Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24000
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mä oon monta vuotta tilannu ulkomailta että saa mitä haluaa ... ehkä jatkan samaa linjaa :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7522
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu herääkin kysymys miksi ylipäätään menit sinne kun kerran tiesit :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24000
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

olin melkein pihassa ja tarve oli ns.heti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 783
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Nyt kun nuita laatikoita tullut tehtyä tuli mieleen saako enää mistään uusia synkrorenkaita 99/90/900 laatikoihin?
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24000
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

facebookis on sellainen firma ku saab gearbox parts .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7522
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja mestari »

Onko sille ihan oikeasti nettisivuja.facebook on jollekin tarkoitetulle ryhmille tarkoitettu kapea sektorinen portaali
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24000
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ei tietoa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3109
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja viggen »

Yritys on Erikstadissa lähellä Mellerudia, noin 44 km Trollhättanista pohjoiseen päin. Omistaja Jörgen Erikson, Erikssons Transmissions Teknik. Kotisivu ei näy toimivan, myy eri merkkistä peräkärryjä ja erikoistunut :saab: vaihdelaatikoin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7522
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja mestari »

Eiks se myynyt ne vehkeetjo pois milläteki setin 9/38
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
sapeli-900gle
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Helmi 06, 2010 19:27

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja sapeli-900gle »

Käytin äiskän vm91 900i kat pakokaasumittauksessa katsastusta varten vartin kaahailun jälkeen ja korotettu joutokäynti oli ok:
Lambda 0,993 (raja 0,97-1,03)
CO 0,108 (raja 0,3)
CO2 15,02
HC 91 (raja 100)
02 0,02

Mutta tyhjäkäynti oli pahasti pielessä - tulostetta ei siitä tullut ja hyvinhän nää asiat jää mieleen - ois pitänyt otta siitä näytöstä kuva. Mittari oli Bosch BEA 150 ja pystypylväät mittauksessa siinä eka kierrosluku, niin toinen pystypylväs taisi olla tuo CO?. Ja tää CO arvo oli 7000-8000, kun sen raja oli 300 (0,3) ja sitä kautta myös HC pielessä. Auton joutokäydessä arvot sen kuin pahenivat ja uudelleen kierrosten nosto ei palauttanut niitä takaisn alas. Varmaan ois kohta ollut myös korotettu joutokäyntikin ollut hylkäyksessä.
Edit seuraavana päivänä: ssoitin ja tarkistin mutta asiakaspalvelija ei osannut sanoa heidän laitteidensa mittauspylväistä..
merkintä oli kuitenkin laitettu: tyhjäkäynnillä co ja hc todella korkeat

Eka arvio oli että katti olisi mennyt. Sitten vanhempi kaveri sanoi, että oiskohan lambdan syy - pitäis oskiloskoopilla kattoa? Koska ei ollut muuta aikaa varattua kuin päästömittaus, niin se jäi tässä sähkö/korjaamossa siihen - ja ulos. Tuota ei uskalla viedä katsastutkseen, koska noin pahoista ylityksistä ei tule korjauskehoitusta vaan ajokielto. Heinäkuun alkuun leimaa jäljellä. Mitä ehdotuksia olisi? Edit: muuten oljyntäyttökorkista karkaa savua hiukkasen auton käydessä - huohotin!

Tankissa ollu nyt 2vk n. 25l bensaa + motonetin 500ml petrol system trim. Nyt en putsannu (viime syksynä putsasis alle 1000km sitten) ilmamassamittaria/kaasuläppää/tyhjäkäyntiventtiiliä. Muuten pelittää tää äiskän auto taas ihan hyvin joten vituttaa aina kun jokin asia on pielessä.

Viime kesänä tästä hajos tuo sytytyksenohjausyksikkö ja ajo on jatkunut sen vaihdon jälkeen melko hyvin. Tosin useasti ekan kilometrin kohdalla ajoon lähdöstä kierroslukumittari sahaa pari kertaa ja on usein sammuttanut koneen mutta vauhdissa on saanut sen käynnistyään uudelleen laittamalla alemmalle vaihteelle kytkimellä. Lämmettyä ei enää sammu. Varoitusvalo on palanut ajajan mieliksi 13v mutta viime kesänä en saanut siitä mitään vikakoodia. Nytkin palaa välillä ja välillä ei. Vaihdoin uudet hihnat 3kpl jotka on olleet koko mutsin omistamishistorian ajan koskemattomat. Laturin sivutuen kiinnityspuslaan oli tehty jotain nippusidevirityksiä koska laturi oli hieman vinossa hihnoihin nähden. Laitoin pari klemmaria tähän tukivarren laturipultille, niin oikeni kulkurata suoraksi ja sianteurastusulina hihnoista lakkasi. Ohjaustehostimen toiminta parani koska hihna oli alunperin todella tiukalla siihen nähden mihin ne nyt jätin.
Viimeksi muokannut sapeli-900gle, Ke Kesä 14, 2023 12:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900i GLE 16v -91
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24000
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

outoa ettei mitään vikakoodia löydy
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7522
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja mestari »

Laturin sivutuen kiinnityspuslaan oli tehty jotain nippusidevirityksiä koska laturi oli hieman vinossa hihnoihin nähden. Laitoin pari klemmaria tähän tukivarren laturipultille, niin oikeni kulkurata suoraksi ja sianteurastusulina hihnoista lakkasi.

tuo ei vissiin ole kovin kestävää kehitystä joten suosittelen kesälomilla kun on aikaa niin korjaamaan tilanteen tyyliin laturi kouraan ja stekkaamaan puslat ja siihen läheisesti liittyvän mytologian ja kansanperinteen eli fokosoidaan kuinka holet on ne puslan reiät joskus jouduttu holkittamaan reiät ennen puslan asennusta kun pusla on jo valmiiksi väljää tai ostoilmo piiiitkään seisoneen satkun laturinjalkaan joka saattas olla intakti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
sapeli-900gle
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Helmi 06, 2010 19:27

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja sapeli-900gle »

Tuo laturi saa mennä tuolla ratkaisulla paaliin asti. Mutta autolla loppuu ajo, jos ei selviä miksi pakokaasut on kierroksilla ok mutta tyhjäkäynnillä täysin perseellään. Hitto pitää huomenna soitta autosähköön miten ne lukemat meni niiden testerissa, koska sain vain mukaan sen kierroksilla saadun ok tuloksen. Ne hylätyt arvot ois olleet tulosteena tarpelllisemmat. Pikaisella kuukletuksella 7000-8000 arvot oliko net nyt CO vai HC (--> kaikki palkit mittalaitteen näytössä olivat punaisella/pielessä) ovat ihan kunnolla pielessä, kun muut valittelivat jotain alle 1000 lukemia.

tuntien kuukletusen tuloksen voi olla vaikka mitä taivaan ja maan väliltä. Lambdan ja katin lisäksi; alipaine/ym vuodot (injektori, männänrenkaat), sytys/sähköt (puola, johdot --> heikko kipinä)/ecu, lämpöanturi, öljt, ei pitäis olla venttiilit kun kierroksilla ok. jne jne.....
kyllä tuo on haissut tyhjäkäynnillä nenään jo jonnin aikaa.

Edit: En vielä päässyt lukemaan vikakoodeja. Ilmanputsari ok. Putsasin sprayllä tyhjäkäyntimoottorin, läpän ja pistin sitä imusarjaan ap-letkujen aukoista. Pitää vielä putsata tuo ilmamassamittari. Pistin öljyjen sekaan stp savutuksen estoliisterin ja täytin öljyt pintaan kun olivat minimissä. Fixasin tuon öljyntäyttökorkin kun tiiviste oli jotenkin inksallaan ja siksi sieltä tuli lievästi sitä savua - nyt ei tule.

Sitten mittarilla kattelin noita arvoja ja muuten kaikki keskeiset oli ok mutta lambdan (3-johtoa: 2-valk lämmitys ja 1-musta virta - Bosch-zirkonia?) mustan (plus) arvot oli runkoon (miinus) oli vain 0,12v eli millivolttiasteikolla mentiin. Digimittarissa vaihtelua näkyy mutta tuo 0,12 oli suurin kun manuaalin mukaan pitäisi olla 0,4-1. Bilteman 3-piuhainen 52-952 olis vain 34,9€. edit lisäys: lämmitysvastus oli sen 4 Ohm ja virta sille oli akun jännite käydessä. Sain jopa negatiivisen jännitteen mustalle signaalikaapelille runkoon maadoitettuna tyhjäkäynnillä. Pitäisi ottaa ryöstö sisään signaalikaapelista ja ajamalla testata jännitteet kun joillain muilla foorumeilla on vastaavissa tilanteissa ehdoteltu. Parhaiten tietysti saisi kun pistäisi oskiloskoopin tuohon mittaamaan kun tu yleismittari ei kerkee perään siihen vaihteluun.
Jatkuu huomenna....

edit: ja jatkui;
sain väsättyä tuon kaapelin vikakoodeja varten kun edellinen oli jo hävinnyt. Vikakoodit oli 12225 eli Lambda ja 12223 eli liian laiha seos. Sitäkö tuo vain 0,12V korkein jännite tarkoitti. Mites nuo pakokaasulukemat kun oli kierroksilla ok mutta tuhansissa CO + HC eli superrikkaalla tyhjäkäynnillä? Mites tuo käänteisyys selittyy pakokaasumittauksiin. En muuten saanut niitä vikakoodeja nollattua sen 00000 jälkeen. Ei siis vilkkunut 3x vaikka ohjeen mukaan tein. Ratkeeko tuo teidän mielestänne tuolla lambadan vaihdolla?
Saabcentralin yhden keskustelun mukaan jos virheet lambda + laiha seos mutta pakokaasut on mitattuna päinvastoin on viallinen lambada syyllinen
Viimeksi muokannut sapeli-900gle, Pe Kesä 16, 2023 19:51. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
900i GLE 16v -91
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Mittaisin ihan ekana lambdan yleismittarilla. Näkee heti onko rikki. Käy todella rikkaalla jos on rikki. Bensa haisee joskus ohjaamoon asti. Mitatessa ohmien pitää heitellä sikinsokin. Jos näyttää tasaista lambda on rikki.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24000
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mestari kirjoitti:
To Kesä 08, 2023 17:05
Löytyi yllättäen 145 loppui en jakaja


tää oli hyvä ostos mutta vääränmallinen.

kysymys saako vanhaan "kuoreen" vaihdettua toisen jakajan sisukset??

eli tässä tapauksessa ero jakajan kiinnityksestä lohkoon..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin