Moottorin tuet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Moottorin tuet

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Motonetistä löytyy seuraavat-

Tuote
18-2023
Nimike
Hydr.tukikumi SAAB 900-16 etu!
Hinta
69.90 €


Tuote
18-2022
Nimike
Moott tukikumi hydr Saab
Hinta
79.90 €

900-16V 86->93 Hydraulinen kumituki v/o


Ja nämät siis sopii 1991 malliseen turbo ysisataseen? eli ovatko kaikki 1991 900 mallien tuet samat?
Sobrealimentación es la ostia.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin tuet

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kannattaa varmistaa että ne motonetin kumit on ihan oikeasti hydrauliset eikä mitkään scantechin umpikumiset (=paskaa).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7354
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Moottorin tuet

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mitä noita tuon ikäsiä satkuja on tullu ihmeteltyä niin todella harvassa on hydraulinen etutuki. Sitä perinteistä ei näköjään motonetissa enää oo tarjolla.
Harvemmin noi tietty hajoo ja sen voi korjata sikaflexin kanssa jossei oo ihan murusina.

Mä ostin kans joskus vuonna papu tuollaisen moton etutuen ja se näyttää ihan samalta mitä sivummaisetki, sitä en tiiä sopiiko se ees paikkaan(itsellä siis 16-tappiset olleet kaikki perinteisellä etutuella) mutta halvalla sais...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Moottorin tuet

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

juu, motonetissa kerrottiin että ovat samoja koko mallivuodelle. laadusta ei niin väliä, tulle epsanjalaiselle, jotka tunnetusti laadusta eivät tajua mitään.

espanja=sutta ja sekundaa, ja äkkiä kaljalle+tapakselle
Sobrealimentación es la ostia.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7354
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Moottorin tuet

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuossa topiikissa kuvia sivutuista ja motonetin hydraulisesta etutuesta sekä epc:n kuva.
Yhtä äkkiä en löytäny siitä perinteisestä etutuesta kuvaa että espanjan kaveri vois tsekata kumpi sieltä konepellin alta oikein löytyy.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Moottorin tuet

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tässä nyt kun näköjään tulee molempiin tonnareihin vaihdeltua nuo koneen kumit niin vaihtoajatuksia olis tuohon i8 satkuunkin. Onko todella tarpeellista purkaa kaikki täällä kuvatut hilppeet pois? :roll:

http://www.thesaabsite.com/900old/FAQ-- ... unts).html

Onko helpompaa/nopeampaa tapaa?

Tarkoitus siis vaihtaa vain ne sivuilla olevat, kun etummainen näyttää vielä ihan hyvältä...Sivummaiset näkyvät jo makoilevan runkoa vasten (kumit repsahtaneet yläreunasta irti kokonaan)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
4877
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Syys 27, 2010 19:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Moottorin tuet

Viesti Kirjoittaja 4877 »

Keväällä vaihdoin molemmat sivutuet ja apukuskin puoleinen on helpompi. Sieltä irroitetaan vetarin tunnelista 2 mutteria, jotka pitävät kiinni ja pitkä pultti. Konetta kannattaa tunkata varovasti ylöspäin. Lisätilan saamiseksi tuesta koneen kylkeen lähtevää kannaketta voi joutua irroittamaan.
Kuskin puoleisen kannakkeen vaihtamiseksi jouduin irroittamaan laturin ja moottorin kyljessä olevan kannakkeen. 2 pulttia irti moottorin kyljessä olevasta kannakkeesta ja kuusiokoloruuvit (2kpl) kannakkeen sisällä on vaikea irroittaa kannakekumin ollessa paikallaan, mutta sitä kumia on vaikea saada irti ilman moottorin kyljessä olevan kannakkeen irroitusta.
Vetarin tunnelissa olevat mutterit irroitin vetarin tunnelin kautta ja tässä kannattaa käyttää 13mm räikkälenkkiä. Moottoria joutuu nostamaan aika reilusti että kuskinpuolen saa irroitettua ja laitettua takaisin. Uusien kannakeiden laittamisessa ensin kuskinpuoli kiinni ja sitten apukuskinpuoli. Kuskinpuolella tilan ahtautta lisäsi öljynsuodatin ja täyttöputki.
Saab 900 T8 -86
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Moottorin tuet

Viesti Kirjoittaja sarka »

Juuri tätä kaipasin. Näillä eväillä kokeillaan, jahka osat tulee :!: Kiitän :)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Moottorin tuet

Viesti Kirjoittaja toms »

Sivukumit ei ole yläreunasta kiinni uutenakaan originaaleissa. Heinäkuussa ostin uudet alkuperäiset ja ne on valussa jo irti. Tarvikekumeissa kiinni vaan älä laita niitä . Tarvikkeet pakkasella kivikovat ja kesälläkin täryyttää kuin moottori rungossa kiinni + etukumi halkeilee . Siksi ostin uudet orkkikset.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Moottorin tuet

Viesti Kirjoittaja sarka »

toms kirjoitti:Sivukumit ei ole yläreunasta kiinni uutenakaan originaaleissa.
Ei kai ne nyt uudet kuitenkaan niin vetelät ole, että moottori makaa tuen alaosaa vasten koko ajan 8O :?: Klappia on pari senttiä...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Moottorin tuet

Viesti Kirjoittaja toms »

tyynyt valettu vain sivuista kiinni ja makaa siis alakumia vasten ja ylhäällä rakoa 5-8 mm mistä luulit että pitää olla kiinni valettu
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Moottorin tuet

Viesti Kirjoittaja sarka »

http://shop.speedparts.se/en/prod/900-7 ... 19307.html

http://shop.speedparts.se/en/prod/900-7 ... 19315.html

Minusta tuossa on alapuolella rako, on valettu kiinni sivuilta ja ylhäältä. Ja nuo kumit siis hölskyy nykyään ihan miten sattuu... EPC:ssä ainakin nuo pultit osoittaa alaspäin :?:

Katsotaas kunhan osat joskus PCS:ltä saapuu...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Moottorin tuet

Viesti Kirjoittaja toms »

A-Kuva on tarvikekumista ja se o paska ja valettu ylhäältä kiinni
B- Mietippä painovoimaa... se painaa nimen omaan tuon alaravon kiinni ja rako muuttuu ylhäälle alkuperäisessä missä yläosaa ei ole valettu kiinni asti. Itse ratkoin tuon tarvikekumin heti ylhäältä auki koska liian jäykkä ja huonoa kovaa kumia, varsinkin pakkasella. Laitappa yv;nä mulle sähöposti niin laitan uudesta orkkiksesta kuvat.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Moottorin tuet

Viesti Kirjoittaja sarka »

Millä selität sitten moottorin hervottoman nytkytyksen? Onko ne originaalitkin kuitenkin niin jämäkkää tavaraa, että vaikka rako siirtyykin yläpuolelle, niin moottori ei kuitenkaan heilu hulluna?

Kävin tuossa päivällä tallilla äsväämässä, ja samalla tuli tungettua tuonne alapuolelle väliin jäykähköä vanhaa alipaineletkua ja liimamassaa, molemmin puolin. Vaihteiden vaihtaminen ja pienillä kierroksilla ajaminen helpottui hurjasti. Kokeillaan nyt noita PCS:ltä tulevia kumeja kuitenkin, kunhan ne joskus tulee...

Sähköposti löytyy profiilista, mesen taakse naamioituna
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin