99 -70 museorekisteri projekti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

99 -70 museorekisteri projekti

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Mulle avautu hieno tilaisuus hankkia 99 Vm-70 kunnostettavaksi josta peltityöt osin jo tehty. On pitempiaikainen haave saada itse laitettua museorekisteriin 99,
miksi juuri 99?
Ensimmäinen Saabini oli juuri 99.
Nyt mietityttää ja arveluttaa omat taidot jotta riittääkö?
Jonkin verran hitsaustöitä, ne arveluttaa eniten kun en ole ennen hitsaillut.
Ja jos ei osia enää löydykkään?
Voi juma! Auttakaa!
Pitäkää palopuheita puolesta ja vastaan!!
Ei tuon vuosimallin autoja oikeen enää pahemmin löydy ja jos nyt päästän tilaisuuden käsistäni niin tuskin uutta tilaisuutta tulee. :(
Tarvitaan uskonvahvistusta.......saa kirjoittaa
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 -70 museorekisteri projekti

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos olet joskus sellaisella jo ajanut niin varmasti olet joutunut rassaamaankin, vai mitä?
siis rohkeasti vain kolvikättä kuumaksi ja hepid on.
kylä se siitä lähtee.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: 99 -70 museorekisteri projekti

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Kyllähän silloiseen 99iin joutu kaikenlaista remonttia tekemään.
Muistoja palaa mieleen.
Se että näkee oman työnsä tuloksen on sitä parasta
kannustusta ja vielä "kaukainen" ajatus että uurastus palkitaan auton museorekisteriin pääsyn muodossa.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 99 -70 museorekisteri projekti

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ei muuta kuin hihat heilumaan vaan. Ei noita 99:jä enää liikaa ole, etenkään alkupään malleja. Monasti ärsyttää muiden merkkien harrastajien selvästi Saabia väheksyvä ajattelutapa. Minusta lähes jokainen auto hyvin säilyneenä yli 40 vuoden takaa on jo hieno asia, olkoon sitten vaikka Mosse. Saabin kohdalla on se hyvä puoli, että mallia tehtiin 84 vuoteen asti, joten aika paljon tavaraa saa todella helposti. Vaikeuksia tuottaa lähinnä vanhan mallin moottorin osien saatavuus (vesipumppu, tiivisteet jne).
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 -70 museorekisteri projekti

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Tsemppiä entisöintiin! Triumphin kone on parhaimmillaan todella mukava harrastekone: moottoritilassa on vielä tilaa, kone on käytökseltään joustava (sietää kierroksia), käynti on tasainen kuin ompelukoneessa..

Myös kori on alkupään 99:eissä yleensä hyvässä kunnossa. Omasta löysin sen hankittuani pari pikkurillin pään kokoista reikää, ovien ollessa ruosteettomat. Puskurit on myös piirretty varta vasten tähän koriin ja istuvuuden huomaa kyllä. Bensa-asemilla kannattaa varautua kanssatankkaajien kyselyihin vuosimallista jne. jne.

Jos kansiremontin joutuu tekemään ja vaarnapultit on jumissa, ei työtunteja kannata laskea. Keinot on monet niiden irrottamiseen ja väkivaltaa kannattaa välttää. Moottorin varaosia on aika hyvin saatavissa Ruotsin klubin kautta ja erittäin hyvin Briteistä.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
smerch
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 08:24

Re: 99 -70 museorekisteri projekti

Viesti Kirjoittaja smerch »

Puolto täältäkin.

Omat virheet kokemuksena totean kuitenkin, että hyvä, jos olet jo tässä vaiheessa päättänyt, että mikä projektin tavoitteena on. MA-taso kuitenkin yleensä edellyttää (tai pitäisi vissiin ainakin) tiettyä laatua ja tarkkuutta, joka hiukan eroaa päivittäisistä korjauksista. Eli paikka / tilat kannattaa varmistaa etukäteen; on tuskallista joutua siirtelemään palasina olevaa projektia; tosin jos tallin vaihto tulee eteen, niin sittenhän vain muutetaan.

Hitsauksia ei kannata pelätä. Harrasteprojektin kanssa ei saisi olla niin kiire, ettei ehtisi tehdä laatukriteerien mukaista työtä. Kun rauhallisesti tekee, niin varmasti kerkiää oppia. Sinänsä hyvä, jos peltityöt ovat vaiheessa, koska pahimmassa tapauksessa on edessä vähemmän uusiksi tehtäviä peltikorjauksia :?

Eli siitä vaan, ehdottomasti.
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: 99 -70 museorekisteri projekti

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Puolto ääniä satelee ja täytyyy sanoo että kyllä 99 -70 nyt on varmistanut tulonsa talliin kunhan saan alta pois omien autojen katsastusremontit & kansipahvin vaihdon emännän autoon (900S -94)
Maltan tuskin odottaa että saan tilaa ja upotettua sormet projektiin.
Ja voishan siitä autosta kuviakin ottaa ja laittaa nähtäväksi.
Tossa tuli mieleen että mistä saa selville liikenteessä olevien vanhempien Saabien määrät?
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
smerch
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 08:24

Re: 99 -70 museorekisteri projekti

Viesti Kirjoittaja smerch »

Trafista saanee rahaa vastaan rekisteröintitilastosta otteita, tai ainakin AKE:lta näitä sai. Muistaakseni lucaf oli niitä joitakin vuosia sitten tännekin laittanut (ovat toki jo vanhaa tietoa).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 -70 museorekisteri projekti

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei ne AKEn/trafin tilastot ole mitään maksaneet. Minulla on Lucan tilaamat tilastot 2002-2006 ja 2007-2009 olen tilannut sen jälkeen itse. Vuoden 2010 lopun tilastoa en ole vielä saanut.

Tuolla tilanne vuoden 2009 lopussa: http://www.jus.liitin.net/Trafi/Saab20091231.pdf
Silloin oli rekisterissä 9 kpl vm. 70 ysiysejä.

Tuolla tilanne vuoden 2010 lopussa: http://www.jus.liitin.net/Trafi/Saab20101231.pdf
Silloin oli rekisterissä ja liikennekäytössä 10 kpl vm. 70 ysiysejä.

Tilanne vuoden 2011 lopussa: http://www.jus.liitin.net/Trafi/Saab20111231.pdf

EDIT: lisätty vuoden 2010 tilasto
EDIT2: lisätty vuoden 2011 tilasto
Viimeksi muokannut jus, Pe Maalis 30, 2012 17:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
smerch
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 08:24

Re: 99 -70 museorekisteri projekti

Viesti Kirjoittaja smerch »

No perhana, vai saa siitä laitoksesta jotakin ilmaiseksi, hieno juttu. Sinulla on siis tuo viimeisin kuitenkin tilauksessa?

Aika hurjaa muuten, kun katsoo 99:ien ja jo pitkään harrastettujen viipan/kuupan suhdetta (pois lukien '69 ja '80). Noinhan se varmaan oli ainakin parhaina vuosina myyntimäärien suhteen, en tiedä. Yllättävää joka tapauksessa, vaikka vanhempien tuplisten vähäistä säilymistä on kummasteltu ennenkin.
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: 99 -70 museorekisteri projekti

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Tuo 96 / 99 suhde kyllä alkupään osalta on aika outo kieltämättä.
JUS kun saat 2010 listauksen niin laitatko vaikka tähän ketjuun lisäyksenä?
Olisi mielenkiintoista tietää miten kehittyny tilanne.
Olisko jollain laittaa linkkejä mistä Ruotsista varaosia,
pärjääkö Lontoon kielellä?
Vaikka ei oo 99 vielä aikoihin tontilla niin autokuume nousee nyt jo vaarallisen korkealle! :D :D
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 -70 museorekisteri projekti

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voi ruotsalaisten kanssa tulla kieleksi jonkinlaista svengelskaa. :) Näin omia kokemuksia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 -70 museorekisteri projekti

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Pienen hakemisen jälkeen löysin Ruotsin 99-900 -osalistan:

http://www.saabklubben.com/?q=en/node/453
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 -70 museorekisteri projekti

Viesti Kirjoittaja jus »

Trafin tilasto Liikennekäytössä olevat Saab-henkilöautot malleittain käyttöönottovuoden mukaan 31.12.2010: http://www.jus.liitin.net/Trafi/Saab20101231.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: 99 -70 museorekisteri projekti

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Kiitosta vaan listauksesta, tuossa kun listausta silmäilin niin pisti silmään tuo "määrittelemätön" sarake. Kyllähän nuo mallit pitäisi pystyä erottelemaan toisistaan hyvinkin helposti vai liekö kyseessä aivan jotain muuta?

Kävin vilkaisemassa tuota "saabklubben" sivustoa ja sen vähän mitä tajusin niin hyvältä näyttää.
Onkos täällä joku joka olis liittyny kyseiseen klubiin ja aivan toinen juttu onkin että mites Svedujen kanssa pärjää tankero Suomella&Ruotsin&Englannin sekoituksella? :lol:
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Vastaa Viestiin