Mulla on kanssa samanlaisia kokemuksia. En huomannut minkäänlaista merkittävää eroa ajoiko matkaa reipasta moottoritienopeutta vai maantiesatasta, tai jonoyhdeksääkymmentä. Tuntuu, että puheet siitä, että matkanopeuden tiputtaminen moottoritiellä laskee merkittävästi kulutusta, on puppua kaasarin kohdalla. Toimisko moottori sitten paremmalla hyötysuhteella suuremmalla kuormituksella tms. Vaihde kun yleensä on aina vitonen, oli nopeus mitä vaan 80 km/h yli.akyttala kirjoitti:Onpi tullut nyt kulutusta mittailtua enemmänkin tankkaamalla aina täyteen. Maantiekulutus pysyy aika tarkasti siellä 6,5 litrassa, jos nopeus moottoritielläkin pysyy alle 130km/h. On tullut myös ajettua pelkkää kaupunkiajoa ja kulutus on jonkin verran isompi: 20l/sadalla näyttää menevän, ajotyylinä se tavanomainen, eli lähdetään aina valoista niin paljon kuin Saappi antaa myöden. Keskikulutus pysyttelee tiukasti siinä 8-8,5 litran paikkeilla, riippuen paljonko tulee kaupungissa viikon aikana pyörittyä.
Tuo matala keskikulutuskin näyttää tukevan sitä, että maantiellä tuo on tosi pieni ruokainen. Näyttää tuo yhdistelmä kaasari+seiskan ensiö olla enemmänkin pitkän matkan auto.![]()
Pierburg kulutus kuriin
Re:
Vanha aihe tuli kaivettua esiin, kun pitäisi tuohon työmatkakulkineeseen latella kaasariin uusia osia. Mulla on PCS:n kautta tilattu Pierburgin huoltosarja ja siinä on tuon neulan hiontakoodi juuri tuo ei toivottu PN, mikähän neulan hionnassa on erilaista ja mistä saisin vielä tuon YC koodatun neulan?b20 kirjoitti:Jos uusit neulan samalla niin tarkista hiontakoodi on sivuilla mainittu (YC) motonetin on (PN), jolla ei onnistu enää seossäätö tyhjäkäynnillä kunnolla.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Pierburg kulutus kuriin
Vastaan itselleni tuohon neulan erilaisuuteen mitä nyt käytetystä pystyi havaitsemaan. Vanha neula on hiottu symmetrisesti kartioksi koko matkalta, uudessa PN neulassa on kärjessä selkeä porrastus ja kärki on kapeampi. Mitähän tuolla on haettu, rikkaampaa seosta, kun alipainemäntä on nostanut neulan lähes ylös asti? Jäi neula vaihtamatta, muut osat uusittiin.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Pierburg kulutus kuriin
Itse olen pitänyt tuplakaasarin kulutuken kurissa säätämällä tuloilman lämpotilaa. Siihen vaikuttaa ilmanputsariulta ja pakosarjalta tulevan kanavan liitoksessa oleva läppä, jota ohjaa vaijerin välitykseöllä imuletkussa oleva tearmostaatti. Sitä voi säätää vaijerin pituussäädöllä. Säätö on herkkä ja muuttuu jatkuvasti eli vaati säätöä vuosittain. Kun imuilman putki ajon jäålkeen oli kädenlämpöinen, tulos oli hyvä ja vahälla mentiin niin baanalla kuin kaupungissa. Myös kylmäkäynnistyksen jälkeinen käynti parani. Imuilman lämpö vaikuttaa polttoaineen höyrystymiseen. Kannattaa kokeilla. Käsitykseni on (firman 90:n perusteella vuosien takaa, että Pierburgkin kulkee vähällä). terv- 10*SAAB