ignitor kärjetön sytytys.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

ignitor kärjetön sytytys.

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Mikä ignitor sopii b.koneen jakajaan?
Malli 1847V, jota ignitor ehdottaa, ei käy koska se on väärän kätinen. 1847V käy kuuppaan, muttei 99:siin.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: ignitor kärjetön sytytys.

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

muistaakseni johonkin saman aikakauden volvoon meni sama virranjakajan kansi kuin 99... jos siitä jotain apua olisi...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: ignitor kärjetön sytytys.

Viesti Kirjoittaja orava »

korpijaakko kirjoitti:Mikä ignitor sopii b.koneen jakajaan?
Malli 1847V, jota ignitor ehdottaa, ei käy koska se on väärän kätinen. 1847V käy kuuppaan, muttei 99:siin.
Saattaa se silti käydä, kuvista päätellen mutikka on symmetrinen.
http://www.bughaus.com/Pertronix_Ignitor_-_1847V.htm

On muuten hinnoissa isoja eroja, FreeTechnicsillä näky olevan 130 eur, jenkkilässä näky olleen 68 taalaa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: ignitor kärjetön sytytys.

Viesti Kirjoittaja orava »

orava kirjoitti:
korpijaakko kirjoitti:Mikä ignitor sopii b.koneen jakajaan?
Malli 1847V, jota ignitor ehdottaa, ei käy koska se on väärän kätinen. 1847V käy kuuppaan, muttei 99:siin.
Saattaa se silti käydä, kuvista päätellen mutikka on symmetrinen.
http://www.bughaus.com/Pertronix_Ignitor_-_1847V.htm

On muuten hinnoissa isoja eroja, FreeTechnicsillä näky olevan 130 eur, jenkkilässä näky olleen 68 taalaa.
Komento takas, ei käykään, koska tuo aluslevy, mihin palikka kiinnitetään on epäsymmetrinen. Aluslevy ruuvatan kärkien paikalle. Katsoin just omasta kajakista.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: ignitor kärjetön sytytys.

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Jep. Tuon ignitorin kanssa on sama homma kuin kärkien kanssa. Kuupan kärjet ei käy 99:siin ja päinvastoin koska ne on eri kätiset.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: ignitor kärjetön sytytys.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mullahan tuollainen löytyy eli kyllä sellainen malli on olemassa jonka saa B-moottorin jakajaan. Ainoa mitä joutuu tekemään on ottaa vähän materiaalia Dremilillä (tai vastaavalla vinkulla) jakajan kannesta pois, että se mötikkä pääsee kääntymään jakajassa = alipainesäätö toimii. Sen mötikän yksi nurkka ku menee justiin yhteen koloon kannessa.

http://kuvablogi.com/nayta/714286/

Tuossa kuvassahan se näkyy ja tuossa mötikän päällä on jotain tekstiä. Voisin huomenna käydä lukemassa sen ja ettei sen Ignitorin pussin missä ainakin luki sen tyyppi.

Ja jos oikein muistan niin tämä ei ollut Saabiin tarkoitettu vaan johonkin muuhun missä jakaja ja kärkien kätisyys passaa.

Pistetääs vielä käyttökokemuksia eli aivan mahtava kapistus. Ei tarvi säätää kärkiä, aina sama ennakko eli kertaakaan en ole ennakkoa joutunut säätämään (itse tietenkin testaillut erilaisia), käynnistys on nopea eikä tarvi sahata edes kuumalla koneella ja mikä parasta niin FlameThrowerin kanssa antaa aivan poskettoman kipinän, kun mulla ei ole kone lähellekään säädöissä kannen vaihdon jälkeen ja kaasuttimenkin sekä putsasin että pistin ohjekirjavakiosäätöihin niin ei senttiä tarvi lämpömittarin nousta niin saa laittaa imun pois :mrgreen:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: ignitor kärjetön sytytys.

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Joo tuo on oikeankätinen sulla tuossa kuvassa. Kos saat tyypin selville, niin eiku foorumille. Tuo 1847V on muutern samanlainen kun tuo sinun, muuta peilikuva.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: ignitor kärjetön sytytys.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla on se pussi jossakin vintissä tai sitten tallissa, etin sen ku kerkeän. Mutta katsoin tuosta mötikän päältä ja siinä lukee "21T-V4".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: ignitor kärjetön sytytys.

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Mulla lukee 19 AE - V5 mitä sitten tarkoittakaan
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: ignitor kärjetön sytytys.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No niin, nyt se pussi löytyi ja tässä sitten se PerTronix Ignitor koodi tulee ==>

1843

Olkaa hyvät, Saabistit :mrgreen:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: ignitor kärjetön sytytys.

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Paljon kiitoksia :P
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: ignitor kärjetön sytytys.

Viesti Kirjoittaja toms »

Jos kärjettömän haluaa B-koneeseen niin eikös se oo helpoin ottaa 99 petrosta tai Turbosta. niissä on erilliset johtosarjat yms. ja todella helppo kytkeä ja pelaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: ignitor kärjetön sytytys.

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Jos joku purkaa alkuperäisen sytkän alkuperäisestä 99 turbosta ja laittaa sen suht yleiseen kaasari malliin, niin potkin munille jos nään. :mrgreen: Itellä on tuo 99 turbo tallissa ja niin on nimimerkillä oravakin :wink:
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: ignitor kärjetön sytytys.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

toms kirjoitti:Jos kärjettömän haluaa B-koneeseen niin eikös se oo helpoin ottaa 99 petrosta tai Turbosta. niissä on erilliset johtosarjat yms. ja todella helppo kytkeä ja pelaa.
Ignitorin kanssa ei tarvi purkaa mistään mitään, nähdää vaivaa ja tutkia mitään sähkökaavioita.

Ignitor yksinkertaisesti asennetaan niin, että autosta otetaan kärjet ja konkka pois. Sen jälkeen painetaan magneettipyörä akseliin, asennetaan ite mötikkä kärkien tilalle ja säädetään "kärkiväli" korkeintaan arvoon 0.030" mukana tulleella muovipalalla (joka siis on 0.030" paksu eli pienempi käy mutta mötikkä ei saa koskea magneettipyörään). Lopuksi kytketään + ja - puolan vastaaviin.

Seuraava vaihe on auton käynnistys ja ennakon säätö. Eli eipä tuota enään helpommin voi tehdä, itse en mistään hinnasta alkaisi purkamaan johtosarjaa jostain 99:stä ja asentamaan toiseen kärjettömän sytyksen toivossa.

Ja mitä visuaaliseen puoleen tulee niin Ignitorilla moottoritila pysyy lähes muuttumattomana verrattuna siihen, että sinne kytkisi 99:n oman kärjettömän sytkän. Itsellä tosin näkyy FlameThrowerissa tarra joten ei voi erehtyä etteikö sytkää ole vähän rukattu.

Toisaalta, Ignitorissakin on heikkoutensa. Ainoa mistä jotain vaivaa on, kun jakajan kantta vaihtaessa joutuu ottamaan vähän materiaalia pois.

Mutta jos joku haluaa välttämättä asentaa 99:n sytkän niin en kyllä estele :wink:

E: Ja ainakin enne tuli mukana http://kuvablogi.com/nayta/2749083/ :mrgreen:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: ignitor kärjetön sytytys.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

nostellaas ylös,löytyykö h-koneen jakajaan systeemiä?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin