Tyhjäkäynti ässäs
Tyhjäkäynti ässäs
Tuli vaihdettua 1kk sitten tk-motor vaeltelun vuoksi toiseen ja se toimikin tarkemmin eli vaelteli puolet vähemmän. Toimi ässän tk yli kolme ja puoli viikkoa hyvin.
Nyt kun pakkanen meni yli -10 niin kylmänä tk hyvä, puolilämpöisenä niiaa jo vähän liian alas kytkintä ja jarrua käyttäessä risteykseen tullessa ja etenkin 3/4 lämpöisenä (4/4 neula on siis puolivälissä) notkahtaa jopa alle 500rpm niin että nippanappa pysyy käynnissä ja kun kone on normilämpöinen niin toimii taas suht ok.
Käyntiääni tk myös outo puolilämpimänä kun kylmänä ja kuumana normaali. Ajossa ei ongelmia ja vetää mitä löytyy puhtaasti loppuun asti.
Esim. ruiskun bosc-anturi, bensasuodin, bensapumppu, ilmansuodin, tulpat+puola+johdot, akku jne vaihdettu pitkin viimeistä puolta vuotta, maadoitukset putsattu, alipainevuotoja ei ole. Sytkä tarkistettu ja säädetty 16 asteeseen, päästöt todella hyvät jne
Ideoita?
Lämpenee aika hitaasti täyslämpöiseksi ja vaappuu jonkinaikaa edestakas 2/4 ja 3/4 osan välillä (ajolämpöön verrattuna) ennenkuin nousee normaali puoliväliin kun nyt -16 pakkasta. On kyllä pidetty piuhassa kiinni joten termari saattaisi alkaa kanitella. Seoksethan vatkannee ilmeisesti myös jos tuo neulan liike oikeaa näyttää.
Jos joku lähiaikoina orkkistermarin hommannut niin mitä maksoi ja ympärivuotiseen käyttöön mikä ässään paras lämpötilaltaan?
Jäähdytin uusittu syksyllä ja samalla huuhdeltu, nesteet vaihdettu, ajettu viikko ja vaihdettu vielä kerran.
Kuumaa tulee kyllä normilämpöisenä kabiiniin mutta vie talvella aikaa kauemmin lämmetä kone, kauemmin kuin entisissä gt- mazdoissa 88 termarilla ja emännän audissa. Syksyllä saab lämpeni noihin verrattuna kyllä selvästi nopeammin.
Nyt kun pakkanen meni yli -10 niin kylmänä tk hyvä, puolilämpöisenä niiaa jo vähän liian alas kytkintä ja jarrua käyttäessä risteykseen tullessa ja etenkin 3/4 lämpöisenä (4/4 neula on siis puolivälissä) notkahtaa jopa alle 500rpm niin että nippanappa pysyy käynnissä ja kun kone on normilämpöinen niin toimii taas suht ok.
Käyntiääni tk myös outo puolilämpimänä kun kylmänä ja kuumana normaali. Ajossa ei ongelmia ja vetää mitä löytyy puhtaasti loppuun asti.
Esim. ruiskun bosc-anturi, bensasuodin, bensapumppu, ilmansuodin, tulpat+puola+johdot, akku jne vaihdettu pitkin viimeistä puolta vuotta, maadoitukset putsattu, alipainevuotoja ei ole. Sytkä tarkistettu ja säädetty 16 asteeseen, päästöt todella hyvät jne
Ideoita?
Lämpenee aika hitaasti täyslämpöiseksi ja vaappuu jonkinaikaa edestakas 2/4 ja 3/4 osan välillä (ajolämpöön verrattuna) ennenkuin nousee normaali puoliväliin kun nyt -16 pakkasta. On kyllä pidetty piuhassa kiinni joten termari saattaisi alkaa kanitella. Seoksethan vatkannee ilmeisesti myös jos tuo neulan liike oikeaa näyttää.
Jos joku lähiaikoina orkkistermarin hommannut niin mitä maksoi ja ympärivuotiseen käyttöön mikä ässään paras lämpötilaltaan?
Jäähdytin uusittu syksyllä ja samalla huuhdeltu, nesteet vaihdettu, ajettu viikko ja vaihdettu vielä kerran.
Kuumaa tulee kyllä normilämpöisenä kabiiniin mutta vie talvella aikaa kauemmin lämmetä kone, kauemmin kuin entisissä gt- mazdoissa 88 termarilla ja emännän audissa. Syksyllä saab lämpeni noihin verrattuna kyllä selvästi nopeammin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tyhjäkäynti ässäs
On tekeminen termarin kanssa eli kun jumittaa välillä lämmöt puoliväliin niin ei käy kunnolla ja haaleaa puhaltaa lämppäriltä. Aina kun nousee puoliväliin niin puhallusilmakin lämmintä
Uusi termari haettu marmorilta tasan 20e, lämpimässä hallissa coolerin asennus ensi perjantaina niin vaihtuu siinä samalla tuokin.
Uusi termari haettu marmorilta tasan 20e, lämpimässä hallissa coolerin asennus ensi perjantaina niin vaihtuu siinä samalla tuokin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tyhjäkäynti ässäs
Lambda alkaa todennäköisesti olla loppupuolella. Näissähän on sitten Titania-lambda eli normaalia Zirconiaa ei saa laittaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tyhjäkäynti ässäs
Ok ja kiitti vinkistä.
Toiminut tämän päivän kuin unelma ilman käynnin huononemista eli lämpenee edelleen hitaasti mutta mennyt kuitenkin tasaisesti normilämpöiseksi asti ilman lämpöjen heijaamista puolivälissä. Ja kun äskettäin leimattu hyvillä päästöarvoilla niin ei tullut tuo lambda edes mieleen.
Varmistan nyt kun tilaan että Titania-malli eli turbon kalliimpi anturiversio.
Toiminut tämän päivän kuin unelma ilman käynnin huononemista eli lämpenee edelleen hitaasti mutta mennyt kuitenkin tasaisesti normilämpöiseksi asti ilman lämpöjen heijaamista puolivälissä. Ja kun äskettäin leimattu hyvillä päästöarvoilla niin ei tullut tuo lambda edes mieleen.
Varmistan nyt kun tilaan että Titania-malli eli turbon kalliimpi anturiversio.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tyhjäkäynti ässäs
Kappas, mulla ollut viimeaikoina samanlainen ongelma tyhjäkäynnissä, mutta trionicilla. Kahdesti jopa sammunut risteykseen tullessa kytkin pohjassa, kun on niin alas niiannut kierrokset. Muuten käy ihan nättiä tyhjäkäyntiä lämpötilasta riippumatta.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Tyhjäkäynti ässäs
Joo, Lucas-ruiskussa T16 tai S on se kallis ja harvinainen titania-lambda.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24006
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tyhjäkäynti ässäs
noita ässä lambdoja oli klubikaupan laatikossa 3v sitten kympillä.. ostin 2 ja pihalla tajusin ettei nää käy perus iivarii 16 venaseen... noh ostaja löytyi heti toisen tupakan jälkeen...
tuskin enään löytyy ,mut kannattaa ehkä kysyä... EHKÄ
tuskin enään löytyy ,mut kannattaa ehkä kysyä... EHKÄ
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tyhjäkäynti ässäs
Toimi kuin fortumin sähköverkko sen pari päivää, sen jälkeen ei mitään ongelmia ole ollut.
Tuo termari vaihtuu ensin jokatapauksessa. Ja ehkä titanium-kysely laitettu nallleoluelle .
Tuo termari vaihtuu ensin jokatapauksessa. Ja ehkä titanium-kysely laitettu nallleoluelle .
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Tyhjäkäynti ässäs
Omassa turbossa samoja oireita, tyhjäkäynti käy alhaalla kun tulee liikennevaloihin. Tosin kun auto pysähtyy tyhjäkäyntimoottori korjaa tyhjäkäynnin normaaliin 800-900 rpm. Ilmeisesti lucaksen nopeustieto vaikuttaa tähän korjaukseen ja kuitenkin ongelmaa on aika harvoin, useimmiten pelaa ihan ok. Eikä tunnu säätkään vaikuttavan tähän ongelmaan, autossa nyt uudet tulpat, johdot, kansi ja pyörijä ja satunnaisesti esiintyy edelleen vikaa ja viimeksi oli katsastuksessa päästötkin ok. Tuota lamdaa vois tietysti kokeilla vaihtaa uuteen...
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Tyhjäkäynti ässäs
Nuo tyhjäkäynnin nyykähdykset Lucas-ruiskullisissa monesti paranee kun nostaa perustyhjäkäynnin sopivammaksi. Tämän voi testata puristamalla tk-moottorin letkut luttuun, jos moottori sammuu niin perustyhjäkäynti on liian pieni.. Läpän ohitusruuvilla ilman tk-moottoria pitäisi moottorin juuri jaksaa käydä n. 500-600rpm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com