Mielipiteitä öljystä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Coltti kirjoitti:Hieman offtopikkia, mutta kuitenkin öljyyn tai pikemminkin sen lämpöön liittyvä kysymys.

Tuli tänään laitettua satkuun pcs:ltä ostettu öljynsuodattimen jalan -> suodattimen väliin tuleva adapteri lämpö ja painemittaria varten. Öljynlämpö tuosta kohdasta mitattuna tasaisessa maantieajossa 88astetta! :o. Onko tuo paljon? minkähänlaista litkua 5w40 täyssynteettinen öljy on tuossa lämpötilassa?

Aikaisemmin minulla oli lämpö ja painemittareiden anturit öljykellon reiästä sopivilla t-liittimillä haaroitettuna, tuosta kohdasta mitattaessa öljynlämpö ei noussut tasaisessa ajossa koskaan yli 50asteen, joskus oli 70c kaupungissa tai paikoillaan pitkään käymisen jälkeen, tuon yli en nähny ~5tkm aikana viisarin nousevan.


Mistähän voisi johtua noitten ~5cm erillään olevien mittauspisteiden noinkin suuri lämpötilavaihtelu?

Syy on yksinkertainen. Se T-haarahan on tavallaan pussiperä, eli siellä ei juurikaan virtausta olle. Nyt tuo suodattimen ja jalan välissä oleva anturi pääsee mittaamaan ohivirtaavan öljyn lämpötilaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Sitä just meinasin et synteettinen tulee pihalle helpommin.. :oops:

Vanhaan ,ei vielä vuotavaan koneeseen jos laittaa synteettiset niin melko satavarmasti kohta ei ole kuiva kone ja ei johdu pelkästään että stefat vuotaa vaan joka välistä alkaa hikoileen.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Millä perusteella tuo suurempi lämpöviskositeetti ei sitten ole haluttavampi asia?

Jos olen oikein mm. mobilin sivujen lukemisella tajunnut, niin suurempi lämpöviskositeetti -> menee kuumemmassa lämpötilassa luiruksi ja menettää voiteluominaisuuksiaan vrt. pienemmällä viskositeetillä oleva. Tietysti jos se meneekin toisinpäin, asia on eri.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Coltti kirjoitti:Millä perusteella tuo suurempi lämpöviskositeetti ei sitten ole haluttavampi asia?

Jos olen oikein mm. mobilin sivujen lukemisella tajunnut, niin suurempi lämpöviskositeetti -> menee kuumemmassa lämpötilassa luiruksi ja menettää voiteluominaisuuksiaan vrt. pienemmällä viskositeetillä oleva. Tietysti jos se meneekin toisinpäin, asia on eri.
Juuri toisinpäin :wink:
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mitenkäs sitten noiden "kisaöljyjen kanssa" esim. 10w60 öljyä mainostavat sopivaksi viritettyihin ja tehokkaisiin moottoreihin. Jos tuo onkin ohuempaa kuumana verrattuna esim. 5w40:seen, eikö voitelu kärsi?

http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... 4353;14091
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Coltti kirjoitti:Mitenkäs sitten noiden "kisaöljyjen kanssa" esim. 10w60 öljyä mainostavat sopivaksi viritettyihin ja tehokkaisiin moottoreihin. Jos tuo onkin ohuempaa kuumana verrattuna esim. 5w40:seen, eikö voitelu kärsi?

http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... 4353;14091
Nimim. 9000CD23T laittoi mainion linkin aikaisemmin tässä ketjussa, siitä ilmenee öljyjen luokituksien sekä alkuperän ja mm. viskositeettien ominaisuudet.

Tosin se mitä alunperin kysyin tuosta uusimmasta moottoriöjyjen SM- luokituksesta jäi hieman hämärän peittoon, koska Valvoline ei osaa sivuillaan sanoa että mitä luokituksia heidän uusin öljynsä on koostettu kohtaamaan?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy
"Moniasteöljyissä käytetään 5w-40:n tapaista merkintää. W-kirjainta edeltävä numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden kylmänä: mitä pienempi numero, sen juoksevampaa kylmässä. Jälkimmäinen isompi numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden kuumassa (100 °C): mitä pienempi numero, sen juoksevampaa kuumana."
(tiedän se on wikipedia, ei 100% luotettava)

http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5650;5651
(tuon taulukon mukaan 0w on pumpattavaa kylmemmässä lämpötilassa kuin 25w = ohuempaa)

http://www.tat.fi/fi/aineistot/ok/lisat ... _ohj05.htm
"Herkkäliikkeisellä öljyllä on pieni virtausvastus ja siten myös pieni viskositeetti. vastaavasti jäykkäliikkeisellä, sitkeällä öljyllä viskositeetti on suuri."


Löytyihän sitä tietoa kun jaksoi etsiskellä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kuumemman pään viskositeettihan ratkaisee tuon tiivisteiden läpi valumisen jne. Elikkäs se jälkimäinen luku. Se taasen menee toisinpäin, eli mitä isompi numero, sen jäykempää se on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: Mielipiteitä öljystä

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

muppelo kirjoitti:nyt se on kaikille tuttua faktaa että kaikki Saabit laskevat allensa niin mitenkähän tuo ruikkiminen vähenisi vaikkapa Teboil Extreme 10W60:llä? :?
Kyllä ne koneet ja lootat pysyy kuivina jos kone ei huohota ja vaihtaa vuotavat tiivisteet :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mielipiteitä öljystä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lintta go go kirjoitti:
muppelo kirjoitti:nyt se on kaikille tuttua faktaa että kaikki Saabit laskevat allensa niin mitenkähän tuo ruikkiminen vähenisi vaikkapa Teboil Extreme 10W60:llä? :?
Kyllä ne koneet ja lootat pysyy kuivina jos kone ei huohota ja vaihtaa vuotavat tiivisteet :)
Tuossa on vinha perä. Meikäläisellähän meni 99:stä huohotin jäähän viimetalvena. Saattoi sitä öljyä tulla tiivisteistä läpi vähän siellä sun täällä tuon episodin aikana, vaikkakin suurin osa moottorin tiivisteistähän oli uusittu viimevuonna.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Tuommoiset 10W-60 öljyt pitävät voiteluominaisuutensa kuumemmissa lämpötiloissa.
Toisin sanoen kesällä kovassa ajossa olevissa autoissa tai vaikkapa kilpakäytössä.
Talvella kylmissä olosuhteissa voiteluominaisuudet eivät ole enää tällaisella öljyllä parhaimmillaan.
Sitten jotkut 25W-jotain öljyt juuri sitten lähinnä pelkkään kilpakäyttöön...

Talvella kun autoa joudutaan käynnistämään vaikkapa ilman lohkolämmitintä paljon 0W-öljyt ovat varmasti paras vaihtoehto, koska sen voiteluominaisuudet ovat kylmänä paremmat, kun esim. 5W tai 10W öljyillä. Ja juuri käynnistyksessä ja heti sen jälkeen on tärkeää että laakeripinnat ovat hyvässä öljyssä, koska juuri silloin kulutetaan moottoria eniten...
5W öljyllä lohkolämppärin kanssa pärjäilee varmasti mainiosti talvella, mutta tietysti 0W sopii tavallaan vielä paremmin jos muuten tykkää laittaa.

Nykyiset moottoriöljyt täyttävät kaikki vaatimukset mitä on asetettu valmistajan toimesta 80-luvulla tai aikaisemmin.

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

ruotsin rauta kirjoitti:Tuommoiset 10W-60 öljyt pitävät voiteluominaisuutensa kuumemmissa lämpötiloissa.
Toisin sanoen kesällä kovassa ajossa olevissa autoissa tai vaikkapa kilpakäytössä.
Talvella kylmissä olosuhteissa voiteluominaisuudet eivät ole enää tällaisella öljyllä parhaimmillaan.
Sitten jotkut 25W-jotain öljyt juuri sitten lähinnä pelkkään kilpakäyttöön...

Talvella kun autoa joudutaan käynnistämään vaikkapa ilman lohkolämmitintä paljon 0W-öljyt ovat varmasti paras vaihtoehto, koska sen voiteluominaisuudet ovat kylmänä paremmat, kun esim. 5W tai 10W öljyillä. Ja juuri käynnistyksessä ja heti sen jälkeen on tärkeää että laakeripinnat ovat hyvässä öljyssä, koska juuri silloin kulutetaan moottoria eniten...
5W öljyllä lohkolämppärin kanssa pärjäilee varmasti mainiosti talvella, mutta tietysti 0W sopii tavallaan vielä paremmin jos muuten tykkää laittaa.
Pakko heittää tähän välikommentti, että eikö esim 0W öljyn paremmat voiteluominaisuudet kylmässä tule nimenomaan sen pumpattavuuden kautta, joka on seurausta viskositeetista. Ja kuumassa vastaavasti siitä, että öljy säilyttää viskositeettinsa sellaisena, että se vielä voitelee.

Nykyiset moottoriöljyt täyttävät kaikki vaatimukset mitä on asetettu valmistajan toimesta 80-luvulla tai aikaisemmin.
Näin varmasti on. Tämä ei kuitenkaan mielestäni tarkoita, että mikä tahansa speksit ylittävä öljy olisi järkevä, vaan valinta pitäisi edelleen tehdä käyttötarkoituksen mukaan. Eli joku 0W60 öljy ei automaattisesti ole parempi kuin Saabin manuaalin 10W30.

Käsittääkseni ei myöskään ole mitään erityistä syytä käyttää kovin laajaviskositeettista (<-mikä liekään oikea nimitys) öljyä jos siitä ei ole erityistä tarvetta (ajaa Siperiassa ja Saharassa). Laaja viskositeetti saadaan ymmärtääkseni aikaiseksi lisäämällä öljyyn kaikenlaista "ylimääräistä" polymeeria tms, jolla saadaan viskositeetti eri lämpötiloissa kohdalleen, mutta joilla ei sinänsä ole voitelun kanssa muuta tekemistä.
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

okaalto kirjoitti: Laaja viskositeetti saadaan ymmärtääkseni aikaiseksi lisäämällä öljyyn kaikenlaista "ylimääräistä" polymeeria tms, jolla saadaan viskositeetti eri lämpötiloissa kohdalleen, mutta joilla ei sinänsä ole voitelun kanssa muuta tekemistä.
:D :D ei muuta tekemistä kuin että se öljy säilyttää voitelu ominaisuutensa paljon paremmin ja siten myös suojaa moottoria paremmin, lisäksi öljyn tarkoitus on siirtää laakereista ja liukupinnoista lämpöä & likaa pois ja kun öljyn ominaisuudet ovat hyvät niin näin myös tapahtuu.

Uskokaa tai älkää, olen purkanut koneita paljon ja ne mitkä ovat ajettu mineraali öljyllä ovat ihan tukossa ja paskaisia vrt. hyvillä synteettisillä ajettuihin.
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

toms kirjoitti:5W-50 Mobil 1 on ollut 500 tkm .
Synteettine kyllä tulee helpommasti koneesta pihalle kuin mineraali. Liekö synteettinen ui pienemmistä reijistä ?
Nykyisissä öljyissä on tehokkaampia peseviä ja karstaa irrottavia aineita. Vuotoon voi mielestäni vaikuttaa siten, että käyttää aina samaa öljyä. Jos laittaa liian pesevää niin enemmän karstaa lähtee kerralla liikkeelle ja saattaa olla pahasta esim. katalysaattorille. Pitää vain sitten vaihtovälin käyttämänsä öljyn mukaisena niin hyvä tulee. Noissa öljyissä on usein ilmoitettu SAE-luokitus. Tähän Shellin antamaan tietoon voinee luottaa.

http://www.shell.com/home/content2/fi-f ... 51127.html
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

okaalto kirjoitti:
Näin varmasti on. Tämä ei kuitenkaan mielestäni tarkoita, että mikä tahansa speksit ylittävä öljy olisi järkevä, vaan valinta pitäisi edelleen tehdä käyttötarkoituksen mukaan. Eli joku 0W60 öljy ei automaattisesti ole parempi kuin Saabin manuaalin 10W30.

Käsittääkseni ei myöskään ole mitään erityistä syytä käyttää kovin laajaviskositeettista (<-mikä liekään oikea nimitys) öljyä jos siitä ei ole erityistä tarvetta (ajaa Siperiassa ja Saharassa). Laaja viskositeetti saadaan ymmärtääkseni aikaiseksi lisäämällä öljyyn kaikenlaista "ylimääräistä" polymeeria tms, jolla saadaan viskositeetti eri lämpötiloissa kohdalleen, mutta joilla ei sinänsä ole voitelun kanssa muuta tekemistä.

Tarkoitin, nyt tässä lähinnä,että mikä tahansa ns. normaalikäyttöön tarkoitettu öljy......
Eihän tuommoisia 10W-60 liukastimia, sinne 8-venttiiliseen Strombergin ruokinnalla olevaan Saapaksen myllyyn nyt kannata todellakaan laittaa....

Se mitä lintta go go kirjoitti tuossa, että
Uskokaa tai älkää, olen purkanut koneita paljon ja ne mitkä ovat ajettu mineraali öljyllä ovat ihan tukossa ja paskaisia vrt. hyvillä synteettisillä ajettuihin.
niin sen verran, että jos normi mineraaliöljyillä ajetaan samat 10000km kun jollain "laadukkailla" notkeilla öljyillä jotka tarkoitettukin pidemmille vaihtoväleille, niin aivan varmasti se mylly on tukkoisempi.
Mielestäni mikään ei estä käyttämästä mineraali öljyjä moottorissa johon alun alkaenkin on niitä suositeltu tai ainakin vaihtoehdoksi annettu.

Se täytyy tietysti ymmärtää, että ei tavallisilla mineraaliöljyillä jotka eivät erityisesti ole tarkoitettu pitkille, vaikkapa 10 tai 15 tuhannen vaihtoväleille, tule ajaa sellaisia taipaleita..... :!:

Varmasti pysyy moottori kunnossa ja ei tukkeennu, kun mineraaliöljyt vaihdetaan vaikkapa 5000km välein :idea:

Ainahan sitä voidaan sanoa, kun vaikkapa ostaa joltakin auton, että kyllä on säännöllisesti vaihdettu öljyt (nyt sitten vaikkapa ne mineraaliöljyt).
Ja kun pannu joskus sitten avataan, niin todetaan että kyllä on öljyt tukkineet paikat....
Mutta säännöllisesti vaihdetut, se on niin laaja käsite
säännöllisesti joka vuosi
säännöllisesti 15000 välein
säännöllisesti aina joskus
tai jotain, mutta (menipä sekavaksi putosin jo itsekin melkein kärryiltä, toivottavasti joku edes pysyy mukana) :roll:

Mutta siis se mitä yritän sanoa, niin ei ne "ei synteettiset" öljyt sen enempääniitä paikkoja tuki tai tee hallaa jos ne vaihdetaan silloin kun pitääkin :!:

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Vastaa Viestiin