Pierupurkin kyljessä oleva sähköhässäkkä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Pierupurkin kyljessä oleva sähköhässäkkä

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Tere,

Tuossa harrastepeliä tutkiessani ja konetta puunatessa, huomasin Pierburgin kyljessä ( kaasarin oikeassa kyljessä, kuskinpuolelta katsottuna) sellaisen jonkun relehässäkän. Siihen tulee piuha jostain??? Ei pysty hahmottamaan ilman mitään opusta, mikä se voisi olla. Onko se jotenkin rikastimeen liittyvä asia.
Siinä on myös letkulle lähtö/ paluu...

Mikä tämän palikan tehtävä on.

Kiitti jo etukäteen...

-H-
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Kuvailusi mukaan käsitän sen olevan jälkikäynninestoventtiili. Virtapäällä kun ottaa johdon irti pitäis kuulua pieni napsahdus, vena menee kiinni
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

OK,

Pitää testata kuuluuko naksaus.
Osaatko sanoa, mikä se letkun lähtö/ paluu on siinä?

-H-
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

jotain saksalaista vittuilua. Ei siihen saboissa ainkaan tuu mitään letkua.Ilmareikä tms. :D
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Se kyljessä, luistin takapuolella oleva "sähköhässäkkä" on kohokammion tuuletuksen ohjauksen solenoidi. Kun kone käy, siis virta päällä, solenoidi vääntäytyy asentoon jossa kohokammiosta tuleva reikä avautuuu imuputkeen. Kun kone sammutetaan, solenoidi palaa lepoasentoon ja avaa kanavan ulkopuolle, siihen pieneen putkeen.

Tyhjäkäynnin estoventtiili, solenoidi sekin, löytyy imusarjan alta. On hyvin saman näköinen.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Hei cc,

Onko sinulla tietoa mistä sitten vedän letkut siihen solenoidin kylkeen.
Siinä ei nyt ole mitään kiinni.

-H-
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Solenoidin kylkeen ei tule letkua. Putkesta tulee hajun verran bensiinihöyryä varsinkin kesähelteellä kun koneen sammuttaa, mutta siitä ei sen enempää haittaa kuin lievä haju.
Jos kohon neula alkaa vuotaa, bensiini karkaa suuttimen kautta kurkuun ja valuu siitä
joko moottorin puolelle tai imupuolelle, riippuen kummalla kyljellä auto sattuu seisomaan.
Suutinhan on alempana kuin tämä tuuletusreikä. Tulvimisesta on omaa kokemusta.

Tässä osoite josta löytyy muutama pdf ohjetta Saabin kaasareista, myös Pierburgista,
ja ihan Lontoon murteella: http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/list.htm
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Pierupurkin kyljessä oleva sähköhässäkkä

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Sahailin tässä 1989 kaasari-Satkua tulille ja lopulta tuo lähtikin. Ja nätisti kävi. Kunnes. Rupesi silmiä kirvelemään ja hyppäsin autosta pihalle niin jo vain oli hallin lattialla meleko läntti bensaa. Tuuletusreiästä puski ainetta niin perkeleesti. Auto seis ja johto irti, ei lähe enää käyntiin.

Erään varaosayksilön kanssa oli sama peli. Bensaa tuli pihalle tuuletusreiästä ja auto ei ees lähteny tulille. Onko tähän nyt joku yksiselitteinen vika?

Tämä viimeksi startattu auto oli seissyt puolenkymmentä vuotta ulkona, ostettiin se eikä ollut mitään roplemia. Ajettiin puuhalapuilla kotiin. Nyt se on seissyt lämpimässä hallissa pari vuotta ja tämmösen teki :(
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Pierupurkin kyljessä oleva sähköhässäkkä

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Ja nyt kun mietin asiaa yön yli niin kohohan siellä varmaan on jumissa.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Mvs
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re:

Viesti Kirjoittaja Mvs »

cc kirjoitti:Se kyljessä, luistin takapuolella oleva "sähköhässäkkä" on kohokammion tuuletuksen ohjauksen solenoidi. Kun kone käy, siis virta päällä, solenoidi vääntäytyy asentoon jossa kohokammiosta tuleva reikä avautuuu imuputkeen. Kun kone sammutetaan, solenoidi palaa lepoasentoon ja avaa kanavan ulkopuolle, siihen pieneen putkeen.

Tyhjäkäynnin estoventtiili, solenoidi sekin, löytyy imusarjan alta. On hyvin saman näköinen.
Onko tuo tarpeellinen? voiko ajella ilman johtoja vai pitääkö virittää joku piuha kaasarille? Minulla on tuplis,johon on joku vaihtanut pierburgin tilalle,ja mitään johtoja ei tule kaasarille.
Vastaa Viestiin