Pelastakaa satkuja!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

raul kirjoitti:Saabissa siis Pierburg.
Juurikin näissä viimeisten vuosien kaasari Saabeissa. Vanhemmissa näissäkin Strömbergiä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2169
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja anv »

Tästäpäs tulee mieleen elävästi kun ostin isäukolta 80-luvulla noin 300tkm ajetun MY76-kombi-99:n. Isä sen myi mulle kun kulutti liikaa pensaa ja osti 323 mazdan :(. Kauhea vekotin.

Doh, toi strömbergin kaasari ekana osiksi ja suutinputki ja neula uusiksi. Kulutus tipahti matka-ajossa 11 > 10 litraan per satku. Seuraavaksi virranjakaja tutkinnan alle. Akselissa oli ehkä millin verran välystä. Ei ihme että lampulla sytkää säädettäessä ajoitus vaelsi ihan minne sattui. Uudet puslat volvon liikkeestä kun samaa jakajaa käytettiin noissa, mutta puslat maksoivat vain murto-osan saapin hinnoista. Ton rempan jälkeen mun kulutus ennätys oli 7.05l/100km auto täynnä tavaraa, mutta nopeus maltillinen 80 kun perässä ajoi kaveri kärryn kanssa. En meinannut uskoa pensamittaria kun 300km:n jälkeen näytti vielä yli puolta tankkia :)

Ja vielä tuohon mazdan vs saabin kulutukseen. Muutamia vuosia myöhemmin ajettiin peräkkäin parin sadan kilometrin reissu molemmilla peräkärry perässä. Saappi veti 9.5 ja mazda 11.5 litraa per satku :). Olipahan isäukko katkera!! :)
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Tuli toissa päivänä haettua lähes naapurista 1,5 vuotta seisonut -91 punainen matalapaine 3d. Rekkari OFM-919. Kannentiivistevian vuoksi poistettu liikenteestä. Eikun uus akku kiinni ja käyntiin yritystä. Sehän pärähti käyntiin -15 asteen pakkasessa. Nostajat naputti julmetusti. Kaadoin tyhjään paisariin nestettä ja annoin käydä. Sitten lisää nestettä niin kauan että vajoaminen tasottu. Kohta hävis pieni savutus ja siitä tovi ja nostajien naputus lakkasi myös. Paisarista oli kovasti roiskinu joskus ruskeita nesteitä ulos jäljistä päätellen. Latauksen merkkivalokin sammui lämpöjen noustessa ja valotkin alkoi toimia normaalisti puolen tunnin tyhjäkäynnin jälkeen. Pikku lenkki ajoa. Jarrut toimii, vaihteet toimii ja lämmöt pysyy päällä eikä merkkiäkään kannentiivisteviasta. Käytin tulpat pois ja tulipellin puoleinen tulppa aavistuksen haaleampi kuin muut mutta ruskea silti. Liekö vanha paisarin korkki juminut ja näin ei ole kerennyt löysäämään painetta? Tästä johtuen purkanu sitten nesteet korkista pihalle? Korkin painetappi oli kyllä aika jumisen oloinen. Kun sammutin moottorin korkki alkoi tosin löysäämään painetta järjestelmästä...

Noh testit jatkuu ens viikolla. Takaäänenvaimennin vuotaa melko reippaasti. Pitää kattoa onko paikattavissa. Ostopuolelle laitoin tästä ilmon. Toinen parkki oli palanu. Leimalle en muuta äkkiä keksiny. Vetarin tunnelit ja kontista lokasuojan kulmat sekä ovien alareunat hitsattu joku vuosi sitten.

Alla madallussarjaa, bensalastua boksissa, bleediä joka vaihtuu turbosmartin rajapainevenaan kuhan saapuu jenkeistä, pulun portaat, tupakkimuovit, super aerot, ym...

Kori ulospäin yllättävän hyvässä kunnossa. Pikku hiplauksella saaneen lähes virheettömäksi. Sisusta ok ehjä. Katto ei roiku.

Edit: 30.3
Niinhän se kannentiiviste osoittautui kuitenkin vialliseksi. Liekö seisonta-aika juminu paikkoja niin että piti nesteitä vajaa tuhat kilsaa. Noh nyt on paikat auki ja kansi plaanattu mikä odottaa kasausta.
Viimeksi muokannut Mikki2, Ke Maalis 30, 2016 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Mikki2 kirjoitti:Tuli toissa päivänä haettua lähes naapurista 1,5 vuotta seisonut -91 punainen matalapaine 3d.
Toivottavasti taas yksi pelastettavissa oleva yksilö on saanut jatkoaikaa.

Itse olen pähkäillyt tuon Aero lookin tekniikan päivittämistä turboksi. Vaihtoehto lienee matalapaine turbon etsiminen elinten luovuttajaksi. Odottelen vielä katsastuskonttorilta varmistusta siitä, että mallivuodeltaan vanhempi auto sopii luovuttajaksi.

Tai sitten vaan täytyisi hankkia aito Aero, mutta ongelma on siinä, että sillä ei raaski talvella ajaa. Muutenkin yrittänyt vähentää kalustoa.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ugis ois siisti 84:nen ruisku 9satku myynnissä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
387
"Hirsch"
Viestit: 920
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja 387 »

Onko nallella siitä enempää tietoa tai kuvia mistä saisi
Hese
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuvia ei ole.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Juu kyllä tuosta vähintään leimakampe eli käyttöpeli tulee. Liekö meni tuo tekniikan siirto niin ( jollen aivan väärin muista ) että uudemmastakin saa siirtää jos mallivuoden päästömittaus arvot pysyy samana eli periaatteessa jos on jo kattiversio niin ihan viimisimmästäkin og900 turbollisesta voi tekniikan ottaa. Pikku varaus tähän kuitenkin kun säännöt muuttuneet vasta ja näihin en ole vielä perehtynyt.
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Mikki2 kirjoitti:Juu kyllä tuosta vähintään leimakampe eli käyttöpeli tulee. Liekö meni tuo tekniikan siirto niin ( jollen aivan väärin muista ) että uudemmastakin saa siirtää jos mallivuoden päästömittaus arvot pysyy samana eli periaatteessa jos on jo kattiversio niin ihan viimisimmästäkin og900 turbollisesta voi tekniikan ottaa. Pikku varaus tähän kuitenkin kun säännöt muuttuneet vasta ja näihin en ole vielä perehtynyt.
Juu, uudemmasta on saanut siirtää, mutta nyt lokakuun alussa säädökset muuttu. Käsittääkseni nyt saa OGsatkun ikäisissä käyttää valmistusvuotta vanhempaakin elinten luovuttajaa. Tosin alkaa nuo kaikki turbot olla jo kortilla. :(
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Tuossa aiemmin mainittu pelastuksen kohde. Tutkitaan keväällä sitten tarkemmin, mutta onneksi pelastui paalilta. Kotimatkalla huomattuja vikoja: toimimaton termari, lämppärin puhallin ja onneton kattoverhoilu. Erittäin hyvä ajoltaan ja ah niin hieno pystykeula.

Kuva
Sauli.M #1562
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

On se vaan tyylikäs tuo pystäri-satku! Hieno pelastus!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja PyryR »

https://www.youtube.com/watch?v=GZrKQ1_RJH0 Prkl tekee pahaa kattoo.. Ruosteeton (koska USA) 43 000 mailia ajettu satku tuhotaan järjettömässä cash for clunkers -romutusohjelmassa Jenkeissä. Öljyt pois ja tilalle "engine killer" eli joku aine joka tuhoaa koneen ja kaasua.. Ja täälä noita koitetaan haalia..
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Huom, obs! Nyt olisi Kangasalla Pirkanmaalla joutumassa satku paaliin ja oiva tilaisuus olis pelastaa. Auto on facelift keulalla, h-koneella ja K-Jetillä (muistaaksei) ja AUTOMAATILLA. Kaksiovinen kombi. Autosta pitäisi päästä eroon ja "kai tuo romuun menee" todettiin. Lähtenee varmaan aika halvalla, romumiehen hinnalla. Kyselen vielä tarkemmin mitä nuo meinaa sen kanssa. Päällepäin ei pahoja ruosteita. Teknisesti kuulemma ok ja ajokunnossa! Lisätietoja yv. :)
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
93se.tj
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 17:59

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja 93se.tj »

tuossa ois vähällä rahalla pelastetava :D http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Sa ... m?ca=2&w=1
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

No niin tänään käytetty pelastettu 3d 16v turbo leimalla ja parilla huomautuksella tulikin yllätykseksi leima. Rekkarikilven ja mittariston valot, pakkilukko ja pelkääjän puolen vetarin kumi listalla. Muuten kopsakka peli. En toki suoraan nuin vieny sitä konttorille. Jäähytysjärjestelmän reilu huuhtelu, öljyn, tulppien ja suodattimien vaihtoa sekä erinäinen määrä alipaineletkua, takaiskuventtiili venakopan ja imusarjan väliin sekö turbosmartin rajapainevena turbon kompuran ja hukkiksen väliin. Huoltohommat jatkuu kuhan saan tarvikkeita kasaan...
Vastaa Viestiin