ohjaustehostimen sisempi nivel og 900?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

ohjaustehostimen sisempi nivel og 900?

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Irtoaako ja jos irtoaa niin miten? Siis kysessä on, että saako tehostetunhammastangon päästä kierteeltä irtoavan pelkän kuulapäisen raidetangon irti siitä kierrekappaleesta?
Siinähän on selkeesti jonkunlaiset "seiger renkaat" mutta purkautuuko? Apua tarviis?
Kiitos ja kumarrus!
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: ohjaustehostimen sisempi nivel og 900?

Viesti Kirjoittaja toms »

Jos oikein ymmärsin niin sisempää raidetangon niveltä tarkoitat varmaan. Ei ole purettavissa itse nivel ja irroitus kahta avainta käyttäen. Ei saa vääntää tankoa vasten.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: ohjaustehostimen sisempi nivel og 900?

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Kumpaa tankoa vasten ei saa vääntää? Tehostin jo irti ja helpotti pois ottoa kun irroitin tuon sisemmän nivelen kuskin puolelta kierteestä irti pyöränkotelon sisällä ja työntö takaisinpäin niin sopii tippumaan alle mukavasti ja paluupuolen letku on sen jälkeen mukavan tilava irroittaa koneen alla. Tehostimen reijästä sopii muuten avamaan tuon rattiakseli mutterin hienosti,räikällä ja siihen niveljatko. Tämä toimitus tuli eteen kun katsastus setä vaati vaihtamaan suojakumit ja kuskinpuolen raidetangonpää oli ruosteesta hitsautunut lukitusmutteriin ikuisiksi ajoiksi kiinni.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: ohjaustehostimen sisempi nivel og 900?

Viesti Kirjoittaja stara »

varsinaiseen vaihteen hammasmekanismiin ei saisi kohdistua avausvoimaa, koska se voi olla epämääräisen suurikin noista ruostumisjumeista/ lukitusnesteistä johtuen !!, mutta eipä kunnioittanut korjaamoni ohjettani ja tekemääni erikoistyökaluakaan, vaihdetta vasten vaan raakasti avasivat eikä mitään hajonnut. Pelkkä kumi kannattaa vaihtaa uloin nivel poistaen, jos mutterin saa auki, tosin silloin on kohta pantava tarkasti merkaten, että auraus ei muutu.
Kumien ja sisänivelen vaihtoa varten ei itse vaihdetta tarvitse irroitella. Oikeaoppinen vastaanpito nivelen auki kiertämiseksi paikoillaan tosin vaatii erikoistyökalun.
Lukitusmutteri varressa on sitten eri asia, senhän voi uusiakin samalla kun sisänivelen vaihtaa, mutta kyllä ne yleensä aukeavat jo pikkukosan- suuttimellakin lämmittäen ja vähän moskalla alasinta vasten herkistämällä.
Oikeaoppinen vastaanpitotyökalu on muistaakseni 20 mm ( laikkasin 19 millisestä) avainvälin kiintoavain, joka laikataan n. 4 mm ohueksi suualueeltaan, sitten siihen hitsataan esim kuusiotangon pätkä nivelen ulkopinnan tasoon (pätkä pitkää mutteria ehkä molemmille puolille sallimaan vasen/ oikea) ja siitä voi sitten räikällä pitää vastaan samalla kun yleispihdeillä/ portaattomasti tarttuvalla tartuntakouralla sisänivelen ulkopinnasta kiertää auki. Uuden nivelen lukitseminen ei paikoillaan oikein varman päälle onnistu, mutta panee lisäksi lukitusnestettä tms.
Mutteri 900:n raidetangon säädössä taitaa olla M14 ( avainväli 21 tai 22 mm vuosimallista riipuen muistaakseni), ainakin nousu 2, 0 mm vastaisi sitä ( mikään tuumainen ei oikein ole lähellä sitä), jos ken uuden mutterin hankkii etukäteen......
--------------- -------------------- -------------------- ----------------
mooritz kirjoitti:Kumpaa tankoa vasten ei saa vääntää? Tehostin jo irti ja helpotti pois ottoa kun irroitin tuon sisemmän nivelen kuskin puolelta kierteestä irti pyöränkotelon sisällä ja työntö takaisinpäin niin sopii tippumaan alle mukavasti ja paluupuolen letku on sen jälkeen mukavan tilava irroittaa koneen alla. Tehostimen reijästä sopii muuten avamaan tuon rattiakseli mutterin hienosti,räikällä ja siihen niveljatko. Tämä toimitus tuli eteen kun katsastus setä vaati vaihtamaan suojakumit ja kuskinpuolen raidetangonpää oli ruosteesta hitsautunut lukitusmutteriin ikuisiksi ajoiksi kiinni.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: ohjaustehostimen sisempi nivel og 900?

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Onko tuosta vastaan vääntämisestä mainittu esim. korjaamokäsikirjoissa, en ainakaan ole havainnut? Mitä se voi aiheuttaa? Kun vertaa tankojen paksuuksia niin....
Kun irroitin sisemmänpään niin arviolta momentti/tiukkuus oli orkkis tehostimessa noin 60-80 kp:tä ja kumminkin tangon paksuus luokkaa 3cm:iä.
Mutta otetaan taas opiksi eihän tämä muuten niin mukavaa olisikaan. .... :idea:
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: ohjaustehostimen sisempi nivel og 900?

Viesti Kirjoittaja stara »

voinee aiheuttaa jotain hajoamista ohjauksen hammasvälityksessä, jos sattuu olemaan älyttömän jumissa se kierreliitos?? ilmeisesti ei kuitenkaan yleensä mitään, koska ei ainakaan foorumin teksteissä ole moista raportoitu.
Kyllä se oikein korjaamokässärissä tai jossainsaab- eepoksessa on sanottu, ilmeisesti varmuuden vuoksi kuten moni muukin asia. esim hakkaamalla ei saisi pyörän ripustuksen palloniveliä irroittaa kartioliitoksestaan, mutta kyllä ne vaan merkkiliikkeessäkin siihen syyllistyvät, kun nopeampaa ja ei vissiin ole koskaan haljennut tms..

---------------------------------------
mooritz kirjoitti:Onko tuosta vastaan vääntämisestä mainittu esim. korjaamokäsikirjoissa, en ainakaan ole havainnut? Mitä se voi aiheuttaa? Kun vertaa tankojen paksuuksia niin....
Kun irroitin sisemmänpään niin arviolta momentti/tiukkuus oli orkkis tehostimessa noin 60-80 kp:tä ja kumminkin tangon paksuus luokkaa 3cm:iä.
Mutta otetaan taas opiksi eihän tämä muuten niin mukavaa olisikaan. .... :idea:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: ohjaustehostimen sisempi nivel og 900?

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Okey. Tuosta pallonivelen irrotuksesta myös että kyllä täällä on kanssa syyllistytty noihin keinoihin ja se toimii. Yksi napakka isku oikean painoisella moskalla ja nivel on irti :oops: ?????
Mutta kaikenkaikkiaan minut yllätti noiden nivelten ruoste ja kiinni tarttuminen yleensä vielä 330 000 ajetussa järkiään ovat orkkis niveltä että kyllä ovat lujia tehneet ,ei taida QH:n nivelet kestää tätä? Nytkin B-varastosta vaan orkkikset kehiin ja kumi pois ja uudet rasvat ja matka jatkuu.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: ohjaustehostimen sisempi nivel og 900?

Viesti Kirjoittaja stara »

näin on, lähes kaikki palkeet ovat muovia nykyisin, vaikka voisi silikonikumistakin tehdä. ja ei liene itse nivelenkään rakenne lähellekään yhtä kestävää. satkussa nimenomaan taitaa nivelien muovit kulahtaa nopeasti, ehkä niiden asentomuutos on suurempi kuin pherssonrakenteissa. pohjolan pakkasissa pitäisi vissiin aina laittaa ne jousivoiman kumouspalat väliin, niin asentomuutos olisi pienempi ? ehkä se säästäisi muovia.
pakastimeen kun vie orkkiksen ja uuden ja kokeilee kylmänä eroa niin huuli kyllä pyöristyy 8O

------------------
mooritz kirjoitti:Okey. Tuosta pallonivelen irrotuksesta myös että kyllä täällä on kanssa syyllistytty noihin keinoihin ja se toimii. Yksi napakka isku oikean painoisella moskalla ja nivel on irti :oops: ?????
Mutta kaikenkaikkiaan minut yllätti noiden nivelten ruoste ja kiinni tarttuminen yleensä vielä 330 000 ajetussa järkiään ovat orkkis niveltä että kyllä ovat lujia tehneet ,ei taida QH:n nivelet kestää tätä? Nytkin B-varastosta vaan orkkikset kehiin ja kumi pois ja uudet rasvat ja matka jatkuu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin