900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Noniin, viimeinkin on painelaakeri, silmälaakeri, kampuran stefa ja varmuuden välttämiseksi työsylinterin tiivisteetkin.

Painelaakerin, silmälaakerin ja työsylinterin remppaus onnistunee nyt lähes sormia napsauttamalla, kun nopan kanssa tuli harjoiteltua, mutta kampiakselin stefaa ei vauhtipyörän päähän ole tullut laitettua.
Onkos tuo vauhtipyörä kovasti kiinni? Missä tai miten tuo stefa siellä on kiinni? Toisessa päässähän se on siinä ö-pumpun kannessa ja homma oli helppo, kun kannen otti irti, mutta onko vauhtipyörän takana sitten joku irroitettava laippa tms. jossa tuo on kiinni? Meneekö tuossa vielä jotain muita tiivisteitä uusiks, kun hommaa tekee?
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Onpahan sitten vaihdettu satkuun painelaakeri, silmälaakeri ja samalla työsylinterin tiivisteet. Kytkin toimii kuin uusi.:D

Tilaa oli mukavasti enemmän tehdä kuin nopassa, mutta paineasetelma oli eri mallinen ja sinne oli vaikea saada mitään 3mm paksumpaa lankaa väliin. Koitin vielä irtonaisellakin asetelmalla tunkin kanssa eikä sinne saanut sen paksumpaa tavaraa väliin, vaikka kuinka sotki tunkilla..
No tulihan se sorkkaraudan kanssa pois pienemmälläkin välikappalella, joten se siitä.
Silmälaakeri oli paskamainen irroitettava. :evil: Ei sattunut löytymään sitä jonkun mainostamaa betoniankkuria, jolla sen olisi kiskaissut pois. Päädyin lopulta hitsaamaan kierretapin kiinni laakeriin ja sopivaa rautaa vasten kiertämällä laakeri nousi pois.
Löytyi samalla syy miksi painelaakeri pyöri niin vinossa: laakerin takana oleva lukkorengas oli poikki ja lähes puolet puuttui! 8O Kyseistä rengasta ei edes ollut tuossa tiivistesatsissa, vaikka se isompi lukkorengas ja jopa muoviholkki oli, mutta onneksi sattui olemaan samaa kokoa kuin Scanian ristinivelen lukkorenkaat. Niitähän riittää ja sain uuden lukkorenkaan mäntään..
Suosittelen työsylinteriä korjaaville tuon lukkorenkaan ostamista erikseen ja vaihtamista, ettei sitten käy ikävästi, jos vanha pettää.;)

Kokoaminen oli helppo juttu kytkimen ilmausta lukuunottamatta, joka onnistui vasta sillä perinteisellä pyörän sisäkumi -kikalla. Nopassa ei se jostain syystä toiminut, vaan ainoastaan polkemalla sai ilmattua. 8O

Se kampuran stefa jäi sitten vaihtamatta, kun en alkanut pakertamaan vauhtipyörää irti. Ei se vielä näytä vuotavan ja toivottavasti ei alakaan. Täytyy koputtaa puuta..

On se vaan kumma, miten ihan lutkusta kytkimestä tulee jämäkkä, kun vaihtaa työsylinteriin tiivisteet. Asetelma ja levy kumminkin olivat todella hyvässä kunnossa, vaikka ajattelin, että joutuisi kohta koko kytkinrempan tekemään.

Saabissa ei taida levy kulua ollenkaan, kun tuostakaan ei ole kytkintä avattu sen vajaan 300tkm aikana vaihdettu, minkä auto on ollut äidillä, isällä ja mulla. Nythän autolle ei enää paljon ajoa kerry, kun isällä pitkän matkan autona, nopalla kun ei hirvittävän pitkää matkaa jaksa tehdä.. Varsinkaan pakkasilla. :lol:
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Porsi sitten..

Olisiko kenelläkään kuvia projektia varten.Niistä on kiva katsella ku alkaa remppaamaan ensimmäistä kertaa :)
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
SaabiSakke
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

Tässä kuvalliset ohjeet lontooksi: http://www.hexfiles.com/site/index.php? ... &Itemid=69

Jonkun foorumilaisen kirjoittama ohje, joka tuli kopioitua koneelle ennen remppaa:

Kytkimen korjaus:
Motonetin kytkinpaketissa tulee asetelma, levy ja painelaakeri mukana, hinta noin 95e. Mut jos kytkin on hyvässä kunnossa niin pelkkä painelaakerin vaihto riittää. Kustannukset silloin alle 20e. Helppo homma tehdä itsekkin:


1. Konepelti pois (kaks pulttia + pissapojan letku).
2. Muovisuojus kytkimen päältä pois, iac:n letkun voi joutua irroittamaan.
3. Kaveri painaa kytkimen pohjaan ja samalla toinen laittaa ~4...6mm vaijerin asetelman väliin niiden kielekkeiden ulkokehälle. (Mahdollisimman iso vaijeri, parhaan tuloksen saa kun laittaa vielä painelemisen välillä jotain painelaakerin ja sylinterin väliin jotta kytkimen automaattinen säätyminen saa sylinterin painamaan entistäkin syvemmälle asetelman kasaa.) Välillä voi meisselillä vauhtipyörästä hiukan pyörittää että saa sen vaijerin koko matkalle. Huolellisuus tässä vaiheessa takaa että kohta 8 onnistuu.
4. Vaihteiston pyöreä kansi auki siitä syylärin takaa (metalliklipsu).
5. Muovinen suojus pois akselin päästä.
6. Ulosvetäjällä (lattarauta jossa reikä ja sopiva pultti) akseli irti, akselia ei saa kokonaan ulos mutta se riittää.
7. Asetelman pultit auki.
8. Asetelma, kytkinlevy, painelaakeri ja työsylinteri kerralla pois.
9. Uus painelaakeri paikalleen ja kamat takas.
Kasaamisen jo varmasti täs vaihees osaa...


Minäkin korostan tuota riittävän paksua vaijerin(käytin jarruputkea) laittoa sinne kielekkeiden väliin. Muuten paketti ei mahdu tulemaan pois ja sitte vi****** :twisted:

Foorumillahan on muutamilla henkilöillä siihen tarkoitukseen tehty työkalukin olemassa. Helpottaa varmasti mukavasti sitä hommaa.
Saabiton mies since 7/2022
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Kiitos tuhannesti oikeanlaisesta vastauksesta. Hommaan vielä kirjastosta korjauskirjan niin luulisi tämän onnistuvan.

-suuri kiitos.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

alkuperäinen välirengas ja alkuperäisen kopio työkalu ei aiheita hiki karpaloita otsalohkolla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Lisää ohjetta vielä tuolla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 1#p1023421

Jos ei ole tuollaista orkkistyökalukankea ulottuvilla ja työsylinteriä ei saa enää hyödynnettyä asetelman kokoonpainamisessa, niin tuolla on ihan toimivaksi todettu konsti: http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkimen_purku/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Vaihteet ovat toimineet mielestäni moitteettomasti joten ilmeisesti minun tarvitsisi vaihtaa ainoastaan pääsylinteri. Mitä silloin minun pitäisi noista kohdista noteerata?
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Jus kirjoituksesta löytyikin tarvittava tieto :)
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Aloita selvittämällä missä se vika on. Kerro vaikka aluksi mitkä ne oireet nyt ovat. Kytkin ei irrota? Onko jarrunestettä hävinnyt säiliöstä, näkyykö vuotoa vaihteiston alla vauhtipyörän kohdalla tai kytkinpolkimen varren suunnalla? Auttaako kytkimen ilmaaminen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Nestettä oli kadonnut.. Ilmattiin,ei auttanut. Oireili alkuun sillä että otti todella napakasti alhaalta kiinni.Välillä toimi mielestäni aivan normaalisti. Ennen ilmausta ei enää vapauttanut vaihdetta ollenkaan. Poljin oli myös ennen sitä lerpsu.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Polkimen sylinterin palautusjousi voi olla poikki sylinterin sisältä. Tuo ei selitä nesteen katoamista, mutta huonoon irroittamiseen kyllä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pela
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja pela »

Tuosta pääsylinteristä on varmaan hyvä projekti aloittaa. Jos itselleen tekee ja budjetti myötää niin oma kokemukseni on se että kannattaa jumpata yhdellä kertaa koko linja uusiksi.

Omaan autooni edellinen omistaja oli tehnyt budjettikorjauksen
vaihdattamalla pelkän painelaakerin ja jättänyt aavistuksen tihuttavan työsylinterin paikoilleen sillä seurauksella että 15tkm myöhemmin sain ilon tehdä painelaakerin vaihdon uudelleen. Muistaakseni uusilla osilla koko linjan korjaamiseen paloi n 300€ ja 10 tuntia omaa työtä. Suurin syy kytkimen tuhoutumiseen vaikutti kuitenkin olevan aika ja vettynyt kytkinneste(pahat syöpymät sekä pää-että työsylinterissaä), eivät ajetut kilometrit.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Kytkimen työsylinteri lähtee liikkumaan itsestään paikoiltaan polkimen ollessa painettuna. Eli ilmeisesti vuoto löytyy sieltä. Muualta ei löytynyt pikaisesti tutkimalla vuotoja.

Huomenna Mekonomelta hakemaan uusi.Jos vika saataisiin loppumaan.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Työsylinteri siis työntää asetelman kokoon, kytkin irrottaa aluksi, mutta poljin edelleen pohjassa pidettynä työsylinteri palautuu ja kytkin alkaa ottaa kiinni (moottori käynnissä vaihde päällä auto pyrkii hiljalleen liikkeelle). Jos työsylinteristä tai letkusta ei nesteet vuoda ulos, niin näillä oireilla pääsylinterin tiivistevika. Pääsylinteri on siellä rintapellissä, polkimen luona.
Vastaa Viestiin