Öljyproppu tiukassa..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Terve kaikille! Olen 26- vuotias rekkakuski täältä salon seudulta. Monen vuoden tauon jälkeen totesin etten voi tulla toimeen ilman :saab: ysisatasta. Ostinkin sitten tädiltäni saabin kohtuulliseen 150 euron hintaan. Nyt tarkoituksena olis pitää tämä saab niin kauan liikkeessä kuin mahdollista. Kunnostustoimet on jo aloitettu perusteellisella siivouksella ja pesulla. Akku on vaihdettu uuteen ja roikkuva katto ammuttu kiinni niittipyssyllä.
Mutta asiaan. Edelliseltä omistajalta kuulin ettei öljyjä ole vaihdettu viiteen vuoteen. Meinasin että siinäpä hyvä kohde aloittaa moottorin hyvänäpito ja laitoin öljyt, öljynsuodattimen ja ilmansuodattimen tilaukseen. Nyt sitten menin pihalle täynnä tarmoa tarkoituksena vaihtaa öljyt mutta pohjaproppu ei auennut ei sitten millään. Aikani riskinä miehenä väännettyäni sain aikaan sen, että avain pyörähti ja nyt ei propusta tahdo saada enää kiinnikkään. Mikä siis neuvoksi? Onko ainoa järkevä mahdollisuus öljyjen vaihtoon imeä ne jollain pumpulla pois vai onko muita ehdotuksia?
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Putkitonget.
Dotzki
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Heinä 14, 2012 18:42

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja Dotzki »

Kunnon hohtimilla irtoaa, itsekään en avaimella auki saanut.
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

nalleolut sinähän sen sanoit! Miksen itse muistanut että putkitonget avaa vaikka taivaan portit. Käyn huomenna hakemassa ja eikun vääntämään!
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

putkitongit, lukkopihdit tai sitten hitsaat isomman mutterin sen ropun kantaa.

roppuun kannattaa aina uusia tiiviste ja sitä ei kannata kiristää liikaa sillä saattaa öljypohjaan tulla hiushalkeama.

käänsithän oikea roppu ja oikean suuntaa? oikeassa ropussa on 13mm kanta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Kyllä käänsin oikeaa proppua 13mm avaimella, ja vieläpä oikeaan suuntaan. Olen vaihtanut öljyt erinäisiin moottoreihin rekasta golf kentän ruohonleikkureihin varmaa sata kertaa mutta ensimmäisen kerran jäi nyt aukeamatta. Mutta huomenna näytän sille vähän kovempaa vääntöä niin eiköhän se siitä!
Koska tämä on oma ketjuni niin pieni off topic lienee sallittua. Olen tässä reilun vuoden ajanut Land Rover Freelanderilla, joka on miljoona kertaa uudempi, kalliimpi ja hienompi kuin Saab 900, mutta ei siinä vaan ole samaa tunnelmaa. Plus kun lantikasta hajoaa jotain se on aina vähintään tonni, viimeksi meni korjaamolle 2900e... Saabilla kun ajaa niin siinä on sitä mies ja kone tuntua joka kummasti herättää halua pitää autosta huolta. Toki jos tiet on huonoja tai mennään peräti pois tieltä niin sitten pitää ottaa lantikka, muuten se saa olla emännän käytössä (en raaskii antaa saabia sille...)
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

antti.hakamaa kirjoitti:oikeassa ropussa on 13mm kanta.
Onko? Tupliksessa ainakin on 1/2" eli karkeasti 12,5mm kanta. Pieni ero mutta tiukassa istuvien muttereiden ja ruuvien kanssa ehkä jopa se ratkaiseva ero.

Toki jos satkussa oikeasti on 13mm kanta niin tämä(kin) löpinä oli aivan turhaa. :D
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Azanovix kirjoitti:
antti.hakamaa kirjoitti:oikeassa ropussa on 13mm kanta.
Onko? Tupliksessa ainakin on 1/2" eli karkeasti 12,5mm kanta. Pieni ero mutta tiukassa istuvien muttereiden ja ruuvien kanssa ehkä jopa se ratkaiseva ero.

Toki jos satkussa oikeasti on 13mm kanta niin tämä(kin) löpinä oli aivan turhaa. :D
Kyllä satkuissakin on se puolen tuuman (12,7 mm) kanta öljypropussa. Tai näin on ollut kolmessa satkussa, joita olen rassannut. Yhdessä oli joku hillittömän isolla avainkoolla, olisiko ollut 24 mm, oleva proppu, mutta taisi olla jokin tarvikemalli.
13 mm avaimella öljypropun saa tosiaan helposti pyöreäksi.
Kiristäessä kannattaa muistaa, että öljypohja on yhtä kuin vaihdelaatikon kuori, ei kannata halkaista ylikiristyksellä.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja stara »

kyllä se muistaakseni tosiaan on 1/2 " eli puoli tuumaa eli 12,7 mm, vissiin jenkeille tehty kumarrus ja ajateltu että toisin perin ei käy. ja vaikka ei olisikaan, niin hieman viilaamalla tuumainen sopii.
Kyllähän tuollaisen auki saa , kun on vaan kunnon 6- kulmainen voimahylsy ja riittävä varsi, eri juttu sitten kun kanta on nyljätty. nylpätynkin saanee auki kin viilaa pärsteet pois ja naputtelee tuon tuumaisen hylsyn siihen, uusi tulppa tietenkin varattuna.
Mutta jos on liian tiukassa, ehkä kandeis kokeilla kylmäspraytä siis itse tulppaan, jos siten pienenisi vaara alumiinin vioittua.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Minä olen todennut puolen tuuman (=12,7mm) avaimen sopivan nasakimmin Saabbieni öljyproppuun. Autojen skaala on 99 my75 -> 9-5 my00, joten uskallan suositella muillekin. Kiristysmomentiksi löysin 30Nm tai 50 Nm. Koska ylikiristyksestä aiheutuneet öljypohjan halkeamiset eivät ole olleet harvinaisia satasissa, valitsisin ensin mainitun. Tonnarissa ja femmassa momentti on 25 Nm ja silti pysyy kiinni.
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

No eihän sitä tuuman avainta mulla tietenkään ole, muuten olisin kokeillut sitä jo. Kuten sanoin moottorin huolto ei ole kokonaan uutta minulle, mutta joku aivopieru pisti unohtamaan ne putkitonget. Olen niillä vääntänyt kiinni kastelujärjestelmiä joiden bar yli 15 ja aina pysyy. En vaan epähuomiossa muistanut "lainata" niitä kun lähdin golfkentältä rekkahommiin. Schenkerillä on huoltosopikukset joten meillä ei ihmeellisiä työkaluja ole mukana. Putkitonget toki kannattaa jo ostaa, on niillä sen verran käyttöä.
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu ja suosittelen motonetista hakea uuden propun. vanhalla voit heittää vesilintua..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Niin ja kokemuksesta olen jo oppinut että mitään ei tosiaan kannata ylikiristää. Esim. öljynsuodattimeen riittää hyvin että kääntää käsin kiinni, varmasti pysyy. Edellisessä ammatissa tuli usein huollettua Perkinsin 3 litraista dieselmoottoria ja nykyisessä ammatissa tutuksi on tullut 12 litrainen volvon sekä mersun moottori. Mersu ei muuten pärjää työkäytössä Volvolle lainkaan. Paras tietty olis Scania, mutta arvatkaa että riittääkö yhden salolaisen kuskin mielipide vaihtamaan merkkiä saksalaisesta pois?
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
JussiH 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
Paikkakunta: Salo

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja JussiH 900 »

Uusi proppu on jo valmiina, tarvis tosiaan saada vaan vanha ensin pois.Huomenna on kuitenkin uusi päivä vaihdella öljyjä. Jos ollaan riesaksi asti rehellisiä niin olen nyt jo maistellut muutaman oluen, ja oma periaate jo työnkin puolesta on se, etten siirrä autoa milliäkään jos olen juonut. Eli huomiseen iltapäivään menee ennen kuin mitään tapahtuu.
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öljyproppu tiukassa..

Viesti Kirjoittaja vmt »

Öljyproput ja öljynsuodattimet on kyllä välillä jänniä kamppeita. Tai ei niissä itsessään sinänsä mitään, vaan siinä joidenkin ihmisten käsittämättömässä perversiossa ruuvata ne niin tiukalle kuin vaan suinkin on mahdollista. Ei oo yks eikä kaks kertaa kun on saanut hammasta purra suodatinta irrottaessa.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Vastaa Viestiin