99:n pelastusta pohtimassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

99:n pelastusta pohtimassa

Viesti Kirjoittaja A-L »

Alla on kolkku, joka vaatii oman huomionsa. Työn alla kuuppa, jonka kanssa kuluu aikaa, vaikka aika kevyt projekti onkin. Kaipuu satkujen suuntaan on silti suuri ja nyt kovasti pohdiskelen josko pelastaisi erään combi coupe-korisen tupliksen.
Tuplis siksi, että sellaista ei ole vielä ollut.
Combi coupe siksi, että moisia ei enää tule vastaan kuin alan tapahtumissa... ja onhan se nyt Saabin hienoin korimalli.

Autosta puuttuu kosolti pisteosia. Tekniikka ynnä kori vaativat aikamoista elvyttämistä, mutta toisaalta säilytys- ja puuhatila olisi järjestettävissä. Sitäkin enemmän silti aprikoiduttaa papereiden puute. Valmistenumeron pohjilta Trafilta voi saada jotain tiedonsiruja jollei jopa tarpeeksikin noin entisöintiä ajatellen. Mutta entäs jos minua ei huvitakaan puurtaa tästäkin projektista museotavaraa? Olenko sairas ihminen, jos tämä cc ei päädy varsinkaan teknisesti alkuperäiseen kuosiin - vai olenko ainoastaan tuomittu häviämään leimakonttorin ja Trafin loputtomat paperisodat? Hävyttömänä aikeena kun olisi tietty saada kiesi sitten normaalisti kilpiin.

Että nyt haukut tai rohkaisut peliin. Mietintäaikaa on vielä jonkin verran.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 99:n pelastusta pohtimassa

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

korin kunto ja nuo paperit ratkaisee mitä kannattaa tehdä.

kysele katsastuskonttorilta omistajatietoja? onko sulla edellinen rekisteri tunnus tiedossa?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99:n pelastusta pohtimassa

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Pisteosat eivät mielestäni ole ongelma, sillä paljolti samoja osia käytettiin Tupliksissa aina viimeisiin valmistettuihin malleihin asti. Vuosimallieroja toki on, mutta kyllä ne vuosikohtaisetkin osat olen kohtuu vaivalla löytänyt. Foorumin kautta olen onnistunut löytämään kyllä kaiken tarpeellisen autooni.

Mielestäni kaikki tuplikset alkavat jo olla pelastamisen arvoisia. Ja Combi Coupé on jo niin harvinainen, että jos nyt olisin uutta projektia hankkimassa, voisin vähän mädempääkin harkita. Mulla on nyt ollut tuo allekirjoituksen Combi pari vuotta ja niiden 40t km:n aikana, mitä tuolla olen ehtinyt ajella ei ole tienpäällä tullut yhtäkään samanlaista vastaan. Pari 3-ovista olen nähnyt tapaamisissa, mutta 5-ovista en yhtäkään. Eli ihan oikeasti harvinaisia ovat. Combi-tupliksissa on selkeä harrasteauton fiilis ja lisäksi se on oiva peli koko perheen yhteiseen harrastamiseen -tilaa riittää lapsille ja tavaroille. Ja pariskunta voi vaikka yöpyäkin pitkässä tavaratilassa! Tehoakin näistä löytyy sen verran, ettei tarvitse liikenteessä jalkoihin jäädä. Huonto kelitkin auto selvittää mainiosti. Eli eipä itselle montaa saman aikakauden autoa tule mieleen, joka soveltuisi yhtä hyvin vaikka ympärivuotiseen harrastamiseen nykyliikenteen sekaan!

Paperittoman auton voi kyllä saada rekisteriin, jos pystyy selvittämään auton historian jollain tapaa. Eli jos sinulla on mitään luovareita tms. tallessa, niin ne auttavat asiaa. Jos auto on perikunnan eteenpäin myymä, pitää varautua hankkimaan todistus perinnönjaosta ja siitä, että auto on kaikkien suostumuksella myyty.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 99:n pelastusta pohtimassa

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Etsi paperit ja tuumasta toimeen, tsemppiä
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 99:n pelastusta pohtimassa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Trafilta vaan viimeinen arkistoissa oleva omistaja tietoon ja sitä kautta papereita ihmetteleen. http://www.ake.fi/AKE/Tietopalvelu/Ajon ... veluna.htm

Toivottavasti tällä henkilöllä ei ole osoitteenluovutuskieltoo niin saa ees kirjeen laitettuu jos numero salanen.

Vaikka hän olis sen aikanaan myyny mutta ei oo luovarii talles niin konttorille riittää että saat häneltä uuden luovarin.

Muuten on aika sama miten tuon laitat liikennekuntoon kuhan laitat.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99:n pelastusta pohtimassa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

A-L kirjoitti: Autosta puuttuu kosolti pisteosia. Tekniikka ynnä kori vaativat aikamoista elvyttämistä
Haluaisin rohkaista, samalla inhorealistisesti muistelen miten tuollaisille projekteille liian usein käy: otetaan talteen, fiksaillaan pari kuukautta jotain pientä ja suunnitellaan suuria, sen jälkeen suurin kipinä hiipuu ja projekti seisoo 1-5 vuotta tallin perällä, sen jälkeen seuraavat vuodet pihalla, ja lopulta siitä puretaan pisteosat ja nostetaan hylsy romukuormaan. Toisaalta eihän sekään ole yhtään hassumpaa, että projekti on keskeneräisenä silmänilona muutaman vuoden tallissa, kun että joutuisi suoraan paaliin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 99:n pelastusta pohtimassa

Viesti Kirjoittaja Jope »

Toiset tekee, toiset jättää projektit talliin happanemaan.

Oon huomannut, että noiden tekemisten suhteen homma etenee parhaiten tekemällä. (!)

Eli ei muuta kuin tekemisen iloa AP:lle, eiköhän sieltä tuplis tule kun ensin jakaa projektin hallittaviin kokonaisuuksiin ja sitten loppu onkin mekaanista suorittamista.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Mvs
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99:n pelastusta pohtimassa

Viesti Kirjoittaja Mvs »

Ehdottomasti talteen. Tuollaiset ovat harvassa.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 99:n pelastusta pohtimassa

Viesti Kirjoittaja A-L »

No juu, Lucan kommentin pohjilta on itselläkin kokemuksia, mutta nyt olisi ehkä suunnitelmakin parempi... ja aihe kiinnostavampi, vaikka menihän se ehjäpeltinen Sierran raato sentäs jollekin ovaalien ymmärtäjälle rälläköitäväksi, parempi kai sekin kun paali.

Kiitokset rohkaisuista, ehkä tästä vielä auto saadaan. Historia on selvityksessä, puuhatilat haussa ja intoa piisaisi. Toivottavasti jatkossakin. Postailen lisää jos/kun hommat etenee johonkin suuntaan.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Vastaa Viestiin