Juuri niin kun kirjoitin. Kuva selventää.tknummelin kirjoitti:Tuo näyttää paljon tutummalta Katsotaanpa siitä suunnasta. Kunhan vielä saisi sen varaosan (hirmu herutus käynnissä)...
900i kylmäkäynnistys
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Ei käynnisty
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
mullon sama vika, mutta se ilmenee vaan haaleena. kylmänä ja kuumana lähtee laakista heti, mut haaleeta moottorii saa sahata välillä aika kauan ennenku hörähtää. tuli kans mieleen toi lämpö-aika-kytkin, oliskohan se viallinen?
Kauas on pitkä matka. #2587
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
-
- "Hirsch"
- Viestit: 951
- Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
- Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
re:ei käynnisty
Edellisellä sivulla Isolohkon kuvissa on selitetty toiminta. Jos se lämpöaikakytkin sulkeutuu liian aikaisin niin se on mahdollista.Timppa kirjoitti:mullon sama vika, mutta se ilmenee vaan haaleena. kylmänä ja kuumana lähtee laakista heti, mut haaleeta moottorii saa sahata välillä aika kauan ennenku hörähtää. tuli kans mieleen toi lämpö-aika-kytkin, oliskohan se viallinen?
Monta muuta mahdollisuutta on huonoon käynnistyvyyteen. Painevaraaja-(tuumailu) jos painevaraaja temppuilee niin aika ei riitä kun ollaan "hilkulla", tulpat huonot-väärä kärkiväli, jakajan kansi-nastat palaneet, kosteat sytytysjohdot, määräsäädin poskellaan- yksi kunnon yskäsy sekottaa jo sen lautasen säädön. Tässä muutamia. Oliskos apuja?
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Juu sen minä hain romikselta -84:sta jossa se oli imusarjassa keskellä kantta niin ku siinä Isolohkon kuvassa on. On pelannut mulla yli kolme vuotta.tknummelin kirjoitti:Kiitokset kuvasta. Siis tuo messinkinen mötikkä?
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Tommonen on hyvin tyypillistä k-jetillä varustetuissa autoissa merkistä riippumatta. Oma 900i on tehnyt tuota viiden vuoden ajan jo. Esim. talvella käy kaupassa ja auto seisoo 20minsaa. Saattaa sahuuttaa startilla 5-10sekkaa, ja sitten kone jysähtää kertalaakista käymään ilman mitään temppuiluita. En ole vaivannut asialla itseäni, vaan olen opastanut vaimonkin, että älä laske virta-avaimesta irti, ennenkuin kone jysähtää käymään. Lämpöaikakytkimen aikakatkaisuhan tuossa ratkaisee, eli ryyppy menee pitkällä startilla kuitenkin pois päältä lopulta.Timppa kirjoitti:mullon sama vika, mutta se ilmenee vaan haaleena. kylmänä ja kuumana lähtee laakista heti, mut haaleeta moottorii saa sahata välillä aika kauan ennenku hörähtää. tuli kans mieleen toi lämpö-aika-kytkin, oliskohan se viallinen?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Aika venkulalta tuo ruiskusatku kuulostaa. Enpäs perhanaa lähde ronkkimaan, jos ei tuo mun kylmäkäynnistysongelma tuosta paheneMertmi kirjoitti: Tommonen on hyvin tyypillistä k-jetillä varustetuissa autoissa merkistä riippumatta. Oma 900i on tehnyt tuota viiden vuoden ajan jo. Esim. talvella käy kaupassa ja auto seisoo 20minsaa. Saattaa sahuuttaa startilla 5-10sekkaa, ja sitten kone jysähtää kertalaakista käymään ilman mitään temppuiluita. En ole vaivannut asialla itseäni, vaan olen opastanut vaimonkin, että älä laske virta-avaimesta irti, ennenkuin kone jysähtää käymään. Lämpöaikakytkimen aikakatkaisuhan tuossa ratkaisee, eli ryyppy menee pitkällä startilla kuitenkin pois päältä lopulta.
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Yleensä tuo k-jettiläinen jos kikkailee niin potkaset kaasun lattiaan ja siittä räjähtää. Ja jos ihan kuumasta lähtee ni ei ole mitään huolia, mulla taas ei kuumana jää kaasu pohjassakaan ekalla käyntiin(hörähtää hiukan ja sit on piiiiitkään hiljasta, ehtii tempaseen kaasu pohjassa startaten 2000 ja silti sammuu), haaleena taas pelittää kun millin tarjoo kaasua.
Edit: tuli justiinsa mieleen, että kylmästä tota kaasu pohjaan-taktiikkaa ei missään nimessä tule käyttää. Nimim: yhden ilmamäärälautasen frisbeeks saanu.
Edit: tuli justiinsa mieleen, että kylmästä tota kaasu pohjaan-taktiikkaa ei missään nimessä tule käyttää. Nimim: yhden ilmamäärälautasen frisbeeks saanu.
Patarauta on påp.
Mikäs sen hajottaa?TVS kirjoitti:Yleensä tuo k-jettiläinen jos kikkailee niin potkaset kaasun lattiaan ja siittä räjähtää. Ja jos ihan kuumasta lähtee ni ei ole mitään huolia, mulla taas ei kuumana jää kaasu pohjassakaan ekalla käyntiin(hörähtää hiukan ja sit on piiiiitkään hiljasta, ehtii tempaseen kaasu pohjassa startaten 2000 ja silti sammuu), haaleena taas pelittää kun millin tarjoo kaasua.
Edit: tuli justiinsa mieleen, että kylmästä tota kaasu pohjaan-taktiikkaa ei missään nimessä tule käyttää. Nimim: yhden ilmamäärälautasen frisbeeks saanu.
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
vois kokeilla vaihtaa lämpöaika kytkimen. eipä se toisaalta oo kovin vakava vaiva, kun jaksaa vaan sahata. toisaalta sitten se alkaa oleen ongelma jos akku pääsee joskus heikolle varaukselle.
Kauas on pitkä matka. #2587
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
On väliä.t8 kirjoitti:kumminpäin lämpö-aikakytkimen piuhat tulisi laittaa, vai onko mitään väliä?
Ruskea napaan W, keltainen napaan G. Kirjaimet löytyy lämpöaikakytkimen liittimen juuresta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 871#265871
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Minulla on nyt 900i -87 Saabini kanssa vakava käynnistysongelma. Kerran aiemmin kone ei tahtonut oikein käydä kaikilla pytyillä mutta nyt on kaksi kertaa peräkkäin tullut totaalinen stopppi.
Näin se oirehtii:
Kone käynnistyy kylmänä (+10) heti mutta liikkeelle lähtiessä huomaa että kone ei vedä täysillä. Hetken kuluttua kone sammuu eikä lähde enää käyntiin.
Vähitellen koneen saa käymään kylmänä yhdellä pytyllä ja lopulta kaikilla jolloin on kuin mitään ongelmaa ei olisi. Lämmin kone kehrää kuin kissa ja kaikki hevoset ovat kotona.
Huomioita:
-Tulpat ovat märät. Sytytyksessä olen kokeillut uutta puolaa, sytytysboksia, kahta eri virranjakajan kantta,pyörijää ja tulpanjohtosarjaa. Ei vaikutusta.
-Tulppia en ole vaihtanut, siellä on suhteellisen uudet (1kk) Boschit motonetistä (7Nxx tms.). Ne ovat varaosalistan mukaiset.
-Ilmamäärämittarin lautanen näyttää olevan ok.
Tulpanjohtoja irrottamalla käynnissä (sopivaa varovaisuutta noudattaen) ja laittamalla takaisin voi sylinterin saada mukaan, mikä lie syynä? Tulpanjohtoja on siis kokeiltu kahta toimivaksi todettua sarjaa. Tämä ei liene oleellinen havainto. Sytytys on selvästi hyvä johdon päähän saakka.
Viimeksi otin tulpat irti ja kuivasin ne. Kone käynnistyi muutamalla sylinterillä. Vähitellen tuli useampi mukaan ja taas mentiin.
Eli onko minulla sytytysongelma vai onko kaikki kiinni siitä että em. suutin tai lämpöanturi aiheuttavat koneen tukehtumisen?
Näin se oirehtii:
Kone käynnistyy kylmänä (+10) heti mutta liikkeelle lähtiessä huomaa että kone ei vedä täysillä. Hetken kuluttua kone sammuu eikä lähde enää käyntiin.
Vähitellen koneen saa käymään kylmänä yhdellä pytyllä ja lopulta kaikilla jolloin on kuin mitään ongelmaa ei olisi. Lämmin kone kehrää kuin kissa ja kaikki hevoset ovat kotona.
Huomioita:
-Tulpat ovat märät. Sytytyksessä olen kokeillut uutta puolaa, sytytysboksia, kahta eri virranjakajan kantta,pyörijää ja tulpanjohtosarjaa. Ei vaikutusta.
-Tulppia en ole vaihtanut, siellä on suhteellisen uudet (1kk) Boschit motonetistä (7Nxx tms.). Ne ovat varaosalistan mukaiset.
-Ilmamäärämittarin lautanen näyttää olevan ok.
Tulpanjohtoja irrottamalla käynnissä (sopivaa varovaisuutta noudattaen) ja laittamalla takaisin voi sylinterin saada mukaan, mikä lie syynä? Tulpanjohtoja on siis kokeiltu kahta toimivaksi todettua sarjaa. Tämä ei liene oleellinen havainto. Sytytys on selvästi hyvä johdon päähän saakka.
Viimeksi otin tulpat irti ja kuivasin ne. Kone käynnistyi muutamalla sylinterillä. Vähitellen tuli useampi mukaan ja taas mentiin.
Eli onko minulla sytytysongelma vai onko kaikki kiinni siitä että em. suutin tai lämpöanturi aiheuttavat koneen tukehtumisen?
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Kokeile seuraavan kerran kun käynnistät aamulla sitä että otat ryyppysuuttimen johtoliittimen auki, jos käynnistyy paremmin niin lämpöaikakytkin on todennäköisin vian kohde. Kastuneet tulpat ja varsinkin useamman kerran kastuneet ei yleensä toimi enää kunnolla. Lämpöaikakytkin toimii alle 10 sekuntia ja vaatii sitten olikose nyt puolen minuutin huilin, tjsp.oju kirjoitti:Minulla on nyt 900i -87 Saabini kanssa vakava käynnistysongelma.
Huomioita:
-Tulpat ovat märät.
-Tulppia en ole vaihtanut, siellä on suhteellisen uudet
Viimeksi otin tulpat irti ja kuivasin ne. Kone käynnistyi muutamalla sylinterillä. Vähitellen tuli useampi mukaan ja taas mentiin.
Eli onko minulla sytytysongelma vai onko kaikki kiinni siitä että em. suutin tai lämpöanturi aiheuttavat koneen tukehtumisen?
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.