OG900, bensapumppu rikki?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: OG900, bensapumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kerran oli pumpun rele joka ei jaksanut pysyä vetäneenä startatessa, eli voi olla sekin vikana kun kumminkin pumppu surahtaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG900, bensapumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Joo, ei ollut pumpussa vika. Sama homma uudella. Voikohan tuota relettä testata, vai pitääkö hakea uusi?
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG900, bensapumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Joo, rele löytyi, itse asiassaan kaksi (jos oikeasta paikasta pengoin). Apparin jalkatilan oikean puoleisella seinustalla ilmaputken päällä seisoo kaksi relettä peräkkäin. Löysin vanhasta viestiketjusta tiedon, että navat 30 ja 87 pitäisi yhdistää langalla. Kummassakin releessä on noilla numeroilla navat. Mitäs nyt?
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900, bensapumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab-man kirjoitti:Löysin vanhasta viestiketjusta tiedon, että navat 30 ja 87 pitäisi yhdistää langalla. Kummassakin releessä on noilla numeroilla navat. Mitäs nyt?
Löytämässäsi vanhassa viestiketjussa varmaan puhuttiin 8-venttiilisen K-jet-ruiskusta.

16-venttiilisessä bensapumpun saa pakotettua käyntiin tarjoamalla sulaketaulusta hyppylangalla jatkuvaa sähköä bensapumpun sulakkeen kantaan. Sulake on bensapumpun releen navan 87B ja pumpun välissä. Releen navasta 87 menee jännite suuttimille. Korjaamokirjan kuvassa bensapumpun rele on se lähempänä takapuskuria oleva.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG900, bensapumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

jus kirjoitti:Löytämässäsi vanhassa viestiketjussa varmaan puhuttiin 8-venttiilisen K-jet-ruiskusta.

16-venttiilisessä bensapumpun saa pakotettua käyntiin tarjoamalla sulaketaulusta hyppylangalla jatkuvaa sähköä bensapumpun sulakkeen kantaan. Sulake on bensapumpun releen navan 87B ja pumpun välissä. Releen navasta 87 menee jännite suuttimille. Korjaamokirjan kuvassa bensapumpun rele on se lähempänä takapuskuria oleva.
Joo, varmaankin katsoin noita 8-venttiilisen koneen ohjeita. Ajatus ei oiken tahdo pysyä mukana. Temppuileva auto ja lievistä koliikki vaivoista kärsivä lapsi pitää huolen siitä, että yöunien määrällä ei juuri nyt juhlita.

Eli, sulaketaulusta (jonkin sulakkeen kannasta?) hyppylanka bensapumun sulakkeeseen (ja tämä taitaa löytyä myös sulaketaulusta, nyt ei enää jaksa lähteä tarkastamaan...) ja silloin pitäisi surista? Jos lähtee käyntiin, niin releessä vika? Voiko tässä kaikesta huolinmatta olla kyseessä tuo kampiakselin asentotunnistin, vaikka tulpat antaakin kipinää ja kiekkamittarissa on aiemmin kertomani elonmerkit? Kampiakselin hihnapyörän irroitusharjoituksille ei oikein tässä elämänvaiheessa ole aikaa, joten siinä tapauksessa saattaa tulla korjaamoreissu. Yksi (ei Saabisti) kaveri ehdotteli myös virtalukonpohjaa. En kyllä löytänyt yhtään tähän viittaavaa viestiketjua tältä foorumilta.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG900, bensapumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Hmm. ei ole aiemmin tullut tehtyä mitään hyppylankavirityksiä, joten anteeksi tyhmät kysymykseni :oops: Voinko laittaa langan akun plussalta suoraan tuohon pumpun sulakkeen kantaan?
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900, bensapumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja mestari »

vai olisiko helpompaa heittää akku konttiin ja apul´kaapellla tarjota suoraa virtaa pumpulle
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG900, bensapumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

mestari kirjoitti:vai olisiko helpompaa heittää akku konttiin ja apul´kaapellla tarjota suoraa virtaa pumpulle
Pumpun pitäisi kyllä olla nyt kunnossa, kun se on uusi. Lähinnä oli tarkoitus ohittaa pumpun rele, mutta kertooko sekään releen kunnosta kaikkea? Sähköhommat on hieman oudompi ala minulle, mutta virtalukko varmaankin ohjaa releen kytkemään virran akulta sulakkeen kautta pumpulle. Ohjaako relettä jokin muu laite?
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900, bensapumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

naksahtaako rele siellä jalkotilassa ku laittaa virrat päälle?

hörähtääkö käyntiin jos kaataa bensaa suoraan imusarjaan?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG900, bensapumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

nalleolut kirjoitti:naksahtaako rele siellä jalkotilassa ku laittaa virrat päälle?

hörähtääkö käyntiin jos kaataa bensaa suoraan imusarjaan?
Naksahtaa kyllä, jos nyt oikeata reletta katsoin (eli, siellä apparin jalkatilan oikeanpuoleisella seinustalla ilmaputken yläpuolella). Ensin oli tarkoitus saada tuo pumppu jollain keinoin pyörimään jotenkin startin aikana. Nyt värkki on hiljaa, paitsi kun starttauksen lopettaa kuuluu pumpusta n. sekunnin kestävä surina. Taidan viritellä ensin tuon hyppylankavirityksen akulta pumpun sulakkeeseen ja katsoa jos lähtisi sitten käyntiin (noin kai sen pitäisi mennä 8O ).

Sitten jos käy niin, että pumppu pyörii startin aikana ja eikä siitä huolimatta käynnisty voisi lirutella tuota bensaa imusarjaan.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG900, bensapumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Uusia testejä tehty. Vedin hyppysähkön akulta sulakerasiaan ja sain sillä pumpun pyörimään, mutta mielestäni pumppu ei hyppysähköstä huolimatta pyöri kun starttaa.

Bensapumpun rele on juurikin tuo jonka nimimerkki jus kertoi. EPC:stähän tuon näki helposti osanumeron perusteella. Siinähän on nuo kaksi relettä samassa kannassa kiinni. Otin releet irti yksi kerrallaan ja kääntelin virta-avaimesta välillä. Toisen releen saa yksistään naksahtamaan, mutta bensapumpun relettä ei. Naksuuko ne sitten yhdessä, sitä on hankala sanoa kuulon tai tunnon perusteella, koska ne ovat aivan vierivieressä ja se naksahdus tuntuu mielestäni siinä yhteisessä kannassakin. Ostin jo uuden releenkin Motonetista mutta liekö möivät oikeata? Releen navoissa on numerot 30, 87, 31, 15 ja TD. Myyjä väitti kovasti oikeaksi, mutta poikkeavathan nuo orkkiksen numeroista.

Miten tuo starttaaminen voi katkaista pumpun virran ja voiko bensapumpun releen toimia ilman viereistä relettä? Kohta alkaa olla hyvät neuvot tarpeen :(
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: OG900, bensapumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

hyppyjohdon voi vetää esim. hätävilkun sulake kannasta koska siihen tulee jatkuva virta niin ei tarvitse akusta asti laittaa johtoa.

kun laittaa pumpun sulakkeelle hyppyjohdon niin pumpun pitäisi surahtaa käyntiin oli virrat päällä tai ei.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG900, bensapumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Sain lainaksi kaverilta yleismittarin ja yllättäen pumpulle näyttää tulevan virrat niin kuin pitää. Akku tosin alkaa olla aika tyhjä, näytti 7-8 V startatessa. Samat lukemat mittasin akulta ja pumpun liittimestä, että pakko kai sen pumpun pyöriä on vaikka korvat väittää muuta. Katselin sitä Motonestistä hankkimaani relettä tarkemmin eikä sillä taida olla mitään tekoa tämän auton kanssa. Kytkentäkaaviokin oli ihan erilainen. Bensapumpun releen vieressä seisova toinen rele (EPC:n mukaan LH-järjestelmä, liittyneekö jotenkin ilmamassamittariin vai mihin?) on tarkemmin katsottuna osanumeroa myöten täysin identtinen bensapumpun releen kanssa. Heittelin noita ristiinrastiin ja lopputulos oli aina sama: ainoastaan takimmaiseen kantaan kytketty rele suostui naksamaan, jos toinen ei ollut kytkettynä. Tästä voinee kuvitella että rele on kunnossa. Vein ostamani releen takaisin ja mukaan lähti akkulaturi ja bensansuodatin. Akku on nyt latauksessa ja bensansuodattimen voisi vaihtaa vaikkapa huomenissa. Pitäis varmaankin katsella tuolla mittarilla vielä nuo ruiskusuuttimet ja kampiakselin asentotunnistin. Jospa tämä vielä jonain päivänä selviäisi...
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG900, bensapumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Minkälaisia mittausarvoja suuttimille tulevista piuhoista pitäisi saada ja miten?

edit:bensasta tämä näyttäisi olevan kiinni. Tulpat pysyy kuivina useista starttausyrityksistä huolimatta.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
TaHa
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 17:15

Re: OG900, bensapumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Meneeköhän nyt ihan metsään, mutta tapaus sinänsä sama kuin omassa prokkiksessa, joka tosin -87 T16 tekniikka. Elikkäs juurikin noin, että tulpat pysyvät kuivina, jos ohjausboksi ei saa kierroslukutietoa. Ei anna sähköä suuttimille/avaa suuttimia, eikä myöskään anna polttoainepumpulle virtaa. Eli tosiaan vaikka saisit pumpun ohituksilla pyörimään, ei auto käynnisty, suuttimien toimimattomuuden vuoksi. Polttoainepumpun surinan pitäisi kuulua varmasti, kun peräkontin lattialuukku kerran on pois paikaltaan.
Omassani oli viallinen virranjakajan HALL anturi syy, mutta sinulla tuossa omassasi tosiaankin juurikin mainitsemasi kampiakselin asentoanturi,eli eri systeemi tjsp.
Saab-man kirjoitti:Pumpun pitäisi kyllä olla nyt kunnossa, kun se on uusi. Lähinnä oli tarkoitus ohittaa pumpun rele, mutta kertooko sekään releen kunnosta kaikkea? Sähköhommat on hieman oudompi ala minulle, mutta virtalukko varmaankin ohjaa releen kytkemään virran akulta sulakkeen kautta pumpulle. Ohjaako relettä jokin muu laite?
Elikkäs juurikin tuo ruiskun ohjausboksi, jonka pitäisi saada kierroslukutieto toimiakseen...kait :oops:
900 T16 Aero "replica" -87
9000 t CD -97
Vastaa Viestiin