missä vika kun satku vaihtaa ite valoja

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

missä vika kun satku vaihtaa ite valoja

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

eli kun on pitkät päällä niin hetken pysyy päällä ja vaihtaa takaisin lyhkäselle..onko katkaisijassa vai releessä vika

900C vuosimallia 88
BMW 525iA Touring Executive
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mä katsoisin releestä, viiksi on mun muistikuvien mukaan vaan hetkellisesti kytkevä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sulakeboksista tarkista ajovaloreleen liittimet. Ne siellä pätkii, en muista tähän hätään mikä niistä johdoista.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

valot vaihtuu itsekseen

Viesti Kirjoittaja stara »

joo, noi valoreleet tuppaa hajoileen, tai sit sul on tosta autopilotista joku jalostuneempi ( lähestymiskohtaamistutkalla) varustettu versio, hitsi mikä vitsi....
terv stara
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Juh, kuten dimebak mainitsi, liittimissä voi hyvinkin olla vikaa, tai sitten releessä itsessään. Toisella releellähän asia on helppo tarkistaa.

Jos ajovalorele on asennettu hiukan liiallisella voimalla paikalleen (etenkin jos lattaliittimet ovat ottaneet osumaa ja ovat hiukan vinossa), se tekee pahaa sulakerasian pohjalevyssä oleville abikoille. Eräässä satkussa rele oli työntänyt pari liitintä edellään pois paikoiltaan, ja kontakti oli erittäin epävarma. Liittimen lukituspiikki piti taittaa alkuperäiseen muotoonsa ja liitin survaista takaisin paikoilleen. Noh, liittimet on helppo tarkistaa, kaksi ruuvia irti ja sähkökeskuksen levy nousee pois.

Releessäkin voi olla vikaa, sellainen yksilö tuli vastaan joka halusi toisinaan välttämättä jumittaa pitkät päälle, jolloin pimeällä piti vaihtaa vastaantulijoiden näkökykyä säästääkseen huomiovaloille...
M93 9000 CS Aero (KA)
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

taitanee olla rele kyl mennyt koska eilen teki ekan kerran ja auto sentään ollut jo meillä monta vuotta
BMW 525iA Touring Executive
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Mäksä kirjoitti:taitanee olla rele kyl mennyt koska eilen teki ekan kerran ja auto sentään ollut jo meillä monta vuotta

Minulla oli sama ongelma omassa saab 900i -88. Ja rele pimahtanut. Ja sitä relettä olikin sitte vaikea löytää. Motonet ei enää myy sitä samoin ei varaosa liikeet (harakiri) paikosta. saabilta kylläkin ja hinta 8O .

Mutta täältähän sain ostettua Mimmiltä. Joten kiitos Mimmi releestä... toimii hyvin.
Kokeile jos Mimmillä olisi toinen relee vielä jos et muualta sellaista saa.
Edellyttäen tietenkin että vika on siinä.
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Minulla oli sama ongelma omassa saab 900i -88. Ja rele pimahtanut. Ja sitä relettä olikin sitte vaikea löytää. Motonet ei enää myy sitä samoin ei varaosa liikeet (harakiri) paikosta. saabilta kylläkin ja hinta .

Mutta täältähän sain ostettua Mimmiltä. Joten kiitos Mimmi releestä... toimii hyvin.
Kokeile jos Mimmillä olisi toinen relee vielä jos et muualta sellaista saa.
Edellyttäen tietenkin että vika on siinä.
Mulla kärvähti satkun valorele tuossa loppukesästä ja tuskailin myös uuden hankinassa. Mistään harakiri-putiikista ei löytynyt ja Tampereen Metro-autosta en edes viitsinyt mennä kyselemään hintaa. Onneksi olimme kaverin kanssa menossa Teivon raviradalle rompetorille, josta sitten heti ekasta kojusta löytyikin lähes käyttämättömän näköinen rele kympillä :D

Onneksi huomasin releen hajoamisen ajoissa, se oli ollut aika kuumana ja hieman sulattanut sulakerasian pohjaa liittimien ympäriltä. Mahtaakohan tuosta tulla ongelmia jatkossa?
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Eihän se maksa Saabilla kun 80€ :lol:
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Vastaa Viestiin