Pelastakaa satkuja!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Aikas vähän rullattu satku tullut omalle kylälle myyntiin..
https://www.nettiauto.com/saab/900/8568184
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Cullin
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Pe Touko 22, 2015 19:40

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Cullin »

jannevillepetteri kirjoitti:Aikas vähän rullattu satku tullut omalle kylälle myyntiin..
https://www.nettiauto.com/saab/900/8568184
Oikein hyvältä tuo näyttää. Joku saisi ottaa talteen.
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7470
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja mestari »

3 vuotta sitten pelastettu 900 16 v 4d on nyt nosturilla, jarrut kehnättynä mutta ehostin on jäykkä eli ohjaus, olisko tehostin mennyt rikki seisoessaan vai joku muu paikka kyrpiintynyt?
kori aika topakanmakunen ovenpohjissa tosin ruostetta muttei reikää
kuka haluaa pelastaa itselleen sen kun lasken sen alas?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ohjausakseli siellä alapäässä, ristikot kuivat.
Ari 1622
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7470
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu rasvasin ne niin alkoi herkistymään tosin pallotkin ovat katsastustiukkuudessa nyt :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja KNF »

Juuri nyt olisin sitä mieltä, että yksi pelastettu. Tavoitteena ei ollut tehdä rahaa (eikä sitä tullutkaan) vaan pelastaa yksi paalilta tai ainakin siirtää paalitusta. Ilmoa katsottiin kolmessa viikossa 1470 kertaa. Joitakin tarjouksia tuli, lopulta saba lähti vaihtokaupan tuloksena tänään 2.2.17 kohti Hollolaa, jossa se päätyy harrastajalle talteen. Meni kuulemma talliin Eldoradon viereen;)

Oli myynnissä nettiautossa tuolla tekstillä:

900 2,1i 16v '93 276 tkm

Paalista pelastettu saappi. Viime katsastukseen hitsattu neljä paikkaa, oikea vetaritunneli ja kolme pientä takapyöräkaarien sisäpuolelle. Lisäksi vaihdettu vasen vetarinkumi, yksi turvavyö taakse ja peruutusvalon kytkin. Katsastuksen jälkeen korjattu bensavuoto bensapumpun juuresta (tiiviste), paikattu yksi reikä lisää takakaarista, vaihdettu kannentiiviste ja sipistelty muutenkin. Kaikki paikkaukset pohjan puolella, joten päältäpäin varsin siisti. Leimaa nyt jäljellä kesäkuulle ja uskon vahvasti, että hakemalla saa lisää.

Jäljellä olevan ruosteen määrä vähäinen, kun kaikki löydetyt on myös korjattu. Maalipinta ok, joitakin naarmuja mutta ei peltiin asti. Pahimmasta naarmusta kuva, pieni pläntti konepellin etureunasta. Fiksaaja sarhaisi nuokin piiloon. Kattoverhoilu ei roiku. Erittäin siisti sisäverhoilu.

Talveksi hyvä Michelin/Barum-sarja vihreillä (!) aluvanteilla (viimeinen kuva). Voin ostajan halutessa antaa vanhan talvirengassarjan mukaan, niissä siistit peltivanteet kuten kuvista näkyy. Kesäksi pelleillä kierros Semperit, pintaa n 5 mm kaikissa.

Lyhyesti, läpikäyty, vähän ajettu käyttötyökalu tai saabistille pikkuklassikko kun on viimeistä vuosikertaa ruotsalainen Saab. Toimiva lisäilmavenakin löytyi, joten sekään ei enää vaimalla. Kiitokset Kinkomaan saabistille! Ja tietysti Saabklubin foorumille tiedon välittämisestä!

Historiaa tiedossa sen verran, että tiettävästi mänttäläisen (korjaus, tapasin edellisen omistajan) pankinjohtajan uutena kaupasta hakema. Ollut pitkään keuruulaisella saabistilla, sitten 2009 (silloin 214 tkm) alkaen äidilläni kauppakassina kaukana pohjoisessa ja nyt taas keski-Suomessa viime kesästä alkaen. Ihan vielä ei saa museokilpiin, valitettavasti.

Kuvista eka on vanha, loput otettu 14.1, viimeisin 23.1. Auto on osin märkä kun koetin saada lunta ja jäätä pois. Pesuun en nyt ryhtynyt, keli on sen verran pakkasella. Se, mikä kuvissa ei ehkä erotu, on tuulilasin vaaleat reunat, eli lienee kosteutta välissä. Vaiva kuitenkin vain kosmeettinen toistaiseksi. Kiveniskemät kelpasivat katsastajalle eikä uusia ole tullut sen jälkeen.

Jos saba kiinnostaa, mutta hinta mielestäsi ihan väärä, niin tarjoa toki sopivaksi katsomaasi. Pohditaan sitten. Myynnissä siksi, ettei ole oikein itsellä tarvetta kahdelle saabille. Autoa en ole ajatellut vaihdossa em syystä ottaa. Hyvässä toimintakunnossa oleva mig-hitsauskone voisi käydä vaihdossa, ehkä jokin muukin työkalu. Tarvittaessa voin maksaa vähän väliäkin.
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '00
GL1500 '89
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90
-VA: 900 gli 5d '84,
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tuota 900:aa katselin itsekin useamman kerran. Melkein jo otin luurinkin käteen. Tänne Lahden lähellehän se sitten näköjään päätyi. Ehkäpä tulee nähtyä liikenteessä!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
jara
"Viggen"
Viestit: 652
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja jara »

Tänään haettu pitkään himoitsemani 3-ovinen 2.1 satku vm 1992. Nyt sain omistajan vihdoin myymään, koska tarvitsi farkun. Joutsasta löytyi vielä 8-spoke alut sopivasti.
Tästä se lähtee jälleen...
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mistä päin löytyi? Itse olen huomenna menossa hakemaan myös 3d Satkua 2,1 litraisella koneella ☺
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
jara
"Viggen"
Viestit: 652
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja jara »

Virolahdelta. Myyjä toi reiluna myyjänä Kouvolaan. 270 tkm ajettu ja valkoinen. Paljon tehty remppaa eli hyviä ja helppoja vuosia harrastaa ja kun ei ruostettakaan kuin jokunen pikku täppä niin saa vahaamalla ja sipistelemällä siistiksi. Pohja/kotelot aikoinaan suojattu ja siksi se osasto on kunnossa.
Huoltoasemalta otin kiiltopesun ja alustapesun ja nyt kuivuu tallissa odottaen kesän ajoja....
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tulihan se Saab haettua. Etsin punaista, mustaa tai valkoista 3d Coupea ja lopulta punainen sitten löytyi :D Auto on vuoden 1992 2,1-litraisella moottorilla. Jonkin verran vaatii työtä, mutta aika hyvin on säilynyt. Tämä olisi tarkoitus jättää itselle pidemmäksi aikaa ihan käyttöklassikoksi.
Auto oli jäänyt katsastamatta ja siksi ajoin sen siirtolapuilla kotiin. Vikalistalla ei mitään kovin vakavaa ole, joten eiköhän tämä pian palaudu liikenteeseen. Oikean puolen alatukivarsi on vähän heikossa hapessa, joten se pitää vaihtaa. Samoin muutama jarruletku. Siinäpä ne viat sitten oikeastaan ovatkin. Toki sitten pitää alkaa koria siistiä, ettei pääse pahemmin happanemaan. Pohja, vetaritunnelit, helmat ja ovien pohjat ovat todella hyvässä kunnossa. Muualla korissa on sitten kaikenlaista pientä siistittävää. Hyvää oikean puolen alatukivartta ja tummanharmaata etupenkkiä saa tarjota (ei väliä, kumpi puoli, tai mihin korimalliin, kunhan on tuo sama verhoilun väri, materiaali ja malli). Samoin tarvin taka tuhkakupin ja sen pienen kolikkolokeron siihen valokatkaisijan vierelle. No, teen kunnon ostoilmoituksenkin tuonne oikeaan osioon :D
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
jara
"Viggen"
Viestit: 652
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja jara »

3-ovinen ainoa oikea korimalli :saab:
Onnea hankinnalle!
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kiitokset! Kyllä se näin vaan on, että 3d on se hienoin korimalli. Cabrion ohella varmasti haluttu klassikko tulevaisuudessa. Jännä juttu, mun autohan on myös vm. 1992 ja just tuli 270000 km täyteen. Tämä on tainnut jäädä vähän vähemmälle huomiolle viime vuosina, mutta onneksi on hyvin ruostesuojattu tämäkin. Lopulta omistaja ei sitten enää jaksanut laitattaa kuntoon katsastuksessa havittuja vikoja, joten tämä jäi pellon reunaan seisomaan. Torista bongasin tällä viikolla ilmoituksen, mikä oli jäänyt aikaisemmin huomaamatta -varmaankin siksi, että autosta ei ollut kuvia. Kannatti kuitenkin mennä katsomaan!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Lahti411 kirjoitti: Hyvää oikean puolen alatukivartta ja tummanharmaata etupenkkiä saa tarjota (ei väliä, kumpi puoli, tai mihin korimalliin, kunhan on tuo sama verhoilun väri, materiaali ja malli).
Täältä löytyy sitten penkit. Ovat tosin 5d mallista, mutta muuten speksit täsmää. Lähesty yv:llä tarvittaessa. :wink:
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Olisi tiedossa -90 3D 900i satku. Kori vaikuttaa lähes ruosteettomalta. Auto on seisonut ulkosalla useamman vuoden ja vaatii varmasti aika paljon "herkistelyä". Menisiköhän tuo piloille jos vaihtaisi H-moottorin tilalle 16 venttiilisen tekniikan? Vai pitäisikö säilyttää alkuperäisenä? Mielipiteitä?

Taidan kuitenkin ottaa auton talteen.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Vastaa Viestiin