2.1 16v vapaastihengittävä vaihto turboon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

No käytännössä se ei toimi. Saa se kone bensaa ja auto kulkee, muttei se TOIMI, kuten se voisi toimia, eli oikein :) Jos moottoria lähdet oikeasti vaihtamaan, niin hommaa koko johtosarja ja kaikki boksit yms. ässästä.

Suhteellisen turhaa hommaa tuollainen. Auton myynti eteenpäin vaikeutuu huomattavasti, kun otteeseen tulee muutosprosentteja - ja ei sitä ole kiva myydä/ostaa silloinkaan jos ei konttorilla hoida asioita kuntoon kunnolla.

Myy vapari pois ja hae ruotsista ruosteeton ässä.
http://www.blocket.se
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Jos olet löytänyt todella hyväkorisen vaparin ja taitoa & innostusta löytyy, vaihda ihmeessä turbotekniikka. Kuten täällä on muutama muukin jo sanonut, vaihda koko tekniikka, johtosarjat & moottorinohjaus, niin pääset helpoimmalla. Moottorin pitää tietysti olla vähäpäästöisestä (vm. -90 tai uudempi) mallista.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

Näin toisaalta vähän arvelinkin...

Tuo Ruotsista hakukin kyllä tuli mieleen, mutta ku sain tuon turbotekniikan käytännössä ilmaiseksi niin siitä sitä sitten ruvettiin autoa tekemään... ja kori on tosiaan hyvässä kunnossa ja kohtuullinen musalaitteisto asennettuna niin tuosta se auto nyt tehdään oli mikä oli...
Nyt on jo turbon lohko hoonattuna ja männät rengastettuna, myös 2.1:sen kanteen on normi kansiremontti tehty ja osat alkaa oleen muutenkin paikoillaan, eli enää olisi noi sähkötyöt jäljellä ja niihin hieman apuja kaipaillaan... 2.1:sen ruiskun piuhat on jo purettuna ja nyt pitäisi Lucasta sovitella paikoilleen...
900T16 Classic -93
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

Apua kaipaillaan edelleen, ei oo oikein homma edennyt...

1. Elikkäs tuossa alkuperäisessä johtosarjassa lähtee ruiskun ohjausyksiköltä neljä johdinta (punainen, musta, sinivalk. ja harmvalk.) taakse päin. Samaisen väriset johtimet näyttäisi olevan katkottuna tuon ässän johtosarjassa joista siis sinivalk. ja harmaavalkoinen menee ruiskun ohjausyksikön liittimeen ja musta sekä punainen sukeltaa johtonippuun. Mitä nämä johdot ovat ja liitetäänkö vain väri väriin?

Kuva 1

2. Mitä ovat ässän johtosarjassa kuvassa olevat liittimet 1. 2. ja 3.???

Kuva 2

3. ässän ruiskun johtosarjassa näyttäisi olevan toinen noista alla olevista liittimistä vain kolmella johtimella, voiko kytkeä väri väriin?

Kuva 3

4. Classicin EZK-sytkälle tulevat johdot ovat: sininen joka yhdistyy autossa siniseen ja kelta-valkoiseen ja pääteasteelta jatkaa tämä sininen ja se yhdistyy sulakerasialle mentäessä valko-vihreään. Voiko nämä kytkeä ässän johtosarjan pääteasteelle suoraan samanvärisiin vai tarvitaanko jotain lisäkytkentöjä? Kuvassa ympyröity 4. ja 5.

Kuva 4
Kuva 5

5. Onko noista joku se mittaristolta tuleva nopeustieto, kytkeytyykö noilla kytkennöillä kierroslukumittari ja CE-valo mittaristoon? Jostain muusta paikasta lueskelin, että ässässä olisi jokin ahtopaineen anturi jossain kojetaulun alla? Ei tossa johtosarjassa kyllä mitään sellaiseen viittaavaa näy tai sitten itse anturi on jäänyt johonkin matkan varrelle... Jos sellainen pitäisi olla niin mihin johtoon moinen pitäisi kytkeä?


Kiitetään jo etukäteen vaivannäöstä... Taas olisi kohta loman aika ja olisi aikaa puuhastella projektin kanssa...
Viimeksi muokannut 900iClassic, Su Marras 28, 2010 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900T16 Classic -93
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kuinka minulla olisi muistikuva että tuossa 2.kuvan 1.liitin tulisi bensapumpun johdotus ja satkussa kyllä väri väriin ainakin itsellä on aina pätenyt..

Tuohan on lucas kun on ässä ?

Mahdoitko tarkoittaa tuolla ahtopaine kytkimellä ylipainekytkintä joka katkaisee bensanpaineen jos ahtopaine nousee liian ylös elikkä ihan turha siis :wink:


Meinaatko VTT:llä mennä mittauksiin ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

Turbo16 kirjoitti:Meinaatko VTT:llä mennä mittauksiin ?
Ei kai sentään... Tuossa alkupään viesteissä mainittiin jotain todistuksista maahantuojalta. Nämä yhteystiedot ovat vielä hakusessa kun en oo vielä ehtinyt soittelemaan...
900T16 Classic -93
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

900iClassic kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:Meinaatko VTT:llä mennä mittauksiin ?
Ei kai sentään... Tuossa alkupään viesteissä mainittiin jotain todistuksista maahantuojalta. Nämä yhteystiedot ovat vielä hakusessa kun en oo vielä ehtinyt soittelemaan...
Toivottavasti saat leimaan, ettei mene turhaan työ.. Kannattaa mielestäni ensin varmistaa konttorilta asia ja käydä läpi asia jonkun inssin kanssa joka myös sitten homman muutoskatsastaa eli homma olisi alusta asti selvä..

Eipä olisi ensimmäinen projekti mikä kaatuu.. Tosin ne nyt ovat olleet noita esim. Tojotia :?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ensinnä; VTT mittauksia ei todellakaan tarvita, kunhan asennettava ässän tekniikka on alkuperäiskunnossa ja löytyy luovuttaja-autosta paperit joissa lukee auton olevan vähäpäästöinen (kaikki ässät ovat). Lisäksihän konehuoneesta löytyy se päästötasotarra , josta voidaan todeta mallien 900i 2.1 ja 900S olevan samalla päästöluokituksella. Eli em. dokumenteilla ei pitäisi olla edes tarvetta ottaa yhteyttä maahantuojaan.

Ruvetaanpa sitten vähän ratkomaan noita kytkentöjä..

Ensimmäisessä kuvassa oleva nippu on diagnostiikkapistokkeen johdot. Väri väriin liittämällä pitäisi toimia. Ei millään tavalla pakollinen toiminnan kannalta, ja lukulaitetta tuon pistokkeen käyttöön tuskin löytyy enää monestakaan paikkaa. CE-koodien luku ominpäin onnistuu eri pistokkeesta, joten siinäkin mielessä tuo on turha. Mutta kytke vaan jos haluat olla huolellinen.

Toisessa kuvassa liittimet 1. ja 2. voi jättää kytkemättä, jos niille ei samanlaisia vastaliittimiä autosta löydy. Kaikissa autoissa jotka olen itse nähnyt, ovat molemmat liittimet olleet jo tehtaalta kytkemättä mihinkään, eikä noita myöskään kytkentäkaaviosta löydy (joka on tosin vain mallille M90, ovat mahdollisesti joillekkin Lucaksen ominaisuuksille joita Saab ei käytä). Bensapumppuun tuo 2-napainen liitin ohjausyksikön lähellä punaisella ja mustalla ei kuitenkaan liity.
Kuvassa oleva oranssi johto 1-napaisella liittimellä on muuten automaattivaihteiston asentotunnistus jonka voi jättää myöskin pois tarpeettomana jos auto on manuaali. 3. liittimen johdon väreistä en saa kuvasta selvää, mutta jos johtojen värit ovat kelta/valkoinen, harmaa/valkoinen ja vihreä/harmaa, niin kyseessä on konetilassa oleva toinen diagnostiikkapistoke jota ei kuulu kytkeä kiinteästi mihinkään ja jonka avulla voidaan lukea itse CE-koodeja.

Kolmannessa kuvassa kytke väri väriin, Lucaksessa tosiaan lambdan ja hiilisäiliön ohjausliitin on vain 3-napainen kun taas LH-Jetronicissa se on 6-napainen ja sisältää Lucaksen kanssa tarpeettomia EZK-liitäntöjä.

EZK-sytkää ei voi Lucaksen kanssa käyttää, mutta ilmeisesti oletkin asentamassa ässän pääteastetta, virranjakajaa ja puolaa alkuperäisten tilalle? Jos näin on, niin tuo sininen joka yhdistyy siniseen ja kelta/valkoiseen on kierroslukutieto, joka tulee kytkeä ässän pääteasteen liittimen napaan 7. Valko/vihreä puolestaan on jännitteensyöttö, joka pitää kytkeä ässän sytytyksen pääteasteen liittimen napaan 4, sekä ässän puolan plussapuolelle (napa 15). Ässän virranjakajassa olevan hall-anturin toinen pää kytketään pääteasteelle luonnollisesti väri väriin, musta on häiriösuojamaa, mutta tätä voit alemmasta kuvasta päätelleen hyödyntää suoraan koskematta. Lisäksi ässän pääteasteelta navalta 1 lähtevä sininen johto kytketään puolan miinuspuolelle. Kaikki muut EZK:n ohjausyksikölle tulevat johdot voit jättää huomiotta, teippaa ne vain suojaan. EZK:n nakutusanturia voit käyttää APC:n kanssa, anturit ovat samoja. Muut EZK:n komponentit (kampiakselin asentotunnistin triggerilevyineen, pääteaste, puola, testipistoke jne.) voi poistaa.

Viimeisessä kuvassa lienee ässän pääteaste? Noudata sen kytkennässä edellämainittuja ohjeita, muista tuo musta johto maadoittaa hyvin. Kuvassa johto 5 (vihreä/valkoinen?) on ilmeisesti tuo ylempänä mainittu pääteasteen navalle 4 tuleva jännitteensyöttö joka haarautuu myös puolalle. Ja johto 4 haarautuvana ilmeisesti tuo navalta 7 lähtevä kierroslukutieto. Jäljelle jääkin enää sitten tuo suojattu Hall-johto, joka tulee sellaisenaan suoraan virranjakajaan, ja sininen puolan ohjaus (miinusjohto).

Nopeustieto löytyy autosta ohjausyksikön luona olevasta 4-napaisesta liittimestä ja johto on vihreä. Check Engine puolestaan on violetti/valkoinen ja samassa liittimessä oleva sininen on kierroslukutieto. Lucaksen johtosarjassa (ainakin M90) vastaava liitin on samoilla väreillä, mutta vain 3-napainen. Kytke luonnollisesti väri väriin, ja unohda neljäs keltainen johto koska se liittyy Shift Up-valoon jota ei ole Suomen malleissa koskaan käytetty. Jos M91 mallissa liitin on 4-napainen (muistaakseni Lucaksessa Shift Up-valo tuli 91->) niin kytkentä helpottuu vielä kun liittimet sopivat suoraan.

Toivottavasti näillä ohjeilla alkaa onnistumaan, kysy vielä jos jäi epäselvää..

Edit: Ai niin, se ylipainekytkin. Varsinaista paineanturiahan ei ässässä APC:n puutteen vuoksi ole, mutta ylipainekytkin on. Se sijaitsee vilkku- ja pyyhkijäreleiden lähistöllä kuskin jalkatilassa, ja sille tulee alipaineletku sekä 2 ruskea/valkoista sähköjohtoa. Toimintaperiaate on yksinkertainen painekytkin, joka ruuvista säädettävän painerajan ylittyessä aukeaa ja katkaisee jännitteen bensapumpulta ja suuttimilta. Kyseisen kytkimen liitin on varmaankin tuo viimeisessä kuvassa näkyvä 2-napainen jossa on ruskeannäköisiä(?) johtoja. Jos ylipainekytkintä ei löydy, niin ohita se vain kytkemällä johdot yhteen. Itse olen tuon yleensä poistanut, kun tahtoo vanhemmiten vikaantua ja pätkiä satunnaisesti tai vuotaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

Nyt tuli sen verran selkeät ohjeet, että meikäläinenkin jotain tajuaa... Eiköhän näillä eväillä taas mennä eteenpäin viikonloppuna :)

Kiitoksia vielä kerran vaivannäöstä!
900T16 Classic -93
janne69
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 09:52
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja janne69 »

Uteliaana kyselen, että mitäs hyötyä on vaihtaa 2,1 s:n koneeseen? Tehot samat, vääntöä toki enemmän. IC:tä kun ei kuitenkaan asentaa.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

janne69 kirjoitti:Uteliaana kyselen, että mitäs hyötyä on vaihtaa 2,1 s:n koneeseen? Tehot samat, vääntöä toki enemmän. IC:tä kun ei kuitenkaan asentaa.
Maantiellä ohitustilanteissa meno on täysin erilaista kuin 2.1 vapaastihengittävällä. Ässä lähtee maantienopeuksissa paremmin kuin tuo 2.1. En ainakaan minä pysty enään vapari saabeilla ajelemaan vaikka 2.1:ssa paperilla tehot olisi samaa luokkaa. Sitä tehoa ei vain ole maantiellä vapareissa.

Vaikka mun ässässä on täysipaineisen tehot (IC+APC) huomasin että mun ajossa ja ohittaessa menen kutakuinkin 0.4 barin paineilla ja silloin tuntuu mukava vääntö auton nytkähtäessä hyvin eteenpäin nelosella tai vitosella. Harvemmin annan kaasua siten että paineet nousee yli 0.5:n jolloin tietenkin tuntuisi matkanopeudesta kiihdytys vieläkin ripeämmältä. Sen mitä matalapaine ässällä ajelin, huomasin että riittäisi minun ajoon. Maantieajoon todella toimiva vehje. Kulkevuus ja luonne alle tuntui täysin samalta kuin tällä täysipaineisellakin alle 0.4 barin paineilla ajellessa.

Tässä mainoksessa asia on mielestäni hyvin kerrottu:

http://www.nyrkkipaja.1g.fi/kuvat/Masa+ ... 7.JPG/full

Jännä yksityiskohta tuo hinta:) Paremmin varusteltu on ollut samoissa hinnoissa kuin nykyisin 9-5:t. Eli ei tässä millään kansanautolla ajella:)
Citroen C5, OG900t16
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

janne69 kirjoitti:Uteliaana kyselen, että mitäs hyötyä on vaihtaa 2,1 s:n koneeseen? Tehot samat, vääntöä toki enemmän. IC:tä kun ei kuitenkaan asentaa.
No ensinnäkin 2,1:sen kilometrit tuli täyteen joten joka tapauksessa sinne joku kone olisi pitänyt vaihtaa, kun tuon kunnostaminen olisi tullut kalliimmaksi.

Ja toisekseen eroa on ässän ja 2,1:sen välillä enemmän kuin mitä se paperilla näyttäisi olevan

Ja IC tulee kyllä aikanaan ja samalla korkeammat ahdot...
900T16 Classic -93
janne69
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 09:52
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja janne69 »

Niin sitä piti tuossa edellä sanomani, että juurikin sitä IC:tä ei saa laittaa, eikä sen puoleen paineitakaan nostaa. Siis laillisesti...

t: Janne
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

Tervehdys jälleen...

Nyt on vihdoinkin kone vaihdettuna. Kiitokset jcarlson:ille hyvistä ohjeista :)

Kyllä tekniikan vaihto vaan kannatti! On tuossa pienpaine turbossa ihan eri lailla voimaa kuin tuossa vaparissa, vaikkei se kovin iso ero paperilla olekaan :D

Myöskin muutoskatsastus onnistui ongelmitta maahantuojan todistuksen perusteella. Ens kesän projektina on sitten kunnollisen IC:n sovittaminen keulalle.
900T16 Classic -93
Vastaa Viestiin