Ohjaustehostin tuplikseen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Ohjaustehostin tuplikseen

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Olen varmaan joskus ennenkin maininnut, että projekteja ja ajatuksia on aina enemmän mielessä kuin ehtii edes mielessään toteuttaa. :D

Tuon tupliksen kanssa parkkipaikalla joskus tuskaillessa mieleen kuitenkin on hiipinyt ajatus siitä, että olisihan se hirviän ihanata (tai hunajata, jos tällä termillä heruu tepsifaneiltakin apua), jos se ratti pyörisi vähän kevyemminkin...

99:ssä ei varmaan ole koskaan ollut lisä- tai vakiovarusteena ohjaustehostinta? Ainakaan omassa -84 karvalakissa ei ole.
Minkälainen homma tuollaisen asentelu mahdollisesti olisi? Onko hirveetä paskaa vai meneekö kohtalaisen helposti paikalleen, vai onko ihan sula mahdottomuus vaihtamatta puolta keulaa samalla?

Autoa tulen tuskin koskaan edes yrittämään museoida, mutta kartoittaen totean, että tehostimen lisäys varmaan veisi toivon mahdollisesta (ohuesta sellaisesta) museoinnista?

Halu moisen kikkareen lisäämiseen tulee tosiaan puhtaasti raskaasta ohjauksesta. Parkkipaikalla saa ihan oikeasti hiki hatussa vääntää rattia, varsinkin jos auto on paikallaan. Ja aina ei ole tilaa vääntää rattia edes pienessä liikkeessä. Samoin Pohjois-Helsingissä on muutama sellainen liikenneympyrä, johon ei millään jaksaisi jarruttaa kauheasti, mutta jarruttamatta saa kyllä aika rattimies olla, ettei rotvalli tule tutummaksi.

Niin joo ja en tarvitse kommentteja "ei mitään järkeä" tai "älä nyt pilaa arvoautoa tuollaisella" vaan ihan raakoja faktoja, mitä menisi vaihtoon samalla ja kuinka haistv*ttu -homma on kyseessä.

Tänks. :D
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ohjaustehostin tuplikseen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

99 turboissa oli tehostettua ohjausvaihdetta ja oliko ems malleissa vielä tehostamaton mut tiheemmällä "välityksellä" oleva.

mut oma koht kokemus. renkaat vaikuttaa todella paljon.

ei muuta ku nallepuuroa aamupalaksi ni 99 taipuu sinne minne kuski tahtoo ilman tuskan hikeä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjaustehostin tuplikseen

Viesti Kirjoittaja core2 »

nalleolut kirjoitti:99 turboissa oli tehostettua ohjausvaihdetta ja oliko ems malleissa vielä tehostamaton mut tiheemmällä "välityksellä" oleva.

mut oma koht kokemus. renkaat vaikuttaa todella paljon.

ei muuta ku nallepuuroa aamupalaksi ni 99 taipuu sinne minne kuski tahtoo ilman tuskan hikeä.
99:iin sai servo-ohjauksen jo -74 malleihin kun sen tilasi auton tilauksen yhteydessä.
Tiedän myös, että jälkiasennuksiakin tehtiin.
Kun taas jenkkeihin ja kanadaan tarkoitetuissa vientiautoissa se asennettiin silloin ja sen jälkeenkin standardina mukaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjaustehostin tuplikseen

Viesti Kirjoittaja jus »

H-moottorilliseen 99:iin ei ole ollut tehostinta alkuperäisvarusteena eikä lisävarusteena.

Rintapeltiin pitää saada tila tehostinpumpulle menevää hihnaa ja tehostimen venttiilipesää varten. Vetarintunnelien viereen pitää rakentaa kiinnikkeet tehostetun ohjausvaihteen kiinnitystä varten.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjaustehostin tuplikseen

Viesti Kirjoittaja core2 »

jus kirjoitti:H-moottorilliseen 99:iin ei ole ollut tehostinta alkuperäisvarusteena eikä lisävarusteena.

Rintapeltiin pitää saada tila tehostinpumpulle menevää hihnaa ja tehostimen venttiilipesää varten. Vetarintunnelien viereen pitää rakentaa kiinnikkeet tehostetun ohjausvaihteen kiinnitystä varten.
Siinä tapauksessa tiedät enemmän kuin saabilaiset itse, tuota väittämääsi en voi vääräksi sanoa muulla tavalla kuin liittämällä ruotsin saabclubin sivulta lainauksen.

Olen kuitenkin itse nähnyt sen ensimmäisen ysiysin servolla koska se auto tehtiin täällä Nyköpingin metoodi verstaalla 1973 auto oli vuosimallia 1974.
Tässä alla tämä lainaus: Yritän suomentaa jos tarve.
Saabklubbens forum 99 - Classic 900 kirjoitti:Man kunde beställa sin SAAB 99 med servostyrning fr.o.m hösten 1973 (Årsmodell 1974). Hur länge detta tillval fanns på 99:orna vet jag ej men man kan misstänka att detta gick ur tiden när 900:serien lanserades hösten 1978.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ohjaustehostin tuplikseen

Viesti Kirjoittaja lucaf »

core2 kirjoitti: Siinä tapauksessa tiedät enemmän kuin saabilaiset itse, tuota väittämääsi en voi vääräksi sanoa muulla tavalla kuin liittämällä ruotsin saabclubin sivulta lainauksen.
:) jus taisi puhua H-moottorisista ysiyseistä, eli vuosimallista 1981 ->

ohjaustehostin oli tosiaankin vakiovarusteena ainakin GLE/Finlandia malleissa 70-luvulla kun oli B-moottori käytössä. Itselläni oli yksi moinen vuonna 2004 ja varsin mukava ajettava, ed. omistaja kertoi että tehostinremppa oli maksanut maltaita sillä ahtauden takia erittäin työläs vaihtaa.

hyvällä tehostamattomalla ohjausvaihteella ja 165-kapoisilla renkailla saa tosin melkein yhtä kevyen ohjauksen, toki parkkeerauksessa eron huomaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjaustehostin tuplikseen

Viesti Kirjoittaja core2 »

lucaf kirjoitti: :) jus taisi puhua H-moottorisista ysiyseistä, eli vuosimallista 1981 ->

ohjaustehostin oli tosiaankin vakiovarusteena ainakin GLE/Finlandia malleissa 70-luvulla kun oli B-moottori käytössä. Itselläni oli yksi moinen vuonna 2004 ja varsin mukava ajettava, ed. omistaja kertoi että tehostinremppa oli maksanut maltaita sillä ahtauden takia erittäin työläs vaihtaa.

hyvällä tehostamattomalla ohjausvaihteella ja 165-kapoisilla renkailla saa tosin melkein yhtä kevyen ohjauksen, toki parkkeerauksessa eron huomaa.
:D Servon saattoi löytää Saab 99 1974:stä aivan sinne mallin loppumiseen asti ja se oli mahdollisuus saada eri malleihin, kuitenkin vuodesta 1974 se oli standardina kaikissa jenkkeihin ja kanadaan viedyissä malleissa.
Itselläni oli 99 1975 Wagon Back 3 vaihteinen automaatti siis jenkki malli jonka ostin uutena, autolla ajelin melko paljon autosuunnistus kisoja jopa tosi heikoilla teillä, luultavasti se rasitti servoa ja se vaihdettiin meidän verstaalla 1976 alussa (takuuseen tietysti) vaihtoaika oli muistaakseni nelisen tuntia josta silloin tehtiin verstaille urakka-aika. En kuitenkaan muista mitä kaikkea oli irroitettava jos mitään muuta vaihdon yhteydessä.


900 sataseen tuli eri servo jo heti alkuun, vaikka sitäkin myytiin myös ilman servoa. 900:satasta löytyi myös sähköisellä servopumpulla varustettuna.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ohjaustehostin tuplikseen

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

core2 kirjoitti: :D Servon saattoi löytää Saab 99 1974:stä aivan sinne mallin loppumiseen asti ja se oli mahdollisuus saada eri malleihin, kuitenkin vuodesta 1974 se oli standardina kaikissa jenkkeihin ja kanadaan viedyissä malleissa.
Mutta 99:n vienti Pohjois-Amerikkaanhan loppui jo ennen H-moottorin tuloa kun keula ei mennyt läpi turvallisuusmääräyksistä (joka oli osasyynä 900:n kehittämiseen) eikö totta? Jolloin olisi mahdollista että H-moottorisiin ei laitettu ohjaustehostinta koskaan. (Mistäänhän en mitään itse tiedä, päättelen vain muiden kirjoituksista :D )
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjaustehostin tuplikseen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Rattivaihde kirjoitti:
core2 kirjoitti: :D Servon saattoi löytää Saab 99 1974:stä aivan sinne mallin loppumiseen asti ja se oli mahdollisuus saada eri malleihin, kuitenkin vuodesta 1974 se oli standardina kaikissa jenkkeihin ja kanadaan viedyissä malleissa.
Mutta 99:n vienti Pohjois-Amerikkaanhan loppui jo ennen H-moottorin tuloa kun keula ei mennyt läpi turvallisuusmääräyksistä (joka oli osasyynä 900:n kehittämiseen) eikö totta? Jolloin olisi mahdollista että H-moottorisiin ei laitettu ohjaustehostinta koskaan. (Mistäänhän en mitään itse tiedä, päättelen vain muiden kirjoituksista :D )
Muistaakseni H tarkoitti (Högkompression eli korkea puristus kone).
Mitenkähän minun ekassa 99 neli ovisessa sedan 1982 mallissa oli H-moottori ja sitäkin vietiin jenkkeihin, samaten 1984 mallisessa 99 jonka ostin pojalleni oli H-kone, vietiin myös valtoihin. H-koneen valmistus lopetettiin muistaakseni 1993 lopulla.

Mutta jees oli joitakin osavaltioita jotka eivät luottaneet 99:in turvallisuuteen. Mutta 90:nen kuitenkin kelpas taas heillekin koska persus oli pitempi!.

Vaikka näitä kömmähdyksia on ilmennyt ei Saab autojen vienti jenkkeihin ole loppunut vieläkään, tais olla jo 1953 ku eka Saab henkilöauto lähti jenkkeihin ja otetaan saab GT750 oli jo vuonna 1958 aika kovassa huudossa USA:ssa ja muuten tarkoitettu ainoastaan jenkki markkinoille auto jota ei virallisesti myyty pohjoismaihin.
No jenkit halusivat ja haluavat ostaa Saab'eja kuitenkin
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ohjaustehostin tuplikseen

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

nalleolut kirjoitti: mut oma koht kokemus. renkaat vaikuttaa todella paljon.
Mikäs voisi sitten olla parempi rengaskoko? Alla tällä hetkellä 185/65R15 rinkulat, mutta tämän kapeampia ei oikein 15-tuumaisina löydy. 165 osui joskus silmään, mutta mikä hyvänsä profiili tuolla leveydellä ampuu halkaisijan päin persiitä ja mittariheittoa tulee enemmän kuin laki sallii.
Minkälaisia paineita olette tupliksessa pitäneet?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ohjaustehostin tuplikseen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

185/65 r15 on ihan hyvä koko...mut tosiaan valmistaja koht eroja on.

2.2-2.5 riippuu.... ihan kelistä :mrgreen:

165 taitaa olla ihan rekisteriotteessa orggis koko ...ainakin miul on sellainen vaihtoehto :mrgreen:

laita 2 viikoksi ralliratti tuplikseen ja vaihda takas orggis ratti ni huomaat miten kevyt ohjaus siinä on.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ohjaustehostin tuplikseen

Viesti Kirjoittaja Jimo »

Tuohon rengaskeskusteluun sen verran, että eka kertaa kun ajoin 900:lla 165/80/15 renkailla, niin tuntui kuin siinä olisi ollut ohjaustehostin. Aikaisemmat kokemukset oli 90:llä, jossa 185/65/15 renkaat ja rattia sai kyllä vääntää.

165/80 profiililla nopeusmittari näyttää vähemmän, kuin tienvarrella olevat taulut. Veikkaan kuitenkin, että taulut ovat väärässä ja Saabin mittari näyttää just oikein.
1983 SAAB 900 GL 3-door
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ohjaustehostin tuplikseen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en luota tienvarsi tauluihin ollenkaan

kesällä taulu näytti 85 , navi 79 ja oma mittari tasan 80
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ohjaustehostin tuplikseen

Viesti Kirjoittaja Jimo »

Jep, en minäkään enää luota niihin.

165/80-profiililla näyttänyt minulle seuraavia tuloksia:

Mittari 80 km/h, taulu 84.
Mittari 100 km/h, taulu 106.

185/65-profiililla ero on kaventunut.
1983 SAAB 900 GL 3-door
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjaustehostin tuplikseen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jimo kirjoitti: 165/80 profiililla nopeusmittari näyttää vähemmän, kuin tienvarrella olevat taulut. Veikkaan kuitenkin, että taulut ovat väärässä ja Saabin mittari näyttää just oikein.
Jos autossa on alla siihen alunperin tyypatut, rengas ja vanne koot.
Niin siinä tapaukseesa on mittarin näytettävä 3-5 kilometriin tunnissa liikaa riippuen nopeudesta, ainoastaan 50km/t nopeudessa liika näyttö on yhden kilometrin luokkaa koska mittarit kalibreerataan enimmäkseen sen nopeuden yhteydessä, mutta mittarit eivät saa koskaan näyttää liian alhaista nopeutta ei missään nopeudessa.
Luulen, että sama koskee kaikkia muitakin auton valmistajia, eikä vain Saab'ia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin