Öljynpaineet kadoksissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

En tiedä, onko tästä mitään apua asiaan..vuosia sitten, kun kasasin ensimmäisen (ja viimeisen) Toijotan koneen, olin unohtanut kiertää pienen ruuvin johonkin kohtaa lohkon päätyä, jolloin öljynpaineet pääsivät purkautumaan tuon reiän kautta.
Corvette C5
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

eli siis minulla tuo öljy purkautui takaisin öljypohjaan..
Corvette C5
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

jos on hammasrataspumppu niin se ei välttämättä ime kuivana!
itelle kävi "ooppelissa" näin. piti öljytä hammasrataspumppu reilusti ennen kuin rupes tuleen painetta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jep. Mulle kävi vähän samaan tapaan täysin eri vehkeen kanssa. 127:stä oli viikon verran öljyt poissa koneesta. Kun laitoin öljyt koneeseen, se nosti öljynpaineet vasta koneen kierrättämisen jälkeen. Arviolta ehkä jotain 3000-4000rpm. Ihan hirvitti, kun kone kolisi aika tavalla. Se teki saman vielä uudestaan työpaikan pihalla, vaikka olin jo ajellut sillä muutamaan otteeseen. Toisen kerran jälkeen ei enää ollut ongelmia. Ihme juttu. Pahaa teki antaa koneelle kierroksia, kun kolisi ja raksutti melko hurjasti ilman öljynpaineita.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

auttoi 16v koneessa kun otettiin öljyn suodattimen jalka irti, ja kaadettiin kanavat täyteen öljyä, sen jälkeen palikat paikalleen, ja kone käyntiin, valo sammui sen jälkee normaalisti.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

avasitko/tarkistitko sen venttiilin siitä öljypumpusta, jos se jäänyt auki roskan tai jonkun muun vastaavan takia? koska jos kanava öljynsuodattimelle pumpusta on täytetty, pitäisi sen alkaa toimia järjen mukaan :?:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mystiseltä kuullostaa.. onko mitään mahdollisuutta pyörittää pumppua "yläkautta" kuten vanhoissa rojuissa kun nosti virranjakajan pois tai vaihtoehtoisesti täyttää kanavia yläkautta esim nostamalla vaikka nokka pois ja nokan kanavan kautta..?
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Pyöriikö jakopää? Siitä näkee pyöriikö oljypumppu. Onko auto hinattavassa kunnossa? hyvä keino saada öljynpaineet ylös on hinata autoa vaihde silmässä ilman sytytysvirtaa(luonnollisesti). Eli repiä vaikka puolanjohto irti ja varovasti hinata. Parisataa metriä pitäisi riittää, että ö-p valo sammuu.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kalkattiko ne venttilinnostimet vielä pahasti toisellakin pumpulla? Ajattelin vaan ettei ole itse öljynpainesensori saanut "iskua" ja siksi valo palaa?

-Ville
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Ihan aluksi todettakoon, että saapin konetta en ole joutunut noin syvältä räpläämään, muita on kyllä käsiin levinnyt.

JOs nyt edellisistä oikein ymmärsin, niin öljy kiertää koneessa, mutta paine ei nouse. Öljy siis pääsee takaisin pohjaan väärästä paikasta. Nähdäkseni nyt pitäisi selvittää onko se väärä paikka öljypumpun ylipaineventtiili vai onko jossain kanavassa iso reikä, josta puuttuu proppu tai onko "vierasesine" tehnyt reiän. Minkään laakerin kautta en uskoisi paineen katoavan noin totaalisesti.

Semmonenkin teoreettinen mahdollisuus on, että pumppu ei saa imettyä tarpeeksi oljyä nostaakseen paineen johtuen tukkeutuneesta sihdistä tai öljypohjan muotovirheestä. (tämmönenkin tapaus on osunut kohdalle)
jarmotyni
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 18:57

Viesti Kirjoittaja jarmotyni »

Olipa tässä muutamalla korjaamolla saabista paineet hukassa.kaikkien tutkailujen jälkeen paljastui että onpa SUODATIN TUKOSSA.Nimittäin kaikissa ö-suotimissa ei oo ohivirtausventtiiliä.ei välttämättä tämä vika mutta tuloipahan kerrottua.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Vanhahan tämä asia on, mutta nostetaas ylös omakohtaisella kokemuksella: Kaverin tonnariin tehtiin liki täydellinen remontti koneeseen öljypumpun ja siitä johtuneen laakerivaurion takia.

Kone saatiin kasaan ja ei nouse öljynpaineet... ruutattiin öljyä n. 3-4dl yläkautta kannen öljykanavaan.. ei apua. Purkaen öljynsuodattimen jalka irti.. tiivisteeseen on tehty tarvittavat reiät. Purkaen jakopää auki.. kotikutoisissa tiivisteissä on tarvittavat reiät. Uusien epätoivoisena imuputken O-rengas ja kasaten.. stana..siis jumalauta! Imuputkihan on taipunut niin taakse että on silmin-nähtävä rako imuputken ja jakokopan öljypumpun sisääntulon välissä!

Elikkäs öljypumppuhan ryysti vain ilmaa kun imuputki ei ollut lähimainkaan tiiviisti jakokoppaa vasten. Se onkin sitten täysi kysymysmerkki, miksi näin kävi.. ehkä joku on tallonut lattialla olevan imuputken päälle tai ehkä käytimme liikaa väkivaltaa jakokoppaa asentaessamme kumivasaralla kevyesti sitä ohjuritappeihinsa naputellessa.

No, loppu hyvin, kaikki hyvin.. ja tonnari kulkee taas.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Perhana, sama juttu näköjään kävi sitten kuin Myrkky tuossa mainitsi, eli öljypumpun imuputki on senverran taipunut että sen ja jakopään kopan väliin jää rako... :(
Jakopää on kasassa, ja ei huvittaisi taas avata sitä, mutta onko se ainoa keino taivuttaa imuputkea?
Vai voiko sitä taivuttaa sieltä toisesta päästä? Sehän näyttää olevan vain keskeltä yhdellä kiinnikkeellä kiinni.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Heitämpä tikun soppaan ja kaivelen vanhoja. Eli kun täältä näitä vinkkejä lukee niin muistikuva on että monesti jää ongelman haltijalta se kuittaus kirjoittamatta mikä lopulta auttoi.

Miten tuo Mimmin tapaus päättyi, auttoiko suodattimen vaihto?
#2274
Vastaa Viestiin