasta. Siis tuo messinkinen mötikkä? :lol:
Juu sen minä hain romikselta -84:sta jossa se oli imusarjassa keskellä kantta niin ku siinä Isolohkon kuvassa on. On pelannut mulla yli kolme vuotta. :lol: :lol: :wink:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Timppa kirjoitti:mullon sama vika, mutta se ilmenee vaan haaleena. kylmänä ja kuumana lähtee laakista heti, mut haaleeta moottorii saa sahata välillä aika kauan ennenku hörähtää. tuli kans mieleen toi lämpö-aika-kytkin, oliskohan se viallinen? :?:
Tommonen on hyvin tyypillistä k-jetillä varustetuissa autoissa merkistä riippumatta. Oma 900i on tehnyt tuota viiden vuoden ajan jo. Esim. talvella käy kaupassa ja auto seisoo 20minsaa. Saattaa sahuuttaa startilla 5-10sekkaa, ja sitten kone jysähtää kertalaakista käymään ilman mitään temppuiluita. En ole vaivannut asialla itseäni, vaan olen opastanut vaimonkin, että älä laske virta-avaimesta irti, ennenkuin kone jysähtää käymään. Lämpöaikakytkimen aikakatkaisuhan tuossa ratkaisee, eli ryyppy menee pitkällä startilla kuitenkin pois päältä lopulta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Mertmi kirjoitti: Tommonen on hyvin tyypillistä k-jetillä varustetuissa autoissa merkistä riippumatta. Oma 900i on tehnyt tuota viiden vuoden ajan jo. Esim. talvella käy kaupassa ja auto seisoo 20minsaa. Saattaa sahuuttaa startilla 5-10sekkaa, ja sitten kone jysähtää kertalaakista käymään ilman mitään temppuiluita. En ole vaivannut asialla itseäni, vaan olen opastanut vaimonkin, että älä laske virta-avaimesta irti, ennenkuin kone jysähtää käymään. Lämpöaikakytkimen aikakatkaisuhan tuossa ratkaisee, eli ryyppy menee pitkällä startilla kuitenkin pois päältä lopulta.
Aika venkulalta tuo ruiskusatku kuulostaa. Enpäs perhanaa lähde ronkkimaan, jos ei tuo mun kylmäkäynnistysongelma tuosta pahene
OG900i -88
VW 1300 -70
TVS
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Helmi 21, 2004 20:32
Paikkakunta: Mänttä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVS »

Yleensä tuo k-jettiläinen jos kikkailee niin potkaset kaasun lattiaan ja siittä räjähtää. Ja jos ihan kuumasta lähtee ni ei ole mitään huolia, mulla taas ei kuumana jää kaasu pohjassakaan ekalla käyntiin(hörähtää hiukan ja sit on piiiiitkään hiljasta, ehtii tempaseen kaasu pohjassa startaten 2000 ja silti sammuu), haaleena taas pelittää kun millin tarjoo kaasua.

Edit: tuli justiinsa mieleen, että kylmästä tota kaasu pohjaan-taktiikkaa ei missään nimessä tule käyttää. Nimim: yhden ilmamäärälautasen frisbeeks saanu.
Patarauta on påp.
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

TVS kirjoitti:Yleensä tuo k-jettiläinen jos kikkailee niin potkaset kaasun lattiaan ja siittä räjähtää. Ja jos ihan kuumasta lähtee ni ei ole mitään huolia, mulla taas ei kuumana jää kaasu pohjassakaan ekalla käyntiin(hörähtää hiukan ja sit on piiiiitkään hiljasta, ehtii tempaseen kaasu pohjassa startaten 2000 ja silti sammuu), haaleena taas pelittää kun millin tarjoo kaasua.

Edit: tuli justiinsa mieleen, että kylmästä tota kaasu pohjaan-taktiikkaa ei missään nimessä tule käyttää. Nimim: yhden ilmamäärälautasen frisbeeks saanu.
Mikäs sen hajottaa?
OG900i -88
VW 1300 -70
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Paineisku koneesta imusarjaan päin eli "yskäisy". Lautanen menee aika helpolla kippuraksi alumiinia kun on. Isku sekottaa myös lautasen korkeussäädön mikä entisestään huonontaa käynnistystä.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja Timppa »

vois kokeilla vaihtaa lämpöaika kytkimen. eipä se toisaalta oo kovin vakava vaiva, kun jaksaa vaan sahata. toisaalta sitten se alkaa oleen ongelma jos akku pääsee joskus heikolle varaukselle.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

kumminpäin lämpö-aikakytkimen piuhat tulisi laittaa, vai onko mitään väliä?
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

t8 kirjoitti:kumminpäin lämpö-aikakytkimen piuhat tulisi laittaa, vai onko mitään väliä?
On väliä.

Ruskea napaan W, keltainen napaan G. Kirjaimet löytyy lämpöaikakytkimen liittimen juuresta.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 871#265871
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Minulla on nyt 900i -87 Saabini kanssa vakava käynnistysongelma. Kerran aiemmin kone ei tahtonut oikein käydä kaikilla pytyillä mutta nyt on kaksi kertaa peräkkäin tullut totaalinen stopppi.
Näin se oirehtii:
Kone käynnistyy kylmänä (+10) heti mutta liikkeelle lähtiessä huomaa että kone ei vedä täysillä. Hetken kuluttua kone sammuu eikä lähde enää käyntiin.

Vähitellen koneen saa käymään kylmänä yhdellä pytyllä ja lopulta kaikilla jolloin on kuin mitään ongelmaa ei olisi. Lämmin kone kehrää kuin kissa ja kaikki hevoset ovat kotona.

Huomioita:
-Tulpat ovat märät. Sytytyksessä olen kokeillut uutta puolaa, sytytysboksia, kahta eri virranjakajan kantta,pyörijää ja tulpanjohtosarjaa. Ei vaikutusta.

-Tulppia en ole vaihtanut, siellä on suhteellisen uudet (1kk) Boschit motonetistä (7Nxx tms.). Ne ovat varaosalistan mukaiset.
-Ilmamäärämittarin lautanen näyttää olevan ok.

Tulpanjohtoja irrottamalla käynnissä (sopivaa varovaisuutta noudattaen) ja laittamalla takaisin voi sylinterin saada mukaan, mikä lie syynä? Tulpanjohtoja on siis kokeiltu kahta toimivaksi todettua sarjaa. Tämä ei liene oleellinen havainto. Sytytys on selvästi hyvä johdon päähän saakka.

Viimeksi otin tulpat irti ja kuivasin ne. Kone käynnistyi muutamalla sylinterillä. Vähitellen tuli useampi mukaan ja taas mentiin.

Eli onko minulla sytytysongelma vai onko kaikki kiinni siitä että em. suutin tai lämpöanturi aiheuttavat koneen tukehtumisen?
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

oju kirjoitti:Minulla on nyt 900i -87 Saabini kanssa vakava käynnistysongelma.

Huomioita:
-Tulpat ovat märät.
-Tulppia en ole vaihtanut, siellä on suhteellisen uudet
Viimeksi otin tulpat irti ja kuivasin ne. Kone käynnistyi muutamalla sylinterillä. Vähitellen tuli useampi mukaan ja taas mentiin.
Eli onko minulla sytytysongelma vai onko kaikki kiinni siitä että em. suutin tai lämpöanturi aiheuttavat koneen tukehtumisen?
Kokeile seuraavan kerran kun käynnistät aamulla sitä että otat ryyppysuuttimen johtoliittimen auki, jos käynnistyy paremmin niin lämpöaikakytkin on todennäköisin vian kohde. Kastuneet tulpat ja varsinkin useamman kerran kastuneet ei yleensä toimi enää kunnolla. Lämpöaikakytkin toimii alle 10 sekuntia ja vaatii sitten olikose nyt puolen minuutin huilin, tjsp. :wink:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin