2 vikaa 900i 16v

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

2 vikaa 900i 16v

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Ensin infoa:

Startatessa startti saattaa hypätä startatessa pois vauhtipyörästä keskenkaiken.
Virtalukonpohja taitaa olla entinen kun saa startata vaikka maailman loppuun auton käynistymättä, mutta starttauksen lopetettaessa lähtee käymään.
Laturista hiilet kuulemma vaihdettava, lataa ajossa 12.8 - 14 välillä, seikkailee aika paljon ajon aikana.
Entisellä omistajalla pissi nestettä ilmeisesti lämmityslaitteesta jaloille. (Ei enään)

Vika 1:

Akku tyhjenee itsestään.
12h seistyään lähtee juuri käymään.
24h seistyään ei jaksa lähteä käymään.

Vika 2:

Lämpämittarin oleessa puolessavälissä ja ajon aikana puhaltaa kuumaa, mutta tyhjäkäynillä jokseenkin kädenlämpöstä.
Välillä ajonkin aikana puhaltaa kädenlämpöstä.
Saabiton saabisti
#1470
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Starttia ilmeisesti vaivaa solenoidivika eli päästää liian aikaisin...(tai toisena vaihtoehtona startin ratas kulunut eli ei lyö starttia päälle)

Latauksen pitäisi olla 13.9-14.4 Voltin välillä (16 venainen on tarkka latausjännitteestä ja akun kunnosta jolloin käynnistysongelmia) eli säädin (kannattaa ostaa se arktisiin olosuhteisiin oleva 14.5 V koska talvella tarwii sähköä paljon) ja pahemmassa tapauksessa laturi on risa (hiilisillat loppuun kuluneet) ja ilmeisesti laturi purkaa virrat runkoon jolloin akku tyhjenee.!!!!

Voi siinä olla laturinrungon ja moottorin maadoitusvikakin ???
Lataus alkaa soutamaan hillittömästi ??

Laturista olevan sähkövuodon voi kotikonstein tarkastaa ilman mittareita ottamalla laturin johdot irti..antaen auton seisoa ja laittaa vaikka päivän päästä laturin piuhat takaisin ja kokeilee....Mikähän on akun KUNTO ???




Mulla sama vika startatessa jolloin kaikkien maadoituspintojen puhdistus auttoi....( voi se olla virtalukonpohjakin)

Siinä aluksi.....
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: 2 vikaa 900i 16v

Viesti Kirjoittaja moksu »

vuorpe kirjoitti:Ensin infoa:

Vika 2:

Lämpämittarin oleessa puolessavälissä ja ajon aikana puhaltaa kuumaa, mutta tyhjäkäynillä jokseenkin kädenlämpöstä.
Välillä ajonkin aikana puhaltaa kädenlämpöstä.
tästä on joskus aikaisemmin ollut puhetta en muista miten menee
uudemissa on joku joku väliletku joka on tasavinaan lämpöjä matka/kaupunki-ajossa ja senkun jättää pois niin tulee lämmintä tupaan

viisaammat kertooo kunhan ne herää
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

lämmintä-kylmää-lämmintä

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo-o.

Mullapa oli taas semmonen juttu SAABissa, että auto ollessa lämpenemisvaiheessa ja joskus täysin lämpöisenäkin tuli lämmityslaitteesta lämmintä. Mutta sitten kun pysähtyi liikennevaloihin tai risteykseen niin alkoi tulla hetken aika kylmää/viileää.

Autossa oli vanhat jäähdytinnesteet ja vanha termostaatti. Järjestelmässä oli kaikenlaisi sinne vuosien varrella kertyneitä epäpuhtauksia. Eli roskat haittaa teki.

Ongelma loppui kun vaihdoin termarin ja nesteet sekä vähän huuhtelin järjestelmää. (Auto oli kyllmä kaasari SAAB, mutta ei liene niin merkitystä.)
SAAB
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Ensi viikolla alkaa laturi show!
Vanhasta autosta vaihtolaturi liikkeeseen ja tuosta 16 tappiseen laturiin korjaus osat!
Katotaan sitte uudemmalti miten käy!
Saabiton saabisti
#1470
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Onnistuneita korjauksia... :mrgreen:
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Kylmää

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Oletko tarkistanut, ettei veden kierrossa ole ilmaa? Tämä on yksi syy mikä aiheuttaa kuvailemiasi oireita.
Tarkista myös kaikki ruiskun liittimet, ettei niihin tule virtaa silloin kun ei pidä. Tämä on hakuammuntaa, mutta mun ysisatkussa on johtoja viritelty uudelleen ja esim. lisäilmaluistin vastus lämpenee koko ajan.
Vastaa Viestiin