99 kytkimen korjaus ja ilmaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

99 kytkimen korjaus ja ilmaus

Viesti Kirjoittaja saamu »

Remontin alla 99 -82 johon vaihdoin painelaakerin, asetelman ja levyn. Löin paketin kasaan ja aloitin ilmaamisen ilman että irroitin asetelman välistä jarruputkea. Hetken perästä huomasin Alfamerin oppaasta kohdan "paina kytkintä vain sen verran että saat välikappaleen irroitettua, jotta tiiviste ei rikkoudu." Mitä tiivistettä tuossa tarkoitetaan? Kytkinakselin tiivistettäkö? Ja jos kyllä niin mitä tarkoitetaan kytkinakselin tiivisteellä? :oops:. Ei meinaan rupea millään ilmaantumaan. Työsylinteri kyllä liikkuu eteenpäin ja painaa asetelmaa, mutta kytkin ei irroita kunnolla ja kytkinpoljin on tosi löysä. Onko tuosta nyt mennyt joku tiiviste joka vaikuttaa asiaan?

Olen ilmannut järjestelmää seuraavasti: nipasta letku pulloon jossa on jarrunestettä, jarrunestesäiliön huulille pyörän sisäkumi ja painetta kumeen. Nippa auki ja polkemaan kytkintä.

Anteeksi tyhmyyteni näitten asioiden kanssa. Kaikki on uutta minulle. Ja kiitos jo etukäteen vastauksista.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 kytkimen korjaus ja ilmaus

Viesti Kirjoittaja saamu »

Siis tosiaan polkimessa on kyllä vähän tuntoa, että ihan hervoton se ei ole, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi. Ja oletin että jos kytkin irrottaisi kunnolla niin vaihde silmässä painamalla kytkintä niin pitäisi rullata vapaasti. Nyt ei kuitenkaan niin tee. Lampun kanssa kun katson vauhtipyörän ja levyn välihin, niin levy kyllä nousee pari milliä irti vauhtipyörästä, mutta tämä ei ilmeisesti riitä.
muoks. sen verran lisäyksenä että ei kuitenkaan ruiki mistään työsylinterin välistä jarrunestettä kun kytkintä painelee. Pitäisikö nestettä tulla työsylinterin välistä jos minulla jokin tiiviste olisi rikki mennyt? Onko kyseessä nyt että en vain saa järjestelmää ilmattua vai mikä kykki tossa vehkeessä nyt on!
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 kytkimen korjaus ja ilmaus

Viesti Kirjoittaja saamu »

.
Viimeksi muokannut saamu, Su Maalis 13, 2016 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 kytkimen korjaus ja ilmaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Alfamerin varoitus kytkimen painamisesta välikappaletta irrottaessa tarkoittaa, että tulee varoa pullauttamasta työsylinterin mäntää liian ulos. Melkeinpä parhaiten onnistuu välikappaleen saaminen pois asetelman välistä ihan vaan vasaralla ja meisselillä naputellen. Silloin ei ole ainakaan männän pullahdusvaaraa.

Jos kytkinputken kumiletkuosuus on sisäpuolelta murentunut, systeemissä voi olla kuminmurusia. Letku voi silloin vastustaa virtausta niin ettei ilmaaminen onnistu sisäkumi- tai ruiskulla vastavirtaan -tekniikalla, tarvitaan ehkä enemmän painetta. Murusista voi yrittää päästä eroon irrottamalla ilmausnippa kokonaan ja laittamalla painetta säiliöön, nesteen mukana voi tulla muruja, jotka ei mahdu nipan reiän läpi. Paremmin painetta saa säiliöön kun rakentaa/ostaa korkin, jossa on rengasventtiili.

Letkun voi korjata prässäyttämällä vanhoihin päihin uuden letkun. Tässä videossa aluksi näkyy huonosti irrottava kytkin, liian joustava letku pullistuu paineistettuna. Lopussa 00:31 jälkeen paremmalla letkulla irrottaa tosi reilusti:
http://www.jus.liitin.net/99kytkin/99kytkin2.wmv

Kytkinremppakuvia:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/index.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 kytkimen korjaus ja ilmaus

Viesti Kirjoittaja saamu »

Dodiin, kytkin on kunnossa. Ja ihmeeltähän se tuntuu miten sen kytkinlevyn sinne väärin pysty puskemaan, mutta oppiipahan... :oops:

Siinä sitten vääntäessä kytkimen suojamuovia takaisin, huomasin yhden irtonaisen johdon. http://imageshack.us/f/593/201210180435.jpg/ Ohessa kuva johdosta, eli se löytyi suurinpiirtein tuolta minne sen johon toinen pää menee ja se siis menee tohon nippuun jossa on enemmänki johtoja. Tiedä sitten onko tuo ollut jo pitempäänkin irti ja huomasin sen vain nytten. Onko mitään tietoa mista tuo voisi olla irronnut?

Auto kyllä lähti hyvin käyntiin lukuunottamatta sitä että lämpömittari ei pelannut, mutta sen epäilen hajonneen kun koitin repiä syyläriä yksinään irti, jolloin onnistuin vääntämään lämpötila-anturin liittimet solmuun. Tuntuivat ne liittimet kyllä vielä kiinni olevan, mutta ilmeisesti ne siinä kummiski rikkoituivat. Pitää huomenna hakea Motonetistä uusi anturi.
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: 99 kytkimen korjaus ja ilmaus

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Mahtaapi olla kyseinen johto http://aijaa.com/xjne0w jota ilman lämpöanturi ei toimi, kai jokin maadoitusjohto. Omassa Petrossa ei toiminut lämpömittari kunnes huomasin tuon yksinäisen keltaisen johdon ja sen ku pisti kiinni moottorissa olevaan "sopivaan" kohtaan niin alkoi pelittämään.
99 GL Petro -84
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 99 kytkimen korjaus ja ilmaus

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

se kohta on se lämpötila-anturi..... :D
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 kytkimen korjaus ja ilmaus

Viesti Kirjoittaja saamu »

Siis hetkinen, onko Saabin lämpötila-anturi syylärin kyljessä oleva anturi vai sijaitseeko jossakin päin moottoria?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 kytkimen korjaus ja ilmaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Mittarin lämpöanturi on termostaattikotelossa, kuten yllä Kovakundi:n kuvassa http://aijaa.com/xjne0w on ympyröity.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 99 kytkimen korjaus ja ilmaus

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

syylärissä oleva anturi on flektin termostaattikytki.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin