og satkun lootaöljyt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Kävin tuossa kokeilemassa miltä laatikko vaikutti uusilla öljyillä:) vähän tuntui että menisi vaihteet herkemmin päälle. Vaikka on ne ennekin ollut erittäin herkät, mutta tuntui jotenkin että herkistyi entisestään :)

Puhdistin laatikon suodattimen ja pyyhin sitä pohjaa sen mitä käsi sopi.ensi viikolla vaihellaa seuraaviin autoihin

75W öljy on erittäin juoksevaa, ja meni hienosta sihdistäkin hyvin läpi.

Näkee sitten kovemmilla pakkasilla miten pelaa, mutta alku näytti jo aika hyvältä :idea:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Viesti Kirjoittaja supo »

Vanhassa -89 900c:ssä käytin 10w-40, eikä mitään ongelmaa vaihteiden kanssa. Hyvin kytkeyty ja kevyt oli käytellä.
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mun satkussa 10W40 moottoriöljyillä on vaihdekepin liikuttaminen pakkasella jäykkä ensimmäiset puoli kilometriä. Mitä kovempi pakkanen, sen jäykempi liikuttaa. Jossain -40 pakkasilla viimetalvena oli kylmälähdöt hankalia. 200metriä piti ajaa ykkösellä, sit kun vaihtoi kakkoselle, meinasi vauhti loppua vaihdon hitauden takia.
eeko
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Elo 20, 2003 14:48

ei

Viesti Kirjoittaja eeko »

ei ainakaan sitä atf:ää kannata laittaa ja tuskin pysyykän, sehän on ihan vettä...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pitää kait joskus kokeilla omaan iivariin tuota 75W vaihteistoöljyä, josko sillä saisi vaihteet yhtä liukkaiksi, kuin isäukon 900S -92:ssa. Jotakin muuta, kuin moottoriöljyä on sen vehkeen laatikossa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Itse en ole havaittavaa muutosta huomannut kun mobil rally formula öljyt vaihdettiin mobilin 75W:hen. Kakkonen edelleen takkuaa kylmänä niin luita vihlovasti ettei moista autoa uskalla edes kenellekään lainata.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Se voipi olla että alkaa sulla synkat olla lopussa :cry: Sitä ei enää mikään motor up:kaan korjaa.

Nyt kun saisi vaan vaihdettua tonniseen samat litkut lootaan. Pitää vaan imeä ne vanhat pois, kun joku nero ei ole älynyt laittaa proppua :?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sepä se. Yksi hyvä vinkki on kokeilla erilaisia vaihtotekniikoita. Näin pikaisesti voisin nimetä muutamia. Nämä ovat sitten omien kokemusten perusteella keksittyjä.

Isommalle vaihtotekniikat:

1. Nopea kytkimen survaisu pohjaan ja nopea vaihteen vaihto.
2. Kaksoispoljenta rekkamiestyyliin, eli kytkin ylös vaihdon välissä.
3. Hitaasti ja rauhallisesti, kuin keppi olisi tehty hammastikusta
4. Jos esim. 2-vaihde niskoittelee 1-vaihteelta siirryttäessä, kannattaa nostaa vaihtamisajankohtaa myöhemmäksi, eli kierrättää 1-vaihteella hiukan korkeammalle. esim 3000rpm asti. Kaasua ei tietenkään ole pakko survoa pohjaan vaikka antaa kierrosten nousta hiukan ylemmäs.

Pienemmälle vaihtotekniikat:

1. Kytkin nopeasti pohjaan ja välitöntä toimintaa
2. Kytkin ylös ja välikaasua kierrokset tuonne 3000rpm asti, jonka jälkeen ripeä vaihteen kytkentä. 2-vaihde kytkeytyy välikaasun avulla monissa autoissa helposti 50-60km/h vauhdissa ilman kytkintäkin. :)
3. Pysähdyttäessa esim. liikennevaloihin ykkönen kytkeytyy helpoiten, juuri hetkeä ennen auton pysähtymistä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

joo kyllä tos on täytyny väkisinkin opetella vaihtamistekniikkaa. Eli kakkosta kohti tikku äärettömän hitaasti, ja sit kun joku "ottaa vastaan" niin välikaasua niin tikku jatkaa kiltisti matkaa loppuun asti. Silti kylmänä taidan tästä lähin käyttää vain ykköstä ja kolmosta ensimmäiset kilsat.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lucaf kirjoitti:Silti kylmänä taidan tästä lähin käyttää vain ykköstä ja kolmosta ensimmäiset kilsat.
Isän virkavallanmustassa on sama ominaisuus on ollut niin kauan kuin muistan, mutta pari vuotta se loppu ku vaihdettiin laatikkoöljyt juuri tuohon Nesteen Hypoidi MP 75W öljyyn. Omaani, ysiysiin, teetätin aikasta ison remontin syksyllä 2001. Silloin koko voimansiirtoon vaihdettiin kaikki laakerit, laatikkoon vaihdettiin olikos se ryhmäakseli tms. ja sisempien vetareiden kupit taidettiin kääntää puolelta toiselle (en tiä mikä jippo tuossa on???). Lisäksi siitä asti olen ajanut noilla hypoideilla, siis sillä SAE75W öljyillä, ja todella hyvin on pelannut, niin kuumissa ku kylmissä oloissa. Ja parhaiten verrattuna aikaisempiin Mobilin 80W-90 öljyihin on, että SAE75:set toimii parhaiten lämpötilojen ääripäässä :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vetarien kuppien vaihdolla ristiin tuodaan ehjää kulutuspintaa kolmipäisille nivelille. Nimittäin kuppien kulutuspinta on kulutustavaraa. Ongelma ei kuitenkaan poistu tuolla ristiinvaihdolla, vaan siirtyy paikasta toiseen. Siinä missä kuluneiden kuppien aiheuttama ravistus tuntuu kiihdytettäessä, niin kuppien vaihdon jälkeen ravistus siirtyy moottorijarrutukseen. Näin oli mun tuplaysissä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ALFAMER SAAB 900 (79-93) Korjausopas:


Vaihteisto, käsivalintainen:
---------------------------------
Moottoriöljy (mineraaliöljy) luokituksen API-service SG, SF/CC, SF/CD mukaan. Viskositeetti: 10W30 tai 10W40. Esim Mobil Super M, Mobil Super. SYNTEETTISTÄ MOOTTORIÖLJYÄ EI SAA KÄYTTÄÄ


Automaattivaihteisto
------------------------
Fordin erittelyn M2C 33F tai G mukaan. Esim Mobil ATF 210

Automaattivaihteisto, vetopyörästö
----------------------------------------
Moottoriöljy luokityksen API-service SG, SF/CD, SF/CC tai CCMC G3/PD1 mukaan. Esim Mobil Super M, Mobil Super. SYNTEETTISTÄ MOOTTORIÖLJYÄ EI SAA KÄYTTÄÄ.


Tehostettu ohjausvaihde
----------------------------------------
Texaco Power Steering fluid 4634, tuotenro (45) 30 09 800 tai GM Power steering fluid, tuotenro 105 0017 1 litra, 105 2884 0,5 litraa
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

no niin

nyt on pakkasilla päästy kokeilemaan 75 toimintaa. Oikein hyvältä tuntuu :) vaihteet menee päälle niinkuin pitääkin. Eikä tunnu mitenkään niin jäykiltä vaikka pakkasta on vähä yli 20 raatia 8)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
900Iivari
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 09:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Askin öljytilavuus?

Viesti Kirjoittaja 900Iivari »

Sabasta on vaihteistoöljyt vajunneet tikun alarajalle. Täytyy siis joko lisätä öljyä tai vaihtaa samantien uusiin. Mutta foorumilta en löytänyt tietoa että mikä on askin öljytilavuus. Eli paljonko tuota öljyä tarvitaan

a) tikun alarajasta ylärajaan?

b) öljyn vaihtoon?

Samaan hengenvetoon vois vielä kysyä viisammilta että miten vaihdelaatikon öljytikun putki on askin kyljessä kiinni? Meinaan kun koko putki tikkuineen heiluu aikalailla. Siinä on joku kiinnike ollut pakosarjaan, mutta joskus lahonnut irti.
_______
Ex- 900i -87
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kaikkiin en nyt muista vastausta, mutta ainakin jotain tietoa on.

Se öljyntäyttötikku ja putki ovat ainakin mulla kiinni pakosarjassa(-88 C saapas).

Jos 5 lovinen loota, niin tilavuus on 3.5 litraa enska mukaan lukien. 4 lovinen tietenkin vähemmän.

Jos on mahdollista, niin vaihda sinne lootaan Nesteen hypoidit. Muuttaa vanhankin laatikon paljon kevyemmin toimivaksi ja mikä tärkeintä, se toimii vaikka minkälaisilla pakkasilla. Toki, pelkkään täyttöön riittää ihan normaali 10w-30 moottoriöljy(synteettistä ei saa käyttää), jos et halua vaihtohommiin ryhtyä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin