Elintensiirto 900S 90->900 88, TOIMII

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900 S '90 -> 900 '88, bensapumppu ei pyöri

Viesti Kirjoittaja Jatra »

No niin, taas tuli vietettyä iltaa Saabin seurassa. Joitain asioita selvisi, joitain ei.

Ensinnäkin, tuo mittaamani 6 ohmia bensapumpun piirissä tulee lambdan esilämmityksestä, joka on ohjattu samalla releellä kytkemällä se pumpun rinnalle, eli kyseessä siis ei ole vika vaan ominaisuus koska pienellä tutkiskelulla löytyi kytkentäkaaviosta.

Toiseksi, kiekkamittarin, vasemman vilkun näyttövalon, mittariston vasemman puolen valaistuksen ja joidenkin varoitusvalojen toimimattomuus (mm. ce) selvisi. Mittariston vasemman puolen liittimen välissä oli pala maalarinteippiä, jossa luki "mittaristo, vasen". Eli hyvin oli merkattu, mutta ois varmaan ollu hyvä poistaa toi teipinsuikale. Koska valkoinen/violetti piuha joka on yhteydessä ecuun on tuossa samassa liittimessä, oli innostus melkoinen kun noinkin typerä hölmöily selvisi, ja odotukset systeemin toimivuudesta nousivat pilviin.

Kolmanneksi, ei toimi. Eli edelleenkään ei lähde käyntiin. Kokeilin pumpun releen korvaamista kaksihaaraisella hyppylangalla ja eiköhän taas pienellä pyörittelyllä käynnistynyt ja pysynyt käynnissä. Tällä kertaa kiekkamittarikin antoi ihan oikeenlaista informaatiota.

Eli nyt alkaa keinot loppua, kasvaa elin otsaan ja menee kuppi nurin. Kun saisi systeemin pelaamaan niin että auto starttaisi avaimesta, olisi enää ruuvien pyörittelyä ja muuta viimeistelyä tiedossa ennen konttoria. Nyt otetaan vastaan kaikki arvailut, epäilykset ja epämääräiset mututuntumat, mitä ikinä vaan keksitte! Mitkä anturit ja kytkimet voivat aiheuttaa moista vikaa? Voiko releissä kuitenkin olla joku mysteerivika, vaikka ne on erikseen testattu ja paikkoja vaihdeltu? Mitkä kytkimet ja anturit voivat aiheuttaa moista? Onko olemassa jotain vaihdekepin asentoanturia, turvavyökytkimiä piupaunappuloita tai mitä ikinä jotka estävät polttoaneen syötön? Mitkä kaikki hilavitkuttimet tuohon on ylipäätään yhteydessä?

Kertauksena, tekniikka on siis irrotettu mahdollisimman vähän purkaen toimivasta autosta, joka lähti avaimesta käyntiin, eli koneen johdotukset ovat siis alkuperäiset. Johtosarja on ässästä höystettynä sedanin takapään johdotuksilla ja akku siirretty takakonttiin. Kaikki valot yms. toimii, ja ilmeisesti koneessakin kaikki käymiselle tarpellinen kun kerran pysyy ainakin tyhjäkäynnillä käynnissä.

Argh!
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2054
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, pa-pumppu ei syki VIELÄKÄÄN!

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tuleeko pumpun relekannalla maa, entä heräte virta ohjainyksiköltä kun starttaat.

ilmeisesti jatkuva tulee kun Kerran hyppylangalla pelaa.

muuten kun laitat sen hyppylangan niin käykö pumppu koko ajan vaikka virratkin on pois päältä?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, pa-pumppu ei syki VIELÄKÄÄN!

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Molemmat releet mielestäni naksuu startatessa, mutta pitää vielä mittailla. Kuinka suuri herätevirran pitäisi olla, ja mitataanko kytkemällä mittari releen pistokkeen + ja - reikiin?

Ja siis pumppu käy hyppylangalla koko ajan, paitsi kun kytkee päävirran pois. Virtalukon asennolla ei ole merkitystä.

Edit: Onko minkään systeemin toimintaperiaate edes sellainen, että bensan syöttö lopetettaisiin, vai toimiiko kaikki systeemit katkaisemalla kipinän, esim. ylipainekytkin yms.?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, pa-pumppu ei syki VIELÄKÄÄN!

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kipinää ei oikeastaan kovinkaan monessa vehkeessä katkota, ei ainakaan katti vehkeissä ettei katti pala.
minkä tuon hyppylangan toisen haaran siis kytkit jos kiekkamittarikin heräsi?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, pa-pumppu ei syki VIELÄKÄÄN!

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Kiekkamittari heräsi siis mittariston liitinten putsailulla teipinpaloista, hyppylanka ei liittynyt siihen. Bensapumpun releen tilalle laitoin hyppylangan joka yhdisti navat 30, 87 ja 87b, ja tuolla käy auto mutta bensapumppu hyrrää koko ajan. Jos tuo bensan syöttämättömyys on auton oma "käynnistyksenesto" vikatilanteessa, niin sitten taitaa olla aika monta mahdollista liitintä, jotka tuohon vaikuttaa. Kai se on sitten taas kytkentäkaavio kouraan ja tarkastus + oxide clean kaikille eculle jutteleville liittimille.

Ja tosiaan, eihän tuolla Lucasin systeemillä ole mitään yhteyttä sytkäpuoleen, joten pakko kai sen on bensansyötöllä pelata.
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, pa-pumppu ei syki VIELÄKÄÄN!

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

kun yhdistät navat ja pumppu toimii, niin eikö se rele ole silloin tullut tiensä päähän?
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
aero
-
Viestit: 8870
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, pa-pumppu ei syki VIELÄKÄÄN!

Viesti Kirjoittaja aero »

Vaihtoehtoisesti releen ohjaussähkö jää jonnekin matkan varrelle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11545
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, pa-pumppu ei syki VIELÄKÄÄN!

Viesti Kirjoittaja jus »

Pyöriikö pumppu jos maadoittaa releen käämin kuten boksi relettä ohjatessaan maadoittaisi?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, pa-pumppu ei syki VIELÄKÄÄN!

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Nyt pelaa! :mrgreen:

Kävin kaikki liitokset konehuoneen puolelta läpi, imuputkiston ja alipaineletkut, ei auttanut. Sitten kytkenäkaavion kanssa aloin miettimään, mitkä kaikki liitokset olin irroittanut jossain vaiheessa. Ainoot oli immu ja ylipainekytkin, ja immu kun oli käyty läpi konehuoneen ihmettelysessioissa, niin ylipainekytkin jäi vielä tutkiskeltavaksi, ja sieltähän se ongelma löyty. Kytkimessä kun on kolme napaa, mutta alta katsottuna näkyy vaan kaksi, ja piuhoja on myös ainoastaan kaksi, niin empä ollu ajtellu, kun kojelaudan alla olin pyöriny, että "taakse" ja "eteen" merkityille piuhoille ois ollut enemmän vaihtoehtoja. Mittarihan sitten kerto, että noi navat jotka lin kytkeny ei ole missään tekemisissä keskenään, vaan se kolmas olis ollut oikee. Eli oma epäily omasta virheestä ja aeron arvaus ohjausvirran jäämisestä matkan varrelle osuivat lähimmäs.

Kiitos kaikille spekulointiin osallistuneille ja pahoittelut foorumin kuormittamisesta (taas :oops: ) oman sekoilun johdosta!
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2054
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, pa-pumppu RATKAISTU!

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Hienoa että ongelma ratkes! tätä vartenhan :saab: foorumi juuri on. :D
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, pa-pumppu RATKAISTU!

Viesti Kirjoittaja Jatra »

No niin. Jatkampa tähän niin on taustatiedot valmiiksi esillä.

Muutoskatsastus sovittu aamuksi ja viimeistelykoeajo tietysti piti suorittaa pikkuteillä tallin tuntumassa. Eihän se hyvin mennyt. Alkuun auto vastasi kaasuun todella hitaasti, kun kaasua lisäsi, kone booasi ja nosti kierroksia pienen empimisen jälkeen. Ajelin rauhassa koneen lämpimäksi, mutta tilanne ei muuttunut. Vaudissa kun kaasua lisäsi pätki hemmetisti, hetken kuluttua sammui eikä antanut elonmerkkejä startatessa. No, ajattelin että omaa hölmöilyä, kun ajoin vanhoila bensoilla, haettiin sitten kakskytä litraa hyviä ja kokeiltiin uudestaan. Eipä mitään, hinauksella takasin talliin ja ihmettelemään.

Virranjakoblokissa (siis siinä apparin puolen lokasuojassa oleva palikka mustalla muovikuorella) oli toinen piuha löysällä, tuon kiristelin. Ei auttanut. Kokeilin toista (kaasarimallin, sama osanumero, mutta pikku numero yläreunassa eri, peräisin kaasarikoneesta?) sytytysmokkulaa, ei auttanut, oliko väärä osa? Ainakin Motonet tarjoaa samaa molempiin, Boschin osa on. Virranjakajan varmuudeksi putsasin, ja tarkastin kaapelit, ei vaikuttanut olevan vikaa, eikä auto edelleenkän toimi. Tarkistin myös että bensaa tulee startatessa. Puolalta mittasin vastukset, navat 1 ja 15 anto oikean vastuksen, mutta suurjännitenavalta napaan 1 ei antanut mitää, pitäisikö mitata virrat päällä? Toinenkaan puola ei noilta navoilta myöskään antanut mitään, joten ajattelin että vaikea mitata tms.? Eikoista jos molemmat puolat olisi viallisia... Tulppa-avain oli jäänyt johonkin reissuun, joten tulppia en pysytynyt tarkistamaan, ne on joka tapauksessa uusittu viime kesänä.

Ajattelin josko viranjakajan kannen(tosin uusittu viime kesänä) pyörijän ja tuon sytytysyksikön vaikka kävisi hakemassa uudet, vai viittaako vika sinne suuntaan? Onko mahdollista että ongelma olisi polttoainepuolella, vaikka jakotukille tulee bensa? Mitä muuta sytytyspuolella voisi olla?

Turhauttaa todella pahasti, pitänee katsastuskin perua. Mitä sanoo raati, mistä pitäisi lähteä ongelmaa etsimään?
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1830
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tuohon kertomuksen alun ongelmiin tulis mieleen, että sytytys ei ole kohdallaan.
Ainakin omissa T16:ssa ollut samoja ongelmia remonttien jäljiltä.

Mutta entäs se bensapumppu, lähteekö pyörimään.?
Ja kannattaa tarkistaa puolalle tulevat johdot, helposti irtoavat työn touhussa.

Ja tietysti sulakkeet.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1830
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Ja jos ei ole sytkä kohdallaan niin imusarja sylkee helposti ne kumitutit pois kolostaan, joihin tulee ne alipaineletkut.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Bensapumppu pyörii ja puolalla on kaksi piuhaa ja sytyskaapeli kiinni, niinku varmaan pitäis. Myös kaikki sulakkeet on ehjiä eikä ce-valo pala. Virranjakaja ei oo ollut irti kokonaisuudessaan, joten voiko sytkä olla muuttunut? Mutta tosiaan kerran ampu tossa aiemmin kunnolla imusarjaan, joka viittais mainitsemaasi suuntaan, onneks oli hiilipöntön letkun tulppa löysällä, niin ampu vaan sen siitä irti ja muut letkut pysy kuosissa. Mutta miten toi sytkä vois olla muuttunu, jos virranjakajaa ei o irotettu, ja mitenkä sen sais kohdalleen jos on muuttunut? Voiko aiheuttaa totaalista käynnistymättömyyttä, kun on kuitenkin tolla kokoonpanolla jo jotenkuten käyntiin lähtenyt? Voiko vinossa oleva sytkä mahdollisesti olla hajoittanut jotain muuta sytytyseen liittyvää?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11545
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, pa-pumppu RATKAISTU!

Viesti Kirjoittaja jus »

Jatra kirjoitti:Puolalta mittasin vastukset, navat 1 ja 15 anto oikean vastuksen, mutta suurjännitenavalta napaan 1 ei antanut mitää, pitäisikö mitata virrat päällä? Toinenkaan puola ei noilta navoilta myöskään antanut mitään, joten ajattelin että vaikea mitata tms.? Eikoista jos molemmat puolat olisi viallisia...
Puola mitataan mielellään johdot irti ja lämpimäksi ajettuna. Tai ainakin johdot oltava irti, eli ei tietenkään virrat päällä. Mittaukset juurikin noista navoista mistä mittasit. Lämpimänä mittailtaisiin siksi että vikaantuessaan puola oireilee aluksi vain lämpimänä.

Turbollisen mittausarvot alkaen M1982, vaparit alkaen 1984
navat 1 ja 15 -> 0,52 - 0,76 Ohm
napa 1 ja suurjännitenapa -> 7,2 - 8,2 kOhm

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 49#p274449
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 41#p127441
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin