Noppa käyttöautona

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Noppa käyttöautona

Viesti Kirjoittaja A-L »

Nyt pitäs tuo 9-3 saada tontilta realisoitua eteenpäin(winkwink...) ja hakusessa olis joku halvempi ja pienikuluisempi törrötin. Kaikenmaailman kassaroita on tullut kateltua, mutta pahemman laidan saabistin on hankala tyytyä ihan mihin tahansa pakastelaatikoihin. Vastaan sattuikin yksi todella hienossa kunnossa oleva 4-speed noppa, ja pervossa mielessäni jäin pohtimaan, että oiskohan siinä siis yhtään mitään järkeä? Mitään kummosia tarkoituksia autolle ei ole, työ- ja vapaa-aika-tyyppisiä menoja kun pystyy lämpöisästi ja varmasti liikuttelemaan niin piisaa.
Vaan millainen on noppa käyttöautomielessä - onko bensanmeno aivan tajutonta esim. i16-satkuun verrattaessa, löytyykö noihin enää kuluvaa osaa muualta kuin täältä ja romiksilta? Kertokaa nyt jotain mitä mieleen tulee ja ketä huvittaa.

Aiemmin täällä intoilemani tuplis-projekti meni muuten sitten puihin syistä ja toisista, että palataan siihen asiaan joskus tulevaisuudessa. Ei ole nyt mahdollista ottaa toista vekotinta työn alle kun ei tuon kuupankaan pariin meinaa keretä millään.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Noppa käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Onhan nuo kulutukset nyt aika samoja noissa kolmessa(ellei 9-3:ssa ole automaattiloota), ettei sen puolesta suuria eroja.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Noppa käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ei tuo pojan 9-3 automaattikaan ole sen kummempi.
Noppa sen sijaan on ihan kelpo peli ja tekniikka on joko 900 tai 99 eli samat osat käyvät. Jos on "römppäisen" kaasarilla ei siis piirpurkki niin on ihan pirteä kulkuinen. Hyvät kokemukset oli omasta 90:stä, mutta luovuin, kun oli autoja silloinkin aivan liikaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Noppa käyttöautona

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miten erottuu strömppä vs piirpurkki.. tehokkuudessa???? 100hp molemmissa versioissa....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Noppa käyttöautona

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

En tiedä onko kaikki mun 99/90 kotterot olleet viallisia, vai mistä johtuu se, että en koskaan ole kokenut oloani lämpimäksi talvella. Jos autolla on tarkoitus pärjätä pakkasilla, se on oltava og900.

Ikinä ei 99:n lämppäri ole talvella riittänyt kuin lasien auki pitämiseen. Satkussa sensijaan on reserviä lämppärissä hurjillakin pakkasilla.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Noppa käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

nalleolut kirjoitti:miten erottuu strömppä vs piirpurkki.. tehokkuudessa???? 100hp molemmissa versioissa....
Joo niinhän se, mutta perstuntumalta röppäinen on vain virkeämmän tuntuinen. Em tiedä miksi.
# 419 Vesa Pohjalainen
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Noppa käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

Ko siihen auton käytökseen vaikuttaa moni muukin kohta vääntökäyrällä kuin se huipputehon kohta, niin voi olla että alemmilla kierroksilla noi kaasarit tekee hommansa eri tavoin, vaikka huipputehoks onkin speksattu sama. Tällä on merkitystä etenkin silloin, kun ajetaan niin etteivät kierrokset ole jatkuvasti siellä huipputehon rundeilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Noppa käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Nimenomaan siellä alemmilla kierroksilla römppäinen on olevinaan vähemmän puhditon. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Noppa käyttöautona

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

nyt kun oikein miettii ni 99 oli pierpuril pirteem´pi ku 900 römppäsel...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Noppa käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Ysikympissä on kyllä fiilistä! Kulutusta tietysti voi laskea vaihtamalla ruiskukilkkeet kehiin. Oon kyllä ollut vaihdon jälkeen kulutukseen tyytyväinen, kun kasin tietämillä on pyörinyt viimeaikoina.

Tuo kylmyys kieltämättä ihmetyttää satkujen jälkeen.
Sauli.M #1562
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Noppa käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jus »

Pampula kirjoitti:Tuo kylmyys kieltämättä ihmetyttää satkujen jälkeen.
99/90 lämppärin kenno on ohuempi ja pinta-alaltaan pienempi kuin satkussa. Suurempi ongelma taitaa silti olla 99/90:n lämppärinhanassa, epäilen että siinä oleva termostaatti pyrkii jumittamaan vanhemmiten. Hanassa olevaa säätöruuvia kääntämällä voi termostaatin osallistumista lämmityksen säännöstelyyn vähentää. Kaipa sen termostaatin voisi poistaa kokonaankin. Melkeinpä vuosittain olisi hyvä putsata kennon alle kertyneet mujut.

Vanhaa kirjoittelua aiheesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 34#p273534
http://www.jus.liitin.net/saab/99/lammi ... istus.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Noppa käyttöautona

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Ysikymppi oli enemmän tai vähemmän käyttöautona viimeiset kahdeksan vuotta ja oli mukava ajella. Lämmintä riitti sen verran että ikkunat pysyi auki ja ei tarvinnut palella kovemmillakaan pakkasilla. Luotettava perustekniikka, jota helppo korjata tarvittaessa vaikka pohjolan tallissa. Peruskulutusosia saa vielä hyvin varaosaliitereistä ja 99/ 900:sta hyödynnettävissä paljon osia. Ei mikään raketti, mutta ei ole semmoiseksi ajateltukaan, ja kulutus kahdeksan litran molemmin puolin.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Noppa käyttöautona

Viesti Kirjoittaja A-L »

Juu-u, kiitosta vain. Tämä kyseinen yksilö on Strömbergillä, mutta sattupa siten, että olis varastossa moiset mallia tuplat. ;)
Tällä viikolla menen katsomaan, vaikka kolkku vieläkin pihassa kököttää. Eiköhän se menoa ole, kun muut vaihtoehdot on mallia Polo / Astra. Ehrmngh... tokihan ne olis järkevämpiä, mutta kun :saab: .
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Noppa käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Mulla oli Noppa käyttiksenä pari-kolme vuotta ja hyvin vei ja toi ja kaikkea. Ja kyllä kai siellä kohtuulämmin oli. Mutta ei tainnu juu ihan nin lämmin ku satkussa mutta lämmin kuitenki. Osia sai kaupasta, ja ei siihen tarvinu juur mitään uusiakaan. Etujarrulevyt paloineen, sytkäpääte, etupyörän laakeri ja... no kattoverhoilu putos. Öljyjä vaihtelin ja tankkasin. Loppuvaiheessa vehje alkoi tuntua melko loppuunajetulta. Ei oikein jaksanu enää kulkea niinkun ennen, tai ainaki tuntu siltä. Oli kyllä yks luotettavimpia autoja mitä mulla ollu - käsiryypyn kanssa lähti käyntiin kelillä ku kelillä ja tekniikkahan nyt on melko idioottivarma niinkun yleensä näissä.

Ohjaustehostimen puute vaivasi ainoastaan silloin kun oli ajanut jenkkiautolla tai jollain muulla ylitehostetulla välissä. Normiajossa sitäkään ei huomannut, ja vielä kun alla oli 185 leveet renkaat.

Että jos hyvän löydät niin osta pois ja ajele menemään!
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Noppa käyttöautona

Viesti Kirjoittaja A-L »

Harharetkien jälkeen nyt sitten viimein ilmaantui käyttöautoksi '86 Noppa, Pierburgin kaasari(höh!), viisi vaihdetta, vähän rupunen ulkopinta, erinomaisessa kunnossa oleva beige sisusta(!) ja piirun vajaat 300tkm mittarissa. Eilisen parin sadan kilsan kotimatkan pohjilta puuhaa riittää jonkin verran, mutta eiköhän siitä hyvä tule. :)

E.: Otin "öögan handuun" ja totesin, että kaasarissa kököttää teksti "Solex 175 CD" - varastosta tuplat sitten suvena esiin. ;)
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Vastaa Viestiin