Ostinpa 900 ässän

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Eski kirjoitti:Jep, Bilsteinit oli vain vähän ajetut, mutta olivat jääneet purkuautoon vähäksi aikaa ja siinä yhteydessä olivat vähän "patinoituneet". Tilasin myös Sachsin SuperTouring Sport-iskarit, mutta takaiskareita ei ole vielä kuulunut. Ajattelin kokeilla noita Bilsteinejä tuossa ihan mielenkiinnosta ja laitan Sachsit Aeroon, että pääsen niistä surkeista Advantageista eroon...

Eski
Jaa,täällä on siis joku muukin samaa mieltä noista Advantag:eista.kaiken kehumisen jälkeen laitoin itekin moiset 2 autoon alle.Mulla on -79 satkussa ja -90 satkussa sellaiset.Ton -79 alla ne vielä menee kun on vakiojouset ja ei ole kallistuksenvakaajia.Tosin kokemukset ovat vielä hyvin pieniä koska auto on vieläkin projekti.Mutta on tuolla tullut kuitenkin n 500 km ajeltua.-90 alla madallusjousien kera tuntuu ihan hemmetin pehmeeltä tuo paketti.Soralle ne mulle onkin sopivat mutta muuhun en oikein osaa suositella.Lisäksi tuntuu kuin auton etu ja takapää olisi eriparia.No noilla nyt joutuu ajelemaan kun just vaihdoin -90 satkuun takapäähän iskemättömät,vaikka edellisillikään ei tullut ajettua yli 5tkm..
Nyt pitäisi seuraavaksi ostella iskarit emännän -84 gli satkuun.Aion ihan piruuttaani kokeilla nestevaimentimia,koska auto on tehtaalta sellaisilla lähtenyt. :wink:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Äläs nyt, kun siitä koukusta oli tässäkin remontissa hyötyä, kuten kuvasta näkyy :D Törkeän näköinen se kyllä on, etenkin tuosta kuvakulmasta... Ruosteesta tulikin mieleen, että takaiskareiden yläpäät oli aika pehmoiset. Piti laittaa isot prikat iskarin kumien väliin, kun oli reikä kasvanut turhan isoksi. Pitänee kemppiliimata korjauspalat sinne jossain vaiheessa...

Eski
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Hyvinhän tuo Ässäkin näyttää edistyvän. Milläs varaosanumerolla motonetistä Saa nuita Sachsin iskareita mikkä soveltuu tohon og-turbon alle?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Satkun rassaaminen on terapiaa :D

En tiedä saako Sachsin Super Touringeja Motonetistä, mutta melkein mistä tahansa varaosaliikkeestä niitä pitäisi saada tilattua. SuperTouringit ovat siis samat kuin 900 alkuperäisiskarit.

Sachsin oman luettelon mukaan Turbo16/S vakaajalla etuiskari on SA 112 102. Takaiskariksi tarjotaan jostain syystä Advantagea. Turbo16 Sport-alusta SuperTouring etuiskari on SA 112 103 ja takaiskari SA 112 104. Itse tilasin siis nuo Sportit, joista olen saanut vain etuiskarit ja takaiskarit on tehdastilauksessa... Nuo sport-etuiskarit tuntuvat ainakin todella jämäkiltä, kun yritin niitä käsin puristaa kasaan.

Eski
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pikku päivitystä vaan.... :lol:

Tuosta etujarrujen http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_5286.jpg remppatarpeesta nyt vois olla montaa mieltä, monessa käyttiksessä on näkyny paljon pahempiakin joilla vielä menty katsastuksestakin läpi. :roll:

No ohan uudet aina uudet.

Jousityökalulle olisi myös käyttöö.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ei oikein näy tuosta kuvasta, mutta jarrulevyt olivat jo aika pahasti kuopilla ja leyvjen kulutuspinta varmasti alle hyväksyttävän rajan. Eihän noita tosin yleensä katsastuksessa mitata. Jarrut lisäksi pitivät omituista kahinaa, kun painaa jarrupoljinta ihan aavistuksen, jonka luulin johtuvan noista epätasaisesti kuluneista etujarruista, mutta kahina ei poistunut etujarruremontilla, joten ehkä ne takajarrutkin olisi pitänyt uusia saman tien, eikä alkaa kitsastelemaan :evil: Uudet jarrulevyt maksaa muutaman kympin kipale, joten kovin suuresta kulusta tuossa ei mielestäni ole kyse...

Eski
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja haffu »

Ei löytynyt oman satkun vanhoista levyistä kuvaa, mutta olivat käyneet kyllä erittäin ohkasiksi. Lisäksi levyssä oli isoja uria ja kohoumia. Noin millimetrin kumpaankin suuntaan. Myös palat olivat aivan loppu. Satulat taas näyttivät edessä suht tuoreilta.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

On tullut nähtyä vanhoilta hyviltä ajoilta säästettyjä jarrulevyjä ja voin sanoa, että ei paljoa veitseä paksumpia olleet. :mrgreen:

Eräällä korjaamolla vaan poimineet muistoksi jostain autosta, kuulemma jarrut oli vielä pitäny hyvin :wink:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tältä ässä näyttää nyt. Jousiremontin ansiosta kori on paremmin vaakatasossa, eikä kulje enää keula pystyssä: http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... S_SAAB.jpg

Eski
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hirmu maasturi....... missä noin komea :saab: myyntipulju on?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Hyvältä näyttää ! :)

Mielestäni tuommoinen sininen väri nuorentaa kyllä aika paljon OG900:sta ja sopii muutenkin hyvin satkuun..

Vaikka short spoket alle niin avot!

- Matti
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Mimmi kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:missä noin komea :saab: myyntipulju on?
Näytti olevan Laakkonen Jyväskylä (jollen hirveän väärin katsonut).

Kyllä se meidän osakeidas on.... :mrgreen: :mrgreen:

Tuollahan käydään aina shoppailemassa.... :lol: :lol:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tomaatti kirjoitti:
Eski kirjoitti:Jep, Bilsteinit oli vain vähän ajetut, mutta olivat jääneet purkuautoon vähäksi aikaa ja siinä yhteydessä olivat vähän "patinoituneet". Tilasin myös Sachsin SuperTouring Sport-iskarit, mutta takaiskareita ei ole vielä kuulunut. Ajattelin kokeilla noita Bilsteinejä tuossa ihan mielenkiinnosta ja laitan Sachsit Aeroon, että pääsen niistä surkeista Advantageista eroon...

Eski
Jaa,täällä on siis joku muukin samaa mieltä noista Advantag:eista.kaiken kehumisen jälkeen laitoin itekin moiset 2 autoon alle.Mulla on -79 satkussa ja -90 satkussa sellaiset.Ton -79 alla ne vielä menee kun on vakiojouset ja ei ole kallistuksenvakaajia.Tosin kokemukset ovat vielä hyvin pieniä koska auto on vieläkin projekti.Mutta on tuolla tullut kuitenkin n 500 km ajeltua.-90 alla madallusjousien kera tuntuu ihan hemmetin pehmeeltä tuo paketti.Soralle ne mulle onkin sopivat mutta muuhun en oikein osaa suositella.Lisäksi tuntuu kuin auton etu ja takapää olisi eriparia.No noilla nyt joutuu ajelemaan kun just vaihdoin -90 satkuun takapäähän iskemättömät,vaikka edellisillikään ei tullut ajettua yli 5tkm..
Nyt pitäisi seuraavaksi ostella iskarit emännän -84 gli satkuun.Aion ihan piruuttaani kokeilla nestevaimentimia,koska auto on tehtaalta sellaisilla lähtenyt. :wink:
Mulla ei ole huonoja kokemuksia Advantageista. Tai no, aluksi oli mutta sekin korjaantui edessä pohjaanlyöntikumeja lyhentämällä. Keula pomppi loivissa heitoissa mutta nyt ottaa loivatkin kuopat tasaisesti, kun jousi pääsee joustamaan enemmän eikä pohjaanlyöntikumi toimi osana jousta.

99:n alusta toimii samalla lailla vaikka siinä alla KYBin Gas-a-justit eli jahka se tulee joskus taas liikenteeseen niin lyhennän siitäkin em. kumeja.

Semmoisenkin olen huomannut, että molemmissa mun autoissa alusta käyttäytyy samalla tavalla, vaikkakin satku ei lähde niin herkästi puskemaan. Se mistä eniten pidän noiden alustoissa on se, että perstuntuma hyvä ja alusta "viestittää" esim. onko pitoa vai ei. Viime perjantaina hain kylältä lounasta ja ajoin kotiin syömään. Kotitielle kääntyessä hieman liian lujaa lähti perä luistamaan loskan päällä mutta ei ollut mikään ongelmaa hoitaa tilanne hallintaan. Tilannenopeutta oli liikaa, se on pakko myöntää, mutta silti tilanne ei päässyt yllättämään.

Se on kuitenkin sitten jokaisen oma valinta mitä osia autossaan käyttää.

btw. Hieno Saab-liike Jyväskylässä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onko raadilla kokemusta Rikun tarjoamasta paketista, johon kuuluu madallusjouset ja Bilsteinin iskarit? Tulisi satkuun 16" cross spoke vanteiden kaveriksi maltillisilla renkailla varustettuna.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä ole kokemusta, mutta olen alkanut vähän epäillä Lesjön (tai Kilenin) madallusjousien sopivuutta satkuun ylipäätään. Rikun paketissa on varmaankin Bilsteinin Sportit, jotka pitäisi olla varsin hyvät. Aion vielä testata Aerossa madallusjousia niillä Sachsin Sport-SuperTouringeilla, mutta jos ei toimi, niin sitten lähtee myös madallusjouset kuikkaan ja tilalle Saabin sportti-jouset tai vastaavat... Tuo ässä on noilla Motonetin jousilla ja käytetyillä Bilsteinin perusiskareilla on selvästi parempi joka suhteessa kuin Aeron Lesjöfors+Advantage -alusta. No ulkonäöllisesti Aeron madallettu alusta on tietysti paremman näköinen.

Olen hieman ihmetellyt ässän bensankulutusta, joka oli noin 12 litraa satasella. Hieman viritetty 900 Aero vie vastaavassa ajossa korkeintaan kympin. Ässään on uusittu kaikki sytkäpuolen osat ja suodattimet, joten niistä sen ei pitäisi johtua... Tyhjäkäynti putoaa myös välillä niin alas, että auto meinaa sammua. Yleensä kuitenkin toimii normaalisti. Tyhjäkäyntiventtiiliä en ole vielä putsannut, joten sitä voisi kokeilla aluksi...

Eski
Vastaa Viestiin