Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

pikkuville kirjoitti:Tuo virtalukko on kyllä sellainen, että avaimen saa pois joka asennossa, eli vaikka auto käynnissä saa avaimen otettua virtalukosta. Ei varmaan kuuluisi ihan noin toimia?
Avaimen ei kuulu lähteä virtalukosta, kuin lukitusasennossa. Katsastuksessa pomppaa jos avain lähtee muissa asennoissa.

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
pikkuville
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja pikkuville »

Kaippa se sit täytyy vaihtaa toimivaan. Onkos noilla toimimattomilla laitteilla kaikilla sama maadoituspiste? Toimimattomia ovat siis: kierroslukumittari, vilkut (hätävilkut toimivat), lämppärin puhallin, pyyhkijänmoottori, pissapoika, takalasin lämppäri. Ja kun esim. hätävilkut toimivat, niin vikaa on ilmeisesti kuitenkin siinä vivun maassa, sama pyyhkijöillä?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23995
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

olikos siellä koelaudan alla maadoituspiste.

no syylärin luona ainakin on.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
pikkuville
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja pikkuville »

Syylärin alapalkissa, takakontissa vararenkaan vieressä, kojelaudan alla ja ilmeisesti myös käsijarrukahvan lähettyvillä noita olisi, muuallakin varmaan? Oonko nyt katsonut sähkökuvista oikein, että pyyhkijän ja vilkkujen vipu maadoittuu tuonne kojelaudan alle?

EDIT: No nyt tuli sellainenkin mieleen, että joku aika sitten hitsailin tuota autoa, enkä muistanut akun miinusjohtoa irroittaa. Onko tämäntakia nyt jotain sitten hajalla?

Akulta mittasin myös jännitteen auton käydessä tyhjäkäyntiä. Mittari näytti 12.3V ja kun antoi kunnolla kaasua nousi mittari 13.9-14V ja jäi pysymään siihen. Eli ei laskenut takaisin sinne 12.3V
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7563
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuolta se vastaus olisi löytynyt myös...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=47665
Satkun Maadoituspisteet
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Kertokaas pojjaat:

Mulla kaks vanhaa tekniikanmaailmaa. 84 ja 93. Molemmissa talviautotesti. Molemmissa 900 saba myös.

Jännää on että 84 vuonna -18 pakkasessa lämpesi +20 sisälämpöön 15,5min eli nopein oli. Volvo tosin lämpesi kuumemmaksi.

Noh, vuonna 93 kesti 24minuuttia samaan lämpöön vaikka aloituslämpötila -12. Tämä siis og satku myös.


Onko noi loppupään og satkut kylmempiä kuin vanhat? Haluisin 900:sen mutta sais olla ruisku, mielellään 2.0 16v kun en 2.1 myllystä perusta.


Tähän tarttis kunnon perustelut kun tuo 24min oli jo karu aika ja sillä oltiin 93 vuoden testissä aika hännillä ja siellä oli ties mitä kikkareita.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
aero
-
Viestit: 8696
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

Millä koneilla ovat olleet? Kasitapissa on toki vähän pienempi vesitilavuus ja kansimassa eli vähemmän lämmitettävää, mutta lisäksi kaasarikonetta saa ryypyllä pidettyä aika pirteillä kierroksilla paikallaankin kun kone lähtee lämpiämään, todennäköisesti lämpiää sillä nopeammin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Mikä se oli loppupään satkuissa sen nelihaarasen muoviventtiilin tarkoitus siellä laturin luona vesiletkuissa? Olisko silläkin vaikutusta?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Karpov »

aero kirjoitti:Millä koneilla ovat olleet? Kasitapissa on toki vähän pienempi vesitilavuus ja kansimassa eli vähemmän lämmitettävää, mutta lisäksi kaasarikonetta saa ryypyllä pidettyä aika pirteillä kierroksilla paikallaankin kun kone lähtee lämpiämään, todennäköisesti lämpiää sillä nopeammin.
2.1 varmaankin vm 93 ja 84 kaasari, sitä en tied kun ei lukenut oliko yhdellä vai kahdella.

Jos otetan volvo esimerkiksi niin kyllä ruiskullakin 7/900 sarja lämpee komiasti. Kansimassat toki toinen juttu mutta ero tossa testissä 10min kuitenkin. Testi suoritettu maantieajola joten ryypyllä laulatus ei kauaa voi vsikuttaa.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
aero
-
Viestit: 8696
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, se vesimäärä ja kansimassa tekee osansa,mutta ei tosiaan selitä tuota kokonaan. Eikä mulla Saabin ruiskukoneiden lämpiämisestä ole ikinä valittamista ollut (päinvastoin, hyvin ovat viisaria nostaneet), mutta ainakin paikallaan ryypyllä voi tosiaan tehostaa lämmöntuottoa (ja bensankulutusta).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Voiko sitä siis sanoa lämpimäksi ja hyvin lämpiäväiseksi? Koneen lämmöt volvossakin nousee hitaammin mutta sisälle puhaltaa nopeasti lämmintä. Toki ei se kauaa vaadi normaalilämmöillekään ajoa.

Kalpeneeko saab paljon tälle? Nimenomaan kun ei viittis pakastinta ottaa ja jos tuo 93 testi pätee missä japsitkin pesi saabilla lattiaa niin ei hyvä ole.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Jos talvella meinaa ajella niin kannattaa viimeisistä og satkuista ottaa pois se muoviventtiili konetilasta. Aivan surkea keksintö "toimivanakin". Ainakin 16v turbo lämpenee ihan eri tavalla ilman tuota.
#961
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Samppo kirjoitti:Jos talvella meinaa ajella niin kannattaa viimeisistä og satkuista ottaa pois se muoviventtiili konetilasta. Aivan surkea keksintö "toimivanakin". Ainakin 16v turbo lämpenee ihan eri tavalla ilman tuota.
Mikä muoviventtiili ja mistä kohtaa konehuonetta? Itellä satkussa samaa lämpövaivaa...
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Löytyy lämppärin hanasta pikkasen keulan suuntaan
Kuva
#961
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

Mikähän tästä Mätänetin valikoimasta nyt sitten mahtaisi olla oikea puhaltimen moottori satkuun?

13-1904 Lämmitysl moott S900 89- Denso
Sopivuudet: 900 Moottori jos NipponDenso 89->
Hinta: 59,90€

13-1963 Lämmitysl puhallin+moott Saab900
Sopivuudet: 900 Lämmityslaitteen moott+puhallin
Hinta: 69,90€

13-1724 Lämmitysl puhallin Saab-900
Sopivuudet: 900 Lämmityslaitteen moottori ø8mm-akselilla
Hinta: 74,90€

Kyseessä oleva auto edustaa siis mallivuotta 1992. Nykyinen moottori näyttää tältä: http://aijaa.com/D0fWYl

Haulla löysin aiheesta useita kysymyksiä, mutta en yhtään vastausta :roll:
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Vastaa Viestiin