900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
KIMIR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 18, 2010 13:47

900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja KIMIR »

Auto tuntuu toimivan moottorin osalta normaalisti,mutta check engine valo palaa ja ABS-varoitusvalo palaa myös ja poljin on "kova",eli abs ei toimi. Vikakoodia on yritetty merkkiliikkeessä lukea uutterasti,mutta heidän lukijalla ei pääse koneen sieluelämää tutkimaan ollenkaan! Olisiko jollakulla hyvää neuvoa, enkä löytänyt vikakoodinlukijan teko-ohjettakaan... :(
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11504
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Toivottavasti auto on vm 90 tai uudempi, niin ABS-boksissa on vikamuisti ja vikakoodit saa ulos kotikonstein:
http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... ssbpg1.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
KIMIR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 18, 2010 13:47

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja KIMIR »

auto on vuosimallia -92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11504
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Sitten pitäisi onnistua ABS-vikakoodin lukeminen ylläolevan ohjeen mukaisesti hyppylangalla testiliittimestä ABS-boksin vierestä takapenkin alta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
KIMIR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 18, 2010 13:47

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja KIMIR »

Check engine-vikakoodien tuloksena tuli "tuhansien vikojen koodit",eli sen jatkotutkimukset saa jäädä.
Abs antoi vikakoodit 1222,1233,1243 ja 1311. Mikä kumma tuota autoa mahtaa vaivata ja katsastuskin lähenee marraskuussa :(
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

KIMIR kirjoitti:Check engine-vikakoodien tuloksena tuli "tuhansien vikojen koodit",eli sen jatkotutkimukset saa jäädä.
Abs antoi vikakoodit 1222,1233,1243 ja 1311. Mikä kumma tuota autoa mahtaa vaivata ja katsastuskin lähenee marraskuussa :(

1-2-2-2 Pääsylinterin venttiili
1-2-3-3 Pyörän nopeustunnistin, vasen etu
1-2-4-1 Pyörän nopeustunnistin, oikea etu
1-2-4-3 Pyörän nopeustunnistin, oikea taka
1-3-1-1 Pyörän nopeustunnistin, vasen taka


Tossa ois korjattavt kohteet...
KIMIR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 18, 2010 13:47

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja KIMIR »

900 I 16 Kat kirjoitti:
KIMIR kirjoitti:Check engine-vikakoodien tuloksena tuli "tuhansien vikojen koodit",eli sen jatkotutkimukset saa jäädä.
Abs antoi vikakoodit 1222,1233,1243 ja 1311. Mikä kumma tuota autoa mahtaa vaivata ja katsastuskin lähenee marraskuussa :(

1-2-2-2 Pääsylinterin venttiili
1-2-3-3 Pyörän nopeustunnistin, vasen etu
1-2-4-1 Pyörän nopeustunnistin, oikea etu
1-2-4-3 Pyörän nopeustunnistin, oikea taka
1-3-1-1 Pyörän nopeustunnistin, vasen taka


Tossa ois korjattavt kohteet...
Pyörätunnistimet varmaan hälyttää,kun auto ei liiku eli varsinainen vika lienee tuo pääsylinterin venttiili. Pitänee mittailla boksin liittimestä mikä tuota pännii
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Ompi muuten aika kallis korjata tuo pääventtiilivika !!!
KIMIR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 18, 2010 13:47

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja KIMIR »

900 I 16 Kat kirjoitti:Ompi muuten aika kallis korjata tuo pääventtiilivika !!!
No voi hitto!!!!! :( Itse pääsylinteri ei Motonetissa näytä kovin kalliilta...
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

KIMIR kirjoitti:
900 I 16 Kat kirjoitti:Ompi muuten aika kallis korjata tuo pääventtiilivika !!!
No voi hitto!!!!! :( Itse pääsylinteri ei Motonetissa näytä kovin kalliilta...
Motonetin pääsylinteri käy ainoastaan normaaleihin jarruihin.


ABS- murikkaa saa ainoastaan marmoritiskiltä noin 640 eskon hintaan...eli tämähän osa on melkein ilmainen jotten sanoisi. Nimimerkillä yhden joskus ostanut.....
KIMIR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 18, 2010 13:47

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja KIMIR »

900 I 16 Kat kirjoitti:
KIMIR kirjoitti:
900 I 16 Kat kirjoitti:Ompi muuten aika kallis korjata tuo pääventtiilivika !!!
No voi hitto!!!!! :( Itse pääsylinteri ei Motonetissa näytä kovin kalliilta...
Motonetin pääsylinteri käy ainoastaan normaaleihin jarruihin.


ABS- murikkaa saa ainoastaan marmoritiskiltä noin 640 eskon hintaan...eli tämähän osa on melkein ilmainen jotten sanoisi. Nimimerkillä yhden joskus ostanut.....

.............melkeen auton hinta siis :(
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Se on koko murikka kyseessä missä jarrunestesäiliö on...
Vaihtoonkin menee kaheksisen tuntia....
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

KIMIR kirjoitti:
900 I 16 Kat kirjoitti:
KIMIR kirjoitti:
Motonetin pääsylinteri käy ainoastaan normaaleihin jarruihin.


ABS- murikkaa saa ainoastaan marmoritiskiltä noin 640 eskon hintaan...eli tämähän osa on melkein ilmainen jotten sanoisi. Nimimerkillä yhden joskus ostanut.....

.............melkeen auton hinta siis :(
Joko käväsit ostamassa osan ?? :mrgreen: :mrgreen:
KIMIR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 18, 2010 13:47

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja KIMIR »

osa vieläkin hankkimatta ja katsastus lähenee uhkaavasti :( Abs-koodien luku ja tyhjenys tepsi hetkeksi ja valo oli pari päiväää sammuksissa, kunnes syttyi uudestaan. Vikakoodi kertoi vasemmasta etupään antiriviasta. Kun virrat laittaa päälle käynnistyy pumppu ja sammuu hetken kuluttua ja jos autoa ei käynnistä vaan painelee pari kertaa jarrua, käynnistyy ja sammuu pumppu normaalisti.

Ei kait tässä auta kun mennä suihkuttelemaan dödöä liittimiin ja kiroilemaan peltikasan viereen :oops: :x
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 900i 2,1 16v check engine ja ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kannattaisko kuitenki tutkia se pyörimistunnistin (vasen etu)..

Milloin se varoitusvalo syttyy? Tai siis jää palamaan...?

Tuossahan on muistaakseni 2 eri valoa ABS-järjestelmälle, paineelle yksi ja toinen varsinaiselle lukkiutumisenestolle (elektroniikalle)?

Toimiko ne ABSit normaalisti kun valo oli sammuksissa sen pari päivää?

Näiden vanhempien ABSien itsediagnostiikka on kyllä surkea; pyörimistunnistimista mitataan vastusarvo, jonka perusteella järjestelmä päättelee onko tunnistin kunnossa vai ei... ei eillä tartte olla kuin hapettuma liittimessä niin systeemi sanoo jotta anturi vialla - ja järjestelmä vikatilaan... no, tuon vuoksihan niitä liittimiä siellä on mahdollisimman vähän...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Vastaa Viestiin