T16 Venttiilien naputus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Suomineiti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 16:53

T16 Venttiilien naputus

Viesti Kirjoittaja Suomineiti »

Terve,

T16 kanssa ongelmaa. Venttiilit naputtaa, kylmänä enemmän, lämpinänä vähemmän.

Suoritetut toimenpiteet:

Venttiilinnostajat avattu ja tarkastettu, varmuuden vuoksi vaihdettu naputtamattomaksi todetut nostajat 16v -vaparista. Jako ja ketjun kireys tarkastettu (Scantec ketju, org. kiristäjä). Öljyt myös vaihdettu.

Spekulaatiota viasta:

Tällähetkellä on epäilys että hydraulisille nostajille ei tule tarpeeksi painetta tai tarpeeksi suurta määrää öljyä, jolloin nostajat eivät toimi kunnolla. Mutta se, miksi näin tapahtuisi on hyvin hämärän peitossa. Väljä öljypumppu voisi olla syynä, mutta ei ole painevaloa vilautellut, joten en jaksa siihenkään uskoa. Autoon vaihdettu suurempi öljynjäähdytin, pitääkö jäähdytin olla tietyssä asemassa (esim. mahdollisimman lähellä öljypintaa) että jäähdytin täyttyy kunnolla öljyllä ja ei kerää ilmaa?

IDEOITA?? Kone puoliksi auki ja tänään lähtee loput jos päädytään vaihtamaan öljypumppu!
Suomineiti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 16:53

Re: T16 Venttiilien naputus

Viesti Kirjoittaja Suomineiti »

Ei muutakuin ideoita kehiin NOPEASTI!

KAIKKI ajatukset mikä vian voisi aiheuttaa!
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23990
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: T16 Venttiilien naputus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

parempaa öljyä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: T16 Venttiilien naputus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Paljonko konetta on käytetty nostajien vaihdon jälkeen? Vaihdon yhteydessä ne naputtamattomiksi todetut on voineet tyhjentyä ja täyttyminen saattaa kestää.

Öljynpainemittarin voi asentaa jos paine askarruttaa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: T16 Venttiilien naputus

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Myös ääni paremmalle öljylle. Ja onhan sitä öljyä tarpeeksi
Ng900
Suomineiti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 16:53

Re: T16 Venttiilien naputus

Viesti Kirjoittaja Suomineiti »

Moi,

Kiitoksia vastauksista. Kuppien vaihdon jälkeen ajettiin useampi kymmen kilometriä, jonka uskoisin olevan riittävä määrä.

Lisäksi öljyn on tällähetkellä Mobilin litkua, joten ei ihan huonoimmasta päästä. Ja määrä on oikea.

Tällähetkellä epäilykset eskaloituvat öljypumppuun. Koitamma saada vaihdettua ilman koneen irroitusta.

Btw. Tuli topicci vahingossa väärälle puolelle, kyseessä siis OG900. Voisiko joku ystävällinen mode siirtää topicin sinne minne kuuluukin?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5636
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: T16 Venttiilien naputus

Viesti Kirjoittaja tturku »

Noniin, nyt on oikealla alueella...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: T16 Venttiilien naputus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Eihän toi NG900/OG93-aluekaan kauhean väärä ollut, koska nostimet taitaa NG9-3:a lukuunottamatts olla samat kaikissa 16-venttiilisissä vm. 1984 - 2010.

Itsellä kun oli hiljattain 16-venttiilisestä tonnarista kansi irti niin kokoamisvaiheessa ennen venttiilikopan paikallelaittoa kaatelin kannusta öljyä nokka-akselien ja nostimien päälle niin että ne kuopat täyttyi. Naputus oli aika maltillista heti käynnistyksen jälkeenkin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1822
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: T16 Venttiilien naputus

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Itse tuli edesmenneen T16 Kansirempan yhteydessä laitettua nuo paininkupit muutamaksi päiväksi polttoöljyyn likoamaan. Mustaksi muuttui astia tuossa parissa päivässä. Itse olen käyttänyt 5w-40 ölyä nuissa T16 Koneissa eikä sillä öljyllä ainakaan naputa.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Boris
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 11:08

Re: T16 Venttiilien naputus

Viesti Kirjoittaja Boris »

Pirullisia nuo öljynkierto-ongelmat. Mulla oli samanlaista oireilua vuosi sitten. Tuhosin yhden nostajasetin pyörittämällä niitä kuivana. Lopulta otin kannen irti ja putsasin kaikki kanavat harjalla. Löysin kansipukin öljykanavasta kuminkappaleen, joka tukki öljynkierron toiselle pukille ja nostajille.

Kokeile ensin vaikka ilmanpaineella irrottaa tukosta. Työnnä painetta vaikka ketjunkiristimen öljykanavasta. Jos ei irtoa, niin sitten vaan kantta irti ja kanavia rassaamaan.
Suomineiti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 16:53

Re: T16 Venttiilien naputus

Viesti Kirjoittaja Suomineiti »

Hei,

Kiitoksia neuvoista!

Nyt on kansi vaihdettu, öljypumppu vaihdettu, kaikki kanavat putsattu paineilmalla. Naputus väheni hieman, mutta vieläkin selvä naputus kuuluu kannesta. Mikä ihme avuksi.

Autoon on vaihdettu (suurempi) öljynjäähdytin, voiko asennuskorkeudella olla väliä? Kerääkö ilmaa jäähdyttimen yläosaan jos käikäle on liian korkealla?

Lisäksi tuli mieleen kannen pultteja kiinnittäessä että tulisiko jakoketjun puolimmaiset pultit olla jollakin tapaa erilaiset? Kannen reikää tarkastellessa huomasin että kannessa kulkee öljykanava jonka pultti osaksi ainakin tukkii??
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: T16 Venttiilien naputus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nokkapyörien puoleisissa kahdessa pukissa tulee olla umpipultit, kaikissa muissa öljykanavilla varustetut mustatut pultit tulppien puolella.
Suomineiti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 16:53

Re: T16 Venttiilien naputus

Viesti Kirjoittaja Suomineiti »

Siis kyseessä KANNEN -pultit. Ei nokkapukkien. Nokkapukkien boltit oikeissa koloissaan.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: T16 Venttiilien naputus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sori juu, kannenpultit ovat kaikki samanlaisia.
Vastaa Viestiin