Extra kytkimen liitäntä lisävaloille(kytkentäkaavio)?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Extra kytkimen liitäntä lisävaloille(kytkentäkaavio)?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Onko jollakin tiedossa miten nuo kytkentänastat menevät tuossa extra-napissa? Osanumero on 9523804. Kytkimessä on 5 nastaa, numerot 4 - 8. Ainakin nasta 4 tuntuisi olevan maadoitus, 5 vissiin lampun +, 6 7 ja 8 yhdistyvät, kun kytkimen painaa "on" asentoon. Miten tuohon olisi järkevintä laittaa piuhat kiinni? Tarkoituksena on tuoda suoraan akulta piuha ja tämä kytkin on vaan akun ja releen välissä. Eli miten valaistuksen kytkentä? Ja laitanko vain vaikka kutoseen ja seiskaan johdot, jotka sitten kytkeytyvät päälle? Löysin haulla 9-5 osiosta samaa aihetta käsittelevän topicin, mutta nuo kytkentänastat olivat kovin eri numeroilla. Apua siis kaivataan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Oisko samankaltainen kuin sumuvalokytkin, eri sumuvalokuvan tilalla vaan teksti EXTRA?
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... 14-117.jpg

Sumuvalonappulassa neloselle mittaristovalaistus reostaatilta, seiskaan jatkuva jännite, kasiin kytketty jännite kun nappula alhaalla, vitonen maadoitukseen, niin kytkimessä oleva lamppu saa maan. Näin kytkimen lamppu palaa reostaatin säätämällä kirkkaudella yleensä, mutta täydellä teholla kun nappi on alhaalla.

Kuutosnapa jäi kotitehtäväksi. Eikun odotas, tuossa on ylimääräinen merkkivalo kytketty kutoseen:
http://www.townsendimports.com/Web/elec ... 32-137.jpg
Viimeksi muokannut jus, To Marras 22, 2007 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kiitän avusta! Täytyypä kaivaa nuo kaaviot esiin. Nolottaa, että täällä ensin huutaa apua ja sitten tajuaa, että kai nuo mullakin on koneella nuo kaaviot. Mutta nythän opin taas jotain :D

Matti

p.s. vaati myös lasillisen hyvää viskiä, ennenkuin huomasin ymmärtäväni sen kytkimen mekaanisen toiminnan siinä kytkentäkaaviossa :lol:
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

G-mies kirjoitti:p.s. vaati myös lasillisen hyvää viskiä, ennenkuin huomasin ymmärtäväni sen kytkimen mekaanisen toiminnan siinä kytkentäkaaviossa :lol:
Niin tekee. Erään kerran kasasin pikkulipastoa yöpöydäksi. Piti ottaa kaksi olutta, että sai tärinän pois käsistä :? Ei ole koskaan aiemmin ollu ja sen jälkeen tuommoista "vaivaa", että pitäis käsiä hieman kalibroida oluella :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Do dii, nyt on kädet kohmeessa taas tehty töitä ja EXTRA- kytkin paikallaan. Vedin johdot apurin puolella olevasta jakopaikasta normaalista läpiviennistä kabiiniin ja kytkimelle. Kytkimen valaistuksen ja maadoituksen otin ryöstäjillä takalasinlämppärin kytkimeltä. Eteenpäin virtapiuhan vein ihan kojetaulun sisällä ja sieltä kuskin puolelta löytyi joku kumitulppa, josta sitten johto läpi ja releelle. Kytkin tuntui toimivan ja lisäpitkätkin ovat siis nyt hallittavissa. Ainoan kysymyksen herätti se, että mittasin sen ryöstäjillä toteutetun kytkimen valaistuksen yleismittarilla(toimi niin, että kun virrat päällä autossa, niin liittimiin tulee virta), mutta siitä huolimatta kytkimen valo ei pala muuten, kuin nappulan ollessa painettuna pohjaan. Onkohan joku väärässä paikassa? Kytkimellä 7 ja 8 on siis lisäpitkien virta, 4 pitäisi olla valaistuksen virta ja 5 maadoitus. Vai onko tosiaan niin, että kytkimessä ei pala valo ellei se ole painettuna pohjaan? Jos joku vielä selventäisi mulle, niin pääsen miettimästä asiaa.

Matti

p.s. sivuperuutusvalojenkin johdot on nyt melkein valmiit, eli vain lamppujen johdot odottavat kytkemistään. Sulakerasian kytkentä on siis tehty.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Mulla on tuo extra-kytkin kaiketi tehdaslähtöisellä johdotuksella, ja toimiipi seuraavalla kaavalla valaistuksen suhteen:
Nappi ylhäällä - valo himmeä
Nappi pohjassa, ei pitkät päällä - valo ei pala
Nappi pohjassa, pitkät päällä - valo kirkas
Kytkentäkaavioista tms monimutkaisesta minulla ei tietoakaan, ne hommat saavat viisammat hoitaa. mie vaan ajelen saabilla :)
#1430
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jeps, sulla on toteutettu hieman eri tavalla tuo johdotus vaan. Eli sulla tulee pitkien virta releen kautta siihen nappiin. Mulla virta tulee suoraan kytkimelle. Mittasin varulta tuossa tuon napinkin ja kyllä siellä pitäis olla 4 ja 5 nastan välissä lamppu, joka ei nyt jostain syystä ota virtaa ja pala, vaikka mulla on ihan oikein ne johdot vedetty. Sama kytkentähän on esim just takalasinlämppärillä. Nappi ylhäällä palaa sen mittariston reostaatin voimakkuudella ja nappi pohjassa kirkkaana. No, pitää miettiä hetki ja odotella itseään viisaampien vastausta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jahans... toimiihan se sittenkin. Piti vaan olla tarpeeksi hämärää, jotta erotti sen himmeemmän valon. Pohjaan painettuna loistaa sitten ihan selkeästi. Selkis myös sen kutosnastan tarkoitus... siitä johto mittaristoon valolle, mutta eipä tartte vetää, kun ei oo mitään valoakaan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin