OG 900 ja etanoli
OG 900 ja etanoli
Ajelin tässä taas neljänsadan kilometrin lenkin vanhaa ja sairasta äitimuoria moikkaamaan. Matkalla tuli mieleen,että se voisi onnistua halvemmallakin.Käsittääkseni 8v OG900 toimisi vallan mainiosti etanolillakin,mutta kylmäkäynnistys ja muukin polttoaineensyöttö tarttis hieman säätöä ensin.
Nyt jo taitaa kylmäkäynnistyksen suuttimessa olla jotain pielessä,kun kylmänä lähtee kyllä käyntiin,mutta ei kestä ajaa ennenkuin konetta on hieman lämpimämmäksi käyttänyt.
Tarttis varmaan ruiskulle tehdä jotain ja myöskin kylmäkäynnistyssuuttimelle.
Onkos kellään hyviä vinkkejä? Autohan on M1990 900i kat. Ja todennäköisesti 150-160t ajettu. Toissa keskiviikkona (24-vuotispäivänään) huomautuksitta katsastettu
Nyt jo taitaa kylmäkäynnistyksen suuttimessa olla jotain pielessä,kun kylmänä lähtee kyllä käyntiin,mutta ei kestä ajaa ennenkuin konetta on hieman lämpimämmäksi käyttänyt.
Tarttis varmaan ruiskulle tehdä jotain ja myöskin kylmäkäynnistyssuuttimelle.
Onkos kellään hyviä vinkkejä? Autohan on M1990 900i kat. Ja todennäköisesti 150-160t ajettu. Toissa keskiviikkona (24-vuotispäivänään) huomautuksitta katsastettu
Pelle
9000CS 2.0t -97
9000CS 2.0t -97
Re: OG 900 ja etanoli
Taitaa kaikista Saabin koneista epätoivoisin saada toimimaan E85:lla olla juuri tuo i8 kat. Laihalle ei saisi mennä ettei katti paistu mutta vaikeaa voi olla saada systeemi virtaamaan kolmanneksen enemmän soossia samoista suuttimista ja kylmäkäynnistysrikastukset kuntoon.
Re: OG 900 ja etanoli
Yksi kaverini ajoi koko viime talven 600000 ajetulla Volvo 740 kaasarivehkeellä puhtaalla RE85:llä.Lohkolämppäriä käyttäen ei tullut ongelmia. Kylmäkäynnistyksessä ei vaan tuntunut ryyppyvaijerissa pituus riittävän
Toinen tuttu taas ajelee vanhalla pösöllä,olisko 106,ostaen kympillä bensaa ja kahdella kympillä RE85:ttä. Kolmas kaveri osti jonkun muutossarjan Mondeoon ja ajelee tyytyväisenä,kesäisin ajelee myös jenkki-Fordillaan pelkällä RE85:llä.
Saabiko olisi muka huonompi tässä suhteessa?
Toinen tuttu taas ajelee vanhalla pösöllä,olisko 106,ostaen kympillä bensaa ja kahdella kympillä RE85:ttä. Kolmas kaveri osti jonkun muutossarjan Mondeoon ja ajelee tyytyväisenä,kesäisin ajelee myös jenkki-Fordillaan pelkällä RE85:llä.
Saabiko olisi muka huonompi tässä suhteessa?
Pelle
9000CS 2.0t -97
9000CS 2.0t -97
Re: OG 900 ja etanoli
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=97143 tuolla on aihetta fiilistelty melko paljon.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: OG 900 ja etanoli
markkaikana kaveri tankkasi 100 mk pensaa diesel autoon ja illalla kun tankki laskettiin tyhjäksi lupauduin huolehtimaan pensa/diesel sotkusta ja heitin kuupan tankin piri pintaan ainetta ja laskin korvat luimussa tankillisen ja voidaan sanoa että auto kyllä kuuulosti käyntiääneltään kuin diesel nakutti aivan äärimm.
seuraavaan tankilliseen heitin vähän bensaa kyytipojaksi
kolme tankillista ajoin blandiksella ilman muuta havaittavaa ongelmaa
meniskö nykysaabilla enää moinen?
seuraavaan tankilliseen heitin vähän bensaa kyytipojaksi
kolme tankillista ajoin blandiksella ilman muuta havaittavaa ongelmaa
meniskö nykysaabilla enää moinen?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: OG 900 ja etanoli
ottaa katin pois välistä ja tankkaa vaan puolet re85. ja kylmäkäynnistyssuuttimelle painonappi rinnalle.Hessu kirjoitti:Taitaa kaikista Saabin koneista epätoivoisin saada toimimaan E85:lla olla juuri tuo i8 kat. Laihalle ei saisi mennä ettei katti paistu mutta vaikeaa voi olla saada systeemi virtaamaan kolmanneksen enemmän soossia samoista suuttimista ja kylmäkäynnistysrikastukset kuntoon.
noin tullu päästeltyä vastaavalla 380tkm ajetulla vm 89 vuoden aikana jotain 20000km ja kesäsin menny kyl varmaan 70% tenulla matkassa, vedin ilmanoton putken puskurin alta aattelin että jos patopaine aukasisis alumiiniläppää pikkusen enemmän, tuntuu ainakin meno köykäseltä. kulutushan ei matkassa päätä huimaa. varmaan maksanu saapit jo ittensä pois tenuajolla.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Re: OG 900 ja etanoli
Ei kai kattia niin vaan saa pois välistä ottaa,kun se kumminkin lukee rekisteriotteessa?
Pelle
9000CS 2.0t -97
9000CS 2.0t -97
Re: OG 900 ja etanoli
ei saa ottaa pois, ja ei se varmaan ilman sitä leimastakaan läpi mene...
tuo mekaaninen ruisku katilla on juuri se kaikkein huonoin yhdistelmä omille virittelyille, jotenkin se jollain tahtiventtiilillä on toteutettu se sen ruiskun säätö muistaakseni..
tuo mekaaninen ruisku katilla on juuri se kaikkein huonoin yhdistelmä omille virittelyille, jotenkin se jollain tahtiventtiilillä on toteutettu se sen ruiskun säätö muistaakseni..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: OG 900 ja etanoli
Miten se tenuajo voi maksaa auton investoinnin takaisin kun kilometrikustannus on kutakuinkin sama kuin pensallakin ajaessa? Ainetta kuluu juuri sen verran enemmän mitä se on halvempaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: OG 900 ja etanoli
Oletko laskenut vai mutupohjaltako pädet?kimmoa kirjoitti:Miten se tenuajo voi maksaa auton investoinnin takaisin kun kilometrikustannus on kutakuinkin sama kuin pensallakin ajaessa? Ainetta kuluu juuri sen verran enemmän mitä se on halvempaa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG 900 ja etanoli
kuningaskuluttajassa oli tänään juttua että
keskiverto kulutuksella 20tkm vuodessa ajava säästää n.300e vuodessa ajamalla e85 polttoaineella vrt 95:seen.
eli kuukautta kohti ei juur mitään ja varsinkin kun ei e85 tarjoavaa asemaa ole lähellä.
keskiverto kulutuksella 20tkm vuodessa ajava säästää n.300e vuodessa ajamalla e85 polttoaineella vrt 95:seen.
eli kuukautta kohti ei juur mitään ja varsinkin kun ei e85 tarjoavaa asemaa ole lähellä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG 900 ja etanoli
Päivää kohden säästö on vielä pienempi. Jos jollekkin tuo 300 euroa/vuosi on ylimääräistä niin mielelläni keksin käyttöä ko. rahalle.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: OG 900 ja etanoli
mittasin 390tkm ajetun 16v og900 93vm kulutukseks 9L luokkaa. aika vaikee päästä johonkin 6L bensakulutukseen satkulla?kimmoa kirjoitti:Miten se tenuajo voi maksaa auton investoinnin takaisin kun kilometrikustannus on kutakuinkin sama kuin pensallakin ajaessa? Ainetta kuluu juuri sen verran enemmän mitä se on halvempaa.
varmaan ei vaparilla kannata jos on auto täynnä kaaleja ja peräkärry peräs mut yksin ajellessa rauhallisessa vauhdissa lämpöarvon ero häviää kevyellä kuormituksella, vai oonko vääräs?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Re: OG 900 ja etanoli
Aika mataliin kulutuksiin oot päässyt. Itellä ässä vienyt satasella keskimäärin bensalla 8.5-9l ja etanolia vie 11-11.5l. Auto siis 900s -91. -431 suuttimet, ennakko 22 ja ahdot 1 bar.CHEVY2.8D kirjoitti:mittasin 390tkm ajetun 16v og900 93vm kulutukseks 9L luokkaa. aika vaikee päästä johonkin 6L bensakulutukseen satkulla?kimmoa kirjoitti:Miten se tenuajo voi maksaa auton investoinnin takaisin kun kilometrikustannus on kutakuinkin sama kuin pensallakin ajaessa? Ainetta kuluu juuri sen verran enemmän mitä se on halvempaa.
varmaan ei vaparilla kannata jos on auto täynnä kaaleja ja peräkärry peräs mut yksin ajellessa rauhallisessa vauhdissa lämpöarvon ero häviää kevyellä kuormituksella, vai oonko vääräs?
Re: OG 900 ja etanoli
En päde. Laskettu on. Ohessa sinullekin esimerkki:Markkanenn kirjoitti:Oletko laskenut vai mutupohjaltako pädet?kimmoa kirjoitti:Miten se tenuajo voi maksaa auton investoinnin takaisin kun kilometrikustannus on kutakuinkin sama kuin pensallakin ajaessa? Ainetta kuluu juuri sen verran enemmän mitä se on halvempaa.
Alavieskasta tenu 1.12 litra (saattoi olla kalliimpaakin kun viimeksi katsoin), kulutus 11.5 sataselle kuten yllä eräs kirjoittaa. Kulut 12.88e/100km
Ylivieskasta pensa 1.50 litra ja kulutus ylläolevan kokemuksen mukaan 9l/100km. Kulut 13.5e/100km
Vuodessa ajetaan 20000 eli 200 sataa kilsaa. Tuolla erotuksella "säästö" 124e. Jos markkakaan pitää investoida autoon tuon viinan polttamiseksi niin eihän siitä saa ikinä rahojaan takaisin. Lisäksi ihanuutena on puolittainen toiminta (kylmäkäynnistykset) ja huomattavasti tihentynyt tankkausväli. Lisäksi tuossa ei ole otettu huomioon sitä että tenua ei saa lähellekään joka asemalta ja monesti sen hakumatka itsessään muodostuu jo niin pitkäksi, että säästö menee siihen.
Bensankulutuksena 9l/100km on ainakin yläkanttiin, jos ajaa maantiepainotteista ajoa. Tenulla en osaa sanoa meneekö maantielläkin tuo 11.5 vai meniskö silloin vähemmällä.
Ja toiselle kirjoittajalle: lämpöarvoero ei kuittaudu koskaan sama mikä on se kuormitusaste. Jostainhan se voima on sinne moottoriin saatava, tarvittiin sitä sitten vähän eli paljon. Jos se kuittautuisi niin silloinhan kannattaisi polttaa moottorissa vettä jos ajaa vain kevyellä kuormalla. Puunpolttoympyröissä veden poltolla onkin aina raportoitu kaikkein korkeimmat hyötysuhteet...