Jarrujen ilmaus 99

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tero2209
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Elo 11, 2007 18:33
Paikkakunta: Suolahti
Viesti:

Jarrujen ilmaus 99

Viesti Kirjoittaja tero2209 »

vaihdettu edestä jarrusatula ja toinen puoli huollettu eli molemmat puolet olleet irti. Neste ei päässyt loppumaan säiliöstä. Taakse ei tehty mitään, mutta kuinka ilmataan jarrut oikeaoppisesti tässä tapauksessa.
9-5 Aero vm.2005, 99 GL 5, NG 900 -96
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Jarrujen ilmaus 99

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jos oli jarruletkut puristettu kasaan esim. lukkopihdeillä tai letkupihdeillä ja pihdit löysätty vasta sitten, kun satulat on paikoillaan ilmaproput auki ja jarrunestesäiliön korkki auki niin pitäisi etujarrujen ilmaus riittää.

On hyvin epätodennäköistä, että ilmaa pääsee takajarruihin, kun jarruputkien haaroitus on etujarrujen letkuja ylempänä, reilusti.

Niin joo, ja mikäli jarrujärjestelmä on kunnossa niin mitään ylipainekikkailuja jarrunestesäiliöön ei tarvi. Esim. jos etujarrujen letkut on vialliset niin silloin sieltä ei neste tule painovoimaisesti läpi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tero2209
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Elo 11, 2007 18:33
Paikkakunta: Suolahti
Viesti:

Re: Jarrujen ilmaus 99

Viesti Kirjoittaja tero2209 »

Eipä tullu puristeltua letkuja muuta, kuin lokarista kiersin auki, että sain satulat pöydälle. Tosin vanhan satulan kiersin kiinni ettei vuoda kaikki nestet pois. Nestesäiliöön lisäsin ainetta eikä pääsyt tyhjäksi. Tarvitseeko auton olla käynnissä ilmauksen aikana?
9-5 Aero vm.2005, 99 GL 5, NG 900 -96
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Jarrujen ilmaus 99

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ei tarvitse olla käynnissä, yksinään ilmailee nopeasti, kun pistää nipasta vaan letkun pulloon, jossa letkun pää on jarrunesteessä, ettei hauko ilmaa. Sitten vaan nippaa auki ja pumppailemaan. Varmistaa tietty, ettei pääse säiliö tyhjäksi.

Itse tosin myönnyin viime kesänä tuollaiseen paineilmakäyttöiseen ilmailulaitteeseen, jolla homma hoituu nopeasti, muttei perinteiset konstitkaan kovin pitkää aikaa nekään vie.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
tero2209
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Elo 11, 2007 18:33
Paikkakunta: Suolahti
Viesti:

Re: Jarrujen ilmaus 99

Viesti Kirjoittaja tero2209 »

Kiitos! Näillä ohjeilla edetään :D
9-5 Aero vm.2005, 99 GL 5, NG 900 -96
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Jarrujen ilmaus 99

Viesti Kirjoittaja stara »

- ei kannata painella kovin innokkaasti poljinta ihan pohjaan, tiivarit voivat saada siipeensä, jos sylinterissä on jotain ryyteitä pohjan lähellä. Loppuun kulahtaneet pääsylinterin tiivisteet saattavat joskus rempan jälkeen tehdä senkin tempun, että eivät lähde pumppaamaan.
- jos etupäätä ilmaamalla ei poljinta saa ottamaan riittävän ylhäällä/ poljin jää joustavaksi/ kumipallomaiseksi, niin sitten takapääkin ilmattava. toisaalta kyllä tekee hyvää niitä takapäänkin ilmaruuveja joskus availla ja kierteitä yrittää suojata, etteivät ruostu umpijumiin.
-
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Jarrujen ilmaus 99

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Jos autoilua jatkaa ja suorittaa huoltoja itse niin ehdoton työkalu jarrujen ja tietysti kytkimen nesteiden vaihtoon on Bilteman ilmaustyökalu. 19-1271 69,-

Monestihan homma menee näin: Jarrut ei toimi tai kytkimen käyttösylinterit syöpyy ja hajoaa. Olisi taloudellisempaa vaihtaa nesteet esim. kahden vuoden välein joka tällä laitteella käy nopesti ja siististi.

On halvempi vaihtaa "vettä ja muuta p**kaa" sisältävät nesteet riittävän usein kuin tehdä kallista jarru ja kytkin remppaa.

Ja niin.. tuo laite tarvitsee sitten myös paineilmaa mutta kompurahan on tietysti jokaisella remontti Reiskalla! Suosittelen. :D
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Jarrujen ilmaus 99

Viesti Kirjoittaja eegas »

Ei kompuraa tarvitse tuon ilmauksen takia hommata, romikselta tai varaosa-autosta jarrunestesäiliön korkki, siihen polkupyörän venttili, imaiseen putkella säiliön tyhjäksi, sitten säiliö melkein täyteen uutta jarrunestettä, polkupyörän pumpulla painetta säiliöön "järjen" kanssa, ilmailee ilman apuvoimia kätevästi, kunhan ei päästä säiliötä tyhjäksi.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
tero2209
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Elo 11, 2007 18:33
Paikkakunta: Suolahti
Viesti:

Re: Jarrujen ilmaus 99

Viesti Kirjoittaja tero2209 »

Hienoa, että tulee hyviä vinkkejä! Mutta tarkoitus on yrittää ilmata ihan perinteisesti ilmata apuvälineitä, kun ei niitä ole just saatavilla.
9-5 Aero vm.2005, 99 GL 5, NG 900 -96
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Jarrujen ilmaus 99

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kirkasta letkua tarvitset, ja pullon mihin laskea nesteet. Se riittää.

Eli letku nippaan ja toinen pää pulloon, nippa auki niin kauan, että neste vaihtaa väriä puhtaampaan. Sillä lailla käyt etupään jarrut läpi ja tarvittaessa takajarrutkin jos jää sitä potkupallomaisuutta jarrupolkimeen (kuten edellä stara huomasi lisätä).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Jarrujen ilmaus 99

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Onko kenelläkään kokemusta jarrujen ilmauksesta isolla lääkeruiskulla ilmauspropusta imemällä? Eli lääkeruiskua vetää vähän auki että sinne tulee alipaine, proppu auki, imee lisää kunnes nesteessä ei ilmakuplia ja puhdasta ja sitten proppu kiinni. Ilmauslaite ois kiva mutta ei ole kompuraa. Kyseessä siis 84 vuoiden 99. Itsellä alkoi se jarrunestesäiliöstä kytkimen pääsylinterille menevän letkun liitos vuotaa hieman nestettä ulos kun ilmasin kytkimen sillä pyörän sisäkumitaktiikalla tekemällä painetta säiliöön. Jarrut tarvitsee varman enemmän painetta.. Mitenköhän onnistuu.. Se letkuhan ei ainakaan mulla ole muuten kiinni kuin siinä säiliön letkulähdön "paksummassa" kohdassa "kiristettynä."
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Jarrujen ilmaus 99

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Itellä tosiaan kun yksin yritin ilmata ilmakuplat liikkuivat edestakaisin jarrupolkimen mukana kun jarrupolkimen nosti ylös ja ilmausproppu oli luonnollisesti auki kun sitä ei yksin pystynyt sulkemaan kun polki poljinta..
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Jarrujen ilmaus 99

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Ja vielä... Minkä kokoiset ovat ysiysin takasatulan ilmausruuvvit noin orkkiksena? 6 mm lenkki on aivan liian pieni ja 7 mm aivan liian iso. Joku väikoko. Tai sitten tähän on vaihdettu.. Edessä vissiin isommat ruuvviit.. Tänx! :saab:
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Jarrujen ilmaus 99

Viesti Kirjoittaja stara »

en kylläkään tiedä, mutta 1/4 tuuma on 6, 25 mm eli sitäkin voi epäillä. ruuvauskärkien = bitsien 6- kanta on sama 1/4 " eli sitä voi kokeilla. epäilen kyllä, jotta 7 mm on vaan ruostunut pienemmäksi ja lenkkien 12- kulmaisuus ei enää riittävästi pure kiinni???
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
kerosiini
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Touko 27, 2003 16:24

Re: Jarrujen ilmaus 99

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Mitä nyt ihan ite ähräsin ysiysin jarrujen kanssa tovi sitten niin takana oli juurikin 7mm kannalla nippa ja edessä 11mm tuntu sopivalta. Auki lähti, mutta tosi nihkeät oli pyörimään varsinkin edessä.
Vastaa Viestiin