900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jarppi.one
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 13:15

900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Jarppi.one »

Kevät koittaa ja autokuume taas päällä. Mieli tekisi 900 OG:ta. Mutta mikä vuosimalli, millä koneella ja millä korilla? Lähinnä ajattelen kestävyyttä, luotettavuutta ja käytännöllisyyttä. Kertokaapa.

Muutenkin saa perustella kantaansa... :)

Edit: Muistelen kuulleeni että 2.0i olisi lujimmasta päästä. Ja itseäni miellyttäisi eniten tuo 5-ovinen Combi Coupe. Ja luulisi että se -93 -vuosimalli olisi varmimmin päässyt lastentaudeistaan...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24008
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos ei oo rahasta kiinni ni aero tai cabbe.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jarppi.one
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 13:15

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Jarppi.one »

Tarkennus: On vähän rahastakin kiinni... :)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

16 venttiilinen vapari tai S malli eli matalapaineturbot, siinä käyttöauton kannalta kai viksuimmat valinnat. Ja se korimalli jossa on iso takaluukku on vaan niin äärimmäisen käytännöllinen. 2-3 oviset mallit pitkine ovine on epäkäytännöllisiä parkkipaikoilla joissa autot vierivieressä, tai parkkihalleissa.

16v kone on yhtä taloudellinen kuin 8-tappinen ja voimaa on huomattavasti enemmän, pysyy mukavasti nykyliikenteen rytmissä mukana.

Jos löydät yksilön jossa ei pohjassa merkittäviä ruostevikoja, eikä kone tiputa öljyä parkkiruutuun joka saumasta, olet löytänyt helmen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tosin on 900NG.
Ei ole hinnalla pilattu,jos yhtään osaa rempata.
Tai jos on ylimääräinen pata nurkissa pyörimässä.
http://www.nettiauto.com/saab/900/6274604
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja vmt »

lucaf kirjoitti:16 venttiilinen vapari tai S malli eli matalapaineturbot, siinä käyttöauton kannalta kai viksuimmat valinnat. Ja se korimalli jossa on iso takaluukku on vaan niin äärimmäisen käytännöllinen. 2-3 oviset mallit pitkine ovine on epäkäytännöllisiä parkkipaikoilla joissa autot vierivieressä, tai parkkihalleissa.

16v kone on yhtä taloudellinen kuin 8-tappinen ja voimaa on huomattavasti enemmän, pysyy mukavasti nykyliikenteen rytmissä mukana.

Jos löydät yksilön jossa ei pohjassa merkittäviä ruostevikoja, eikä kone tiputa öljyä parkkiruutuun joka saumasta, olet löytänyt helmen.
Aamen ja komppia tälle. 16-tappisissa ei kai noi kansijumpatkaan oo ihan samanlainen riesa kuin 8-tappisissa.

...toivottavasti. *kop kop* :lol:
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja sarka »

Omalla kohdalla on kyllä i8 kettuillut vähemmän ku 16-venaiset :) Toki 16-tappinen on helpompi vikojen sattuessa kun ei tartte arpoo bensanpaineiden sun muiden kanssa...

Peltiluukku katossa on tosi jees, jos ei sitten satu kohdalle joku niistä harvoista ilmastoiduista malleista.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Komppaan edellisiä, varsinkin tätä:
sarka kirjoitti: Peltiluukku katossa on tosi jees, jos ei sitten satu kohdalle joku niistä harvoista ilmastoiduista malleista.
2.1-litraisissa on rumin käyntiääni ja eniten tehoa vapareista, näitä löytyy tällä hetkellä samaan hintaan kuin tehottomampiakin ja hyvästä yksilöstä on iloa vuosiksi.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Ilman muuta viimeiset vuosimallit jossa on 16-venttiiliset koneet ja jos nykyliikenteen kyydissä haluaa pärjätä 2.1 tai turbomallit. S on hyvä valinta, ei ole pystynyt kiusaamaan konetta matalaviritteisenä ja tarvittaessa helppo muuttaa korkeapaineiseksi tehtaan malliin. Tosin useat muutettu jo, kuten olen omalleni tehnyt, kulkua tulee reilusti lisää, varsinkin viritysboksilla, eikä ole vieläkään pahan hintaisia käytettynä. Korin kunto on tärkeä, mitä paremman löytää, sitä vähemmän on murheita tulevaisuudessa, jos käyttöautoksi meinaa ja ilman muuta 5 ovinen combi paras.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Osta vaan ässä, lucas-systeemi mainettaan paljon parempi ja mitä mulla noita kaksi ollut niin ikävä oli viimesestä luopua.
5d ja mahtuu kuljettamaan täysi pitkät jalkalistatkin :wink: jos remontoi kotia.

Osia saa hyvin ja helppoa ja halpaa muuttaa halutessa 165-200hv tehoihinkin (orkkis cooleri, ahtoputki ja lastu noin 60-100e ja aikaa menee asennuksessa 30min, rajavena 50e ja 10min laittaa senkin.

korin noissa kun käy huolella läpi, etsi napilla kyllä löytää mitä tutkia.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1062
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Henri S »

16v vapari ilman kattia 5d-korissa. Ilman lisävarusteita. No ehkä vakionopeussäädin vois olla hyvä jos tulee ajeltua maantiellä enemmän. Mutta kuten aiemmin on jo todettu niin korin kunto/ruostetilanne on melkein tärkeämpi ku se minkälainen moottori pellin alta löytyy.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

nalleolut kirjoitti:jos ei oo rahasta kiinni ni aero tai cabbe.
Tai 5D finkku.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tässä näköjään mielipiteet hajaantuu melko moneen suuntaan mutta itse pitäisin erittäin tärkeänä sitä, että kori on kunnossa, vaikka pellin alla olisi kaasarimoottori. Se ruosteremppa ja hitsaus on sitä, mihin näissä yleensä ensimmäisenä vittuuntuu ja nuo tehokkaammat mallit ei kiihtyvyyttä lukuunottamatta eroa ajotuntumalta mitenkään. Alustat on samat, renkaat kutakuinkin samat ja melutasossakaan ei hirveitä eroja ole. Toki niissä on kaikenmoista varustetta mutta itse ainakin mieluummin veivaan akkunat käsin auki/kiinni kuin kulutan kovin paljon hitsipillin ääressä, noin jos autolla pitäisi päivittäisessä ajossa selvitä.

8-venttiilinen 900i:kin kulkee jo aika mukavasti kunhan sitä kunnolla kierrättää ja se, sekä kaasarikone vievät melko vähän bensaa saabiksi. Lisäksi vastoin yleistä luuloa ainakin omassa käytössäni nuo K-jetronic -vehkeet on osoittautuneet erittäin kestäväksi eikä juminutta bensapumppua lukuunottamatta ole ollut minkäänlaista vikaa, vaikka autot ovat olleet 20v vanhoja. Noissa ei ole riviäkään softaa eikä lähes ainuttakaan elektronista komponenttia, joten luotettavuus on kunnossa.

Mun neuvo näitten kanssa 90-luvun alusta asti pelanneena: ota hyväpeltinen, sama mikä se muuten on.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

8-venttiilinen 900i:kin kulkee jo aika mukavasti
Tämä on totta, ja ennenkaikkea nuo padat on alavääntökoneita.
Todella mukavia vehkeitä polkea, ei tarvitse huudattaa 10000r/min, että saa tehot ulos
niinkuin joitakin riisikuppeja.
8-venttiilinen 900i:kin kulkee jo aika mukavasti kunhan sitä kunnolla kierrättää
Ylläolevasta kommentista en ole samaa mieltä.
ainuttakaan elektronista komponenttia, joten luotettavuus on kunnossa.
Ainoa elektroninen komponentti, joka voi tuottaa ongelmia on sytytys yksikkö.
Kuva
Omassa se sanoi työsopimuksen kerrasta irti, mutta eipä tuo silloin kallis osa ollut
muistaakseni 175,-( mummon markkaa )

Ja talvella tuo OG900 on todella mukava ajaa, saa härnätä todella pitkälle.
Mutta sitten kun se lähtee räpylästä, niin tämän jälkeen saa lyödä kädet ristiin
ja toivoa parasta.

Ja monessako nykyautossa ja vanhemmissa autoissa löytyy edestä poikittaista
kaksois kolmio tuentaa..?
On meinaan melkolailla optimaallinen pitopinta eturenkailla.
Ehkä joskus ja miksei nykyäänkin tavallista tekniikkaa tuolla formula piireissä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Mielestäni tuli jo selväksi että korin kunto on tärkein asia vanhaa 900 ostettaessa. 8 venttiilisen ruiskun omistaneena ja 3 turboa (2 vieläkin) omistaneena voin kyllä sanoa että aika onneton on ruiskun suorituskyky verrattuna turboihin ja yhden 99 kaksoiskaasutinkoneen omistaneena en kyllä juurikaan kehuisi senkään suorituskykyä. Kyllähän tuo vääntö on parasta turboissa. :D
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Vastaa Viestiin