900c -89 jatkaa nykimistä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
sw^
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 08:26

900c -89 jatkaa nykimistä

Viesti Kirjoittaja sw^ »

Eli jo osto reissulta tuttu ongelma vaivaa edelleen. Auton ollessa lämmin kiihdytettäessä veto katkeaa täysin ja kone rupee rykimään niin, että paikat irtoaa hampaista. Täyskaasulla tuntuu toimivan paremmin, mutta toisinaan nykii silloinkin. Normiajossa rauhallisesti kiihdytettäessä kulkee nätisti ja joutokäynti ok.

Jo tehtyä:
Tulpanjohdot uusittu
Pätkä alipaineletkua uusittu virranjakajalta
Virranjakajan kansi ja pyörijä uusia

Mistäs kannattaisi seuraavaksi lähteä ettimään vikaa? Kaasuttimesta?

Tero | sw
900c 2d -89 (semi käyttis)
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3580
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: 900c -89 jatkaa nykimistä

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ei kai tossa paljon muuta ole jäljellä kuin kaasutin, kalvo ? Alipainesäädin ? Seokset vaeltaneet minne sattuu ? Tosin jos kaasarin kalvo on rikki pitäisi vaikuttaa myös tyhjäkäyntiin, mutta siltikin, c-mallin ollessa kyseessä noitten tekemiesi toimenpiteiden jälkeen ajatus harhailee kyllä suoraan kaasariin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900c -89 jatkaa nykimistä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko kaasuttimessa oikea määrä öljyä ja kaikki alipaine letkut varmasti ehjät ja öljytikku varmasti kunnolla kiinni?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 900c -89 jatkaa nykimistä

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Virranjakajan hall-anturi taikka sytkän pääteaste, joka sijaitsee vasemmassa lokasuojassa. Kylmäspray auttaa vian paikallistamisessa, jos saat sitä jostain käsiisi. Sillä kun jäähdyttelee osia vian sattuessa niin vika monesti löytyy.

Öljytikku tuskin merkkaa muussa kuin 8-venttiilisissä i-malleissa.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900c -89 jatkaa nykimistä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Toimiiko imuilman esilämmityksen ohjausläppä eli ottaako kylmää ilmaa moottorin ollessa lämmin?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c -89 jatkaa nykimistä

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Tämä tosiaan kannattaa tarkistaa, omassa c:ssä aiheutti kaasarin jäätymistä kahtena talvena ennen kuin tuli otettua haitariputki pakosarjalta ilmanputsarille irti ja käänneltyä läppää. Pieni napsaus kävi ensimmäisellä liikkeellä, oli ilmeisesti pikkuisen jumissa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
sw^
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 08:26

Re: 900c -89 jatkaa nykimistä

Viesti Kirjoittaja sw^ »

Kiitos kaikille ohjeista/neuvoista.

Vika ainakin vaikuttaisi nyt saatua korjattua, kun säädettiin se ennakko oikein... :oops: Eli jostain olin mielestäni lukenut, notta 0-2° astetta @1000rpm. Säädettiin arvoon 20° @2000rpm ja nyt rokkaa ihan erilailla.

Alipaineletkuissa on paljon huonoja, mutta ei vielä ole kerinnyt tulla letkua ruåttista. Pitää seuraavaksi käydä ne läpi.

ps. Päästöt otettiin leimaa varten, niin ilman päästömittari työnsi hyväksytyn lapun ilman lämmitystä seuraavilla luvuilla: CO=3,15 ja HC=117. 8) No viimeistään maanantaina autoa näyttämään leimalle.
900c 2d -89 (semi käyttis)
Vastaa Viestiin