og satkun lootaöljyt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Kääk, siis nyt olen aivan sekaisin:

Siis nesteen hypoidia on sekä MINERAALIÖLJYÄ että SYNTEETTISTÄ?

GL4 -> SYNT
GL5 -> MINERAALI

ja tuo GL5 oli sitä SAABin spekseissä olevaa??? Minä kuvittelin että GL4.

No, aamulla jätin auton nesteelle ja sovittiin että lootaan laitetaan sitä mikä listassa oli lähinnä nesteen hypoidia (ja sitä synteettistä...), eli Mobilin 75w 90.........menikö nyt AIVAN PIELEEN vai mitä raati sanoo????
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Laittakaa äänestys aiheesta ku noista viesteistä ei oiken ota selvää kumpääko laittas ku itelläkin ois tuo laatikon öljyjen vaihto. Itse en tiedä noita vaihto ehtoja noista parhaista öljyista niin en sen takia tee sitä äänestystä.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Ei tässä muuta ristiriitaa taida tulla kuin jenkaus siitä laittaako GL4 vai GL5 luokituksen mukaiset öljyt. OG:n kirja mainitsee tuon vitosluokan vaihtoehtona sopivaksi, mutta taannoin kiellettiin laittamasta GL vitosia, samoin kuin syntisiä öljyjä, askiin synkrojen toimimattomuuden takia. Toinen puoltaa toinen kieltää :roll:

Voin olla "uhri" ja laittaa vitoset askiin kun tilaan ensin sen 20 l sitä öljyä. Sittenhän sen näkee lentääkö synkrosilppua ja onko joku kenties puoli vuotta pois foorumilta. Toisaalta järellä aateltuna...GL4:hän oli vanhempi luokitus joten vitosen luulis olevan taaksepäin yhteensopiva mutta ominaisuuksia vain on kehitetty vastaamaan nykyvehkeitäkin.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Saa nähdä miten käy. Itse tilasin ko öljyä sen 20 kannun, ja pitäs kait loppuviikosta olla täällä. Pitääkin vaihtaa kait kaikkii autoihin sitten kerralla, kun sitä öljyä on. Tosin tonniseen joutuu tekemään propun, mutta ei hätä sen pahempi :)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

paljo tommonen 20l kannu maksaa? Mistä tilasitte?
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

On kokeiltu laatikoihin useita eri moottoriöljyjä 10/30, 10/40 ja vaihteistoöljyjä 75/90, 80/90 jne, mutta laihoin tuloksin. Ylivoimaisesti parhaiten vaihteet kytkeytyvät päälle kylmänä ja kuumana tuolla 75 mineraaliöljyllä.

Vasta sitä kysyin Nesteen huoltikselta ja myyjä sanoi jottei sitä saa. Suostui kumminkin katsomaan katalogistaan ja sieltä löytyi 20L astiassa hintaan about 50 euroa.
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Melkein niin monta mielipidettä tai kokemusta kuin on kirjoittajia, ja tässä yksi lisää. Jossain 180tkm:n paikkeilla vaihdoin -88 C:n (kaasari) laatikkoon Farmoil maatalouskoneöljyt kun oli tarjolla tutulta. Öljy on 10W30 mineraaliöljyä luokituksin API CF/SF ja myös GL-4. Tuntui kuitenkin liian "liukkaalta" - joskus "narahti" vaihtaessa. 20tkm myöhemmin vaihdoin Mobilin 10W40 mineraaliöljyyn, taisi olla Mobil Super ja tuolla ei ole narissut. Nyt kilometrejä 312tkm ja matka jatkuu (toivottavasti). No tuolla ei kumia polteta ja muutenkin kaikki tapahtuu rauuuhalliseeestii. Uudempaan sataseen (-96) pitäisi kohta vaihtaa jotain, mutta siihen tod.näk haen Saabin omat synteettiset vaikka sitä joutuukin ostamaan huuhteluannoksen "ylimääräistä".
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Ekat 100 kilsaa takana Mobilin 75w 90 synteettisillä, ei tuo loota nyt kyllä kovin erilaiselta tunnu, mutta ei ainakaan huonommalta. Kakkosen joutuu kylmänä laittamaan ihan äärettömän varovasti päälle, muuten "keppi raapii maata" ja lujasti.
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

900aero-84 kirjoitti:paljo tommonen 20l kannu maksaa? Mistä tilasitte?
Hyvinvarustetulta :lol: Nesteen asemalta. (vai oliko se myyjätär se varusteltu??) Kustansi 52 € eikä taida tarvita tinkiä.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Ölöjyjä

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Saabin omia öljyjä on lirauteltu vaihdelaattikkoihin, sen tunnistaa hajusta ;)

Laakkoselta on haettu.

Sillä on toiminut ihan kiitettävästi, ,, kop kop

Täytyy kokeilla seuraavaksi sitä "testivoittajaa" jos se galluppi tulee ;)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

galluppi galluppi....
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Mimmi kirjoitti:Väliaikatietoa:
Neste ei toimita SAE75 öljyä kuin 20 litran pänikässä tai 200 litran tynnyrissä. :cry:

Nyt on kysely päällä 20 litran päniköistä ja hinnasta.
Joko milloin ehkä tietää?? Ostanko Nesteeltä...Motonetilta...Nesteeltä...Motonetilta...Nesteeltä...päivänkakkara vain puuttuu, pietään hinnanvedätys :roll:
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

noin. Nyt on 20litraa öljyä haettu :wink: Pitää tässä vkl alkaa vaihtelemaan noihin laatikoihin uusiä öljyjä. Kysyin sitä GL-4, GL-5 juttua. Sanoi että se on luokittelu, GL-5 kestää esim suurempia pintapaineita kuin GL-4. Muuten ominaisuuksiltaan samaa/parempi mitä suurempi tuo numero on.

Kertoi seuraavan jutun esimerkiksi. Oli joku koneurakoitsija ostanut hypoidiöljyä. Kone vaati GL-5, ja huoltamolla oli muuten samaa , mutta GL-4. urakoitsija soitti maahantuojalle että voiko laittaa. Vastaus oli ollut että ei missään tapauksessa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Jamppa kirjoitti:noin. Nyt on 20litraa öljyä haettu :wink:
Kerro kerro...kuinka pelaa verrattuna entiseen öljyyn?? Paraniko vai ei havaittavaa muutosta? :?:
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jäädään mielenkiinnolla odottelemaan. :D
Vastaa Viestiin