Moi,
Hankin itselleni 900 vapari Saban. Yllätykseksi vanhan 90 jälkeen alusta on kuin eri maailmasta. Mutkaan voi taittaa niin paljon kuin uskaltaa, eikä kallisteluista ole huolta.
Onko alusta normaalisti 900 jäykkä, vai onko autoon jälkiasennettu kenties jokin parempi alusta. Onko Turboversiossa sama alusta?
900 alusta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900 alusta
millä moottorilla ja minkä ikäinen saabisi on?
kyllä 900 alusta on hieman jämäkämpi, mutta kyllä kunnossa olevalla 90 saabillakin mutkaan uskaltaa samanlailla taittaa. alustan kunnosta on lähinnä tuon alustan jämäkkyys kiinni.
kyllä 900 alusta on hieman jämäkämpi, mutta kyllä kunnossa olevalla 90 saabillakin mutkaan uskaltaa samanlailla taittaa. alustan kunnosta on lähinnä tuon alustan jämäkkyys kiinni.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900 alusta
jos on i16 niin silloin siellä useimmiten ainakin on kallistuksen vakaajat ja kyllähän niiden olemassaolon huomaa varsinkin jos on 90 ollut jo vähän väsähtänyt alustaltaan..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 900 alusta
90:ssä on 99:n keula ja se on paljon enemmän keulapainoinen auto kuin 900:nen, siis moottorin painopiste on enemmän etuakselin etupuolella noissa 99/90:ssä kuin mitä 900:ssa, johtunee tuo tunne osin varmaan siitäkin. 99/90 varmasti puskee herkemmin mutta toisaalta sitten tuo keulapaino tekee autosta "junan" honolla loskakelillä ja lumipolanteissa.
Re: 900 alusta
Minun mielestä 900 puskee pahemmin kuin 99..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 900 alusta
Miten ihmeessä samalla moottori/voimansiirtoratkaisulla olevissa autoissa toisen moottorin paino on enemmän etuakselin etupuolella kuin toisen?!???keskikonsoli kirjoitti:90:ssä on 99:n keula ja se on paljon enemmän keulapainoinen auto kuin 900:nen, siis moottorin painopiste on enemmän etuakselin etupuolella noissa 99/90:ssä kuin mitä 900:ssa, johtunee tuo tunne osin varmaan siitäkin. 99/90 varmasti puskee herkemmin mutta toisaalta sitten tuo keulapaino tekee autosta "junan" honolla loskakelillä ja lumipolanteissa.
Kyllähän se johtuu lähinnä siitä, että 900:ssa on pidempi akseliväli, isompi perä jne. ja sitä myöten enemmän massaa taka-akselilla kuin 99:ssä. Toinen ratkaiseva seikka lienee se, että 900:ssa alatukivarret on taitettu 3° enemmän eteenpäin joka taas vaikuttaa vakauteen ja välimerkkiä viilaamalla saa muutaman kilon etuakselin takapuolelle (millä taas ei koko moottori/voimansiirtomöykyn kokonaismassa huomioiden ole juurikaan merkitystä).
Toki jousetkin ovat tietääkseni jäykemmät ja vakio/lisävarusteena on ollut kallistuksen vakaajat. Kaasuiskunvaimentimetkin tekevät osansa, jos siis sellaiset on.
Ja jos mun mielipidettä kysytään niin vakioalustaisena 99 on kovempi puskemaan kuin 900. Madallussarjalla ja sport-alustan pyöräkulmilla molemmista tulee enempi peränheittäjiä, 900 ehkä vielä enemmän kuin 99 mutta tätä esiintyy vain silloin jos oikein hakemalla hakee eli esim. kovalla moottorijarrutuksella ja kevyesti jarruttamalla samalla ku kääntää mutkaan. Johtunee mun mielestä siitä, että esmes Lesjöforsin satsilla korilinja laskee perästä enemmän. Tästä on jopa apua autoa esim. jääradalla "vietäessä". Normaalisti ajettaessa liikenteessä (niin kuin siellä pitää ajaa) ei tätä esiinny.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 900 alusta
Juu, oikeassa olet, ei tietenkään se voi noin olla, ajattelematonta tekstiä multa taas, sori.dimebak kirjoitti: Miten ihmeessä samalla moottori/voimansiirtoratkaisulla olevissa autoissa toisen moottorin paino on enemmän etuakselin etupuolella kuin toisen?!???